Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Skrues fødselsdato

2»

Comments

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Du har rett. Jeg tok feil. Så det finnes nok ikke noen holdepunkter for at Skrue er 200 år. Og det er for øvrig en pussig oversettelse. Krigen i 1814, hva er det? Krigen om grunnloven?

Det er vel Napoleonskrigen det er snakk om.

Grunnen til at jeg bemerket det var at jeg trodde ikke Napoleonskrigene var ferdig før i 1815, og Skrue sier at bestefaren hans kjøpte den //etter// krigen i 1814. Men jeg godtar at det er Napoleonskrigen det er snakk om.

Kanskje han gjorde det i et tidligere liv. Vi vet jo at Skrue minst én gang har vært hos en hypnotisør og fått hjelp til å huske et liv han har levd før. Han kan jo godt ha gjort det flere ganger. Og gammel som han er begynner han å surre og klarer ikke å skille mellom det han har opplevd selv og minner han har fått fremkalt under hypnose.

Hehe, antyder du at vår helt er litt senil?

Kanskje ikke senil, men litt surrete kan jo enhver bli på sine eldre dager. :) Og jeg har sett at det at Skrue er glemsk tidligere er blitt brukt som forklaring på at han ikke husker folk han har møtt før (hos Don Rosa) når han møter dem igjen (i en tidligere Carl Barks-historie som foregår senere i henhold til Andebykronologi).

• edited November -1

*Litt* paa siden...
    Skrue er definitivt senil, som oversatt til norsk betyr rett og slett gammel.
    Om han er dement, er en annen sak.
    :)

• edited November -1

Norge var i krig med Sverige i perioden 1807-1814.
    http://www.elverumske.no/esc_norsk/krigen_1807_no.htm

• edited November -1

Einherje skreiv:

Norge var i krig med Sverige i perioden 1807-1814.
    http://www.elverumske.no/esc_norsk/krigen_1807_no.htm

Se der du! Så lærte vi noe i dag også. :)

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Så du mener at Barks bare tøyser med oss?

Neida, men det er en kjent sak han ikke tok årstall og slikt særlig seriøst - slikt oppstår det gjerne selvmotsigelser av. Vanligvis regnes selmotsigelser for å være lite tillitsvekkende. Barks' verk for en donaldist er m.a.o. som Bibelen for kristne - står over alt, men krever en del tolking for å forstås riktig.

• edited November -1

Meiner du at «Barks har alltid rett, men ettersom Barks ikkje er tillitsvekkande, tar Barks stort sett feil og profeten Don Rosa har alltid rett»?

Personleg synest eg at DET er sjølvmotsigelsen her. At du med argumentet «Carl Barks er Gud» prøver å få fram synspunktet «Barks tar stort sett feil om sånt».

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:
    {{ Grunnen til at jeg bemerket det var at jeg trodde ikke Napoleonskrigene var ferdig før i 1815, og Skrue sier at bestefaren hans kjøpte den //etter// krigen i 1814. Men jeg godtar at det er Napoleonskrigen det er snakk om.

Napolen ble i 1814 slått og dro i landflyktighet til øya Elba.

I 1815 gjorde han comeback men ble igjen slått 18. juni 1815 i slaget ved Waterloo. Deretter ble hans sendt i landflyktighet på øya St. Helena langt ute i Atlanterhavet.

I etterkant av at grunnloven ble vedtatt (17.mai 1814) og den Christian Fredrik ble Norges konge (18.mai 1814) ble det utkjempet en kortere krig mot svenskene som innvaderte Norge for å sikre seg sitt utbytte etter Napoleonskrigene - i dette tilfellet Norge som erstatning fra Finland som gikk tapt til Russland i 1809.

Resultatet av 1814-krigen ble at Christian Fredrik abdiserte og stortinget valgte den svenske kongen også til norsk konge.

Barks ville nok her siktet til Napoleons-krigene, men ettersom det kun er tale om en ren norsk oversettelse kan det like gjerne være den norsk-svenske 1814-krigen det dreier seg om.

Olaf Solstrand skreiv:

Meiner du at «Barks har alltid rett, men ettersom Barks ikkje er tillitsvekkande, tar Barks stort sett feil og profeten Don Rosa har alltid rett»?

Personleg synest eg at DET er sjølvmotsigelsen her. At du med argumentet «Carl Barks er Gud» prøver å få fram synspunktet «Barks tar stort sett feil om sånt».

Nei, jeg mener at bare Barks rett som det må sees i lys av Barks, ettersom han nå og da motsier seg selv.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Så du mener at Barks bare tøyser med oss?

Neida, men det er en kjent sak han ikke tok årstall og slikt særlig seriøst - slikt oppstår det gjerne selvmotsigelser av. Vanligvis regnes selmotsigelser for å være lite tillitsvekkende. Barks' verk for en donaldist er m.a.o. som Bibelen for kristne - står over alt, men krever en del tolking for å forstås riktig.

For å sitere Olaf fra en annen tråd:

Dersom du har rett i dette, melder eg meg umiddelbart ut av Donaldistene og kjem aldri til å kalle meg donaldist igjen.

Barks' verk er **underholdning** . Det trenger ingen **tolkning** . Det skal bare **leses** og **nytes** . Uttrykket **lite** **tillitvekkende** er meningsløst fordi det er ikke ment å være tillitvekkende, det er ment å være underholdende.

Vi trenger ingen til å tolke Barks for oss. Don Rosa skal heller ikke leses fordi han tolker Barks riktig, han skal, som Barks, leses fordi han skriver **gode** historier, og ikke fordi han skriver **riktige** historier.

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Barks' verk er **underholdning** . Det trenger ingen **tolkning** . Det skal bare **leses** og **nytes** . Uttrykket **lite** **tillitvekkende** er meningsløst fordi det er ikke ment å være tillitvekkende, det er ment å være underholdende.

Vi trenger ingen til å tolke Barks for oss. Don Rosa skal heller ikke leses fordi han tolker Barks riktig, han skal, som Barks, leses fordi han skriver **gode** historier, og ikke fordi han skriver **riktige** historier.

100% enig. PS! Les min tråd "La oss være realistiske folkens". Den handler om akkurat dette.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?