Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Skrive fanmail til en serieskaper

edited January 2006 in Donaldisme

Et problem oppstod da jeg tenkte jeg skulle skrive til Don Rosa i håp om å få et signert bilde (bildet han sender skal være virkelig fint, av han i studioet?)... Jeg begynte med å rose arbeidet hans opp i skyene, men det føles jo som om en roser han bare for å få noe... og det er jo litt ekkelt! Har noen klart å omgå dette problemet? Tenkte på å sende autograf-forespørselen først og deretter rose arbeidet hans i et eget brev en god stund etter, uten å be om noe (for ros fortjener han jo!), men da kan han vel mistenke meg for å være en "ebayizer"? :)

«1

Comments

• edited November -1

Gjer det omvendt, du. Send han ros. La han forstå at du er ein fan. La han forstå at du liker arbeidet hans. Kom gjerne med gode eksempler på historier du liker og kvifor du liker dei, så han skjønner at du faktisk har *lest* historiene hans.

Er du heldig får du svar, og då ligger du og ruver i underbevisstheita hans. Når det så har gått ei stund kan du forsiktig prøve å spørja pent om det hadde vore mogleg å få eit signert bilete av han.

Og neste gong han kjem med noko nytt, sender du han ein ny mail der du roser arbeidet hans opp i skyene, sånn at han veit at du framleis er ein fan sjølv etter at du har fått det du bad om.

Personleg har eg aldri bedt ein serieskapar om noko som helst (trondheimsfolk ikkje inkludert ... og det kan hende at eg har stått i eit par autografkøer, men det er alt). Som eit resultat av det har eg svært få serieskaparting, men det er uvesentleg. Gleden over å ha/ha hatt kontakt med Don er større enn å ha eit signert bilete av han.

(Men berre så det er sagt: julekortet frå Scarpa er sjølvsagt min kjæraste eigendel.)

• edited November -1

Virker ikke det også litt kynisk, og skal jeg da minne han på at "for tre uker siden sendte jeg deg et brev hvor jeg roste arbeidet ditt, kan du nå være så vennlig å sende meg en autograf?" for han får vel bøttevis av mail hver dag? Men det er vel ikke til å unngå? :) Så er jo problemet at hvis han svarer på email etter det rosende brevet, skal da jeg svare på hans takkebrev? Det er litt ekkelt dette her! Skrev jo fanbrev til Michael Jackson da jeg var tolv, men det virker litt tåpelig når man nærmer seg 30 med stormskritt ;)

• edited November -1

Kanskje det går an å spørre om en kan få lov til å kjøpe av han et signert bilde? :)

• edited November -1

Men du fikk vel kontakt med Don og Scarpa (JULEKORT! Jøss!) p.g.a. at du selv er serieskaper, og at du derfor er mer interessant for dem enn vanlige fans?

• edited November -1

Solveig skreiv:

Kanskje det går an å spørre om en kan få lov til å kjøpe av han et signert bilde? :)

Kanskje en god idé, men jeg hadde spurt han om jeg kunne få et signert bilde, og så rost han for arbeidet han har gjort (i samme mail). Deretter, når du har fått autografen hans, skrive et føflig, fint :) takkebrev. (selv om han får mange fanmailer hver dag)

• edited November -1

Kanskje ingen dum ide det heller nei :) Det er bare litt ekkelt å påføre han en kostnad p.g.a. meg, men han har vel relativt god råd. :)

• edited November -1

Solveig skreiv:

Men du fikk vel kontakt med Don og Scarpa (JULEKORT! Jøss!) p.g.a. at du selv er serieskaper, og at du derfor er mer interessant for dem enn vanlige fans?

Var ikkje serieskapar då eg fekk kontakt med Don.

• edited November -1

Solveig skreiv:

Det er litt ekkelt dette her! Skrev jo fanbrev til Michael Jackson da jeg var tolv, men det virker litt tåpelig når man nærmer seg 30 med stormskritt ;)

Neida. :) Er man fan, så kan man sende fanmail uavhengi av alder. Det er mitt syn. Det er sikkert mange som er over tretti, og har sendt fanmail til Don Rosa eller andre.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Solveig skreiv:

Var ikkje serieskapar då eg fekk kontakt med Don.

Men du har utrolig gode kunnskaper om Disney-universet, like mye som dem selv sikkert, om ikke enda mere :)

• edited November -1

Arpin Luséne skreiv:

Neida. :) Er man fan, så kan man sende fanmail uavhengi av alder. Det er mitt syn. Det er sikkert mange som er over tretti, og har sendt fanmail til Don Rosa eller andre.

Jeg får da inderlig håpe det! Det kan jo hende at det smigrer litt ekstra med en kvinnelig fan, de er det kanskje færre av enn karene :)

• edited November -1

For mer enn 5 år siden, sendte jeg en melding til Don Rosa, hvor jeg i all ydmykhet spurte om en liten skisse. Han kunne dessverre ikke sende meg dette, da han får (eller fikk?) veldig mange slike henvendelser. Det er mulig at han har forandret standpunkt rundt dette siden den gang, men jeg tror ikke du skal ha så alt for store forhåpninger. Han sendte meg dog en veldig hyggelig mail tilbake, og noe av det han skriver, ligger vedlagt nedenfor. Jeg ønsker deg ihvertfall lykke til!

... and you go on to send me one of the nicest, most inspiring messages
    I've ever gotten, one that I will definitely add to my "KEEPER" file! But,
    though it hurts me, I must decline to send you any sort of sketch. And the
    difficulty of explaining that is one reason I have postponed writing to you
    for weeks while I tried to stay ahead of the flood of other less-compelling
    e-mail.
    And I have just reread your message again to send this unworthy reply. You
    said many nice things, but I don't think you posed any actual questions for
    me, so all I can say is *thank you*. I will always see myself never as a
    professional but only as a comics / Barks fan. And that my fellow fans seem
    proud of me is about the nicest thing that I could be told!

• edited November -1

Fikk en mail fra ham i dag, og han fortalte hvordan han arbeider med plotene han har til nye historier. Noe ingen kan ta fra ham, er at han er den Duck-tegneserieskaperen som legger mest arbeid i jobben sin... Både med manus og tegninger.

• edited November -1

Saa det er haap for ny DR-historie i löpet av aaret likevel?
    :)

• edited November -1

Arpin Luséne skreiv:

Noe ingen kan ta fra ham, er at han er den Duck-tegneserieskaperen som legger mest arbeid i jobben sin... Både med manus og tegninger.

Han har jaggu godt innsyn i korleis alle andre Duck-serieskaparar jobber dersom han tør å påstå det.

• edited November -1

Arpin Luséne skreiv:

Fikk en mail fra ham i dag, og han fortalte hvordan han arbeider med plotene han har til nye historier. Noe ingen kan ta fra ham, er at han er den Duck-tegneserieskaperen som legger mest arbeid i jobben sin... Både med manus og tegninger.

Det har vi vel egentlig ikke så stort grunnlag for å uttale oss om... Jeg har i alle fall ikke det...

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Arpin Luséne skreiv:

Noe ingen kan ta fra ham, er at han er den Duck-tegneserieskaperen som legger mest arbeid i jobben sin... Både med manus og tegninger.

Han har jaggu godt innsyn i korleis alle andre Duck-serieskaparar jobber dersom han tør å påstå det.

...jeg går ut i fra at det er Arpin Lusénes tolkning her og ikke Don Rosa som uttaler seg. :-)

• edited November -1

Puh, det var då enno godt. Byrja nesten å bli redd for at Don Rosa hadde fått primadonnanykker.

• edited November -1

Han har da proffer som kan ta seg av dem for ham :)

(Kunne ikke dy meg, jeg heller...)

• edited November -1

Ja, det er sant, jeg vet jo ikke hvordan de andre serieskaperene jobber. Men det virker som om han legger mer arbeid i seriene sine en noen andre i allefall...

Men bådeMarco Rota, Romana Scarpa og andre legger jo også mye arbeid i seriene sine. De kan jo også legge mer arbeid enn Don Rosa i dem...

Men hvis jeg forandrer det slik: Noe ingen kan ta fra ham, er at han er en av de Duck-serieskaperne som legger mest arbeid i jobben sin. Ble dette bedre...?

• edited November -1

Jeg sende han et julekort i 2004, noe som det virket som om han ble veldig glad for, fordi ett par måneder senere kom det et hyggelig brev i posten med en signert tegning på baksiden. Innrammet i gullramme over senga mi:)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?