Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Din egen Donald-serie

2»

Comments

• edited November -1

Donald pocket 207.

• edited November -1

Min historie skulle handlet om at Magica stjeler lykke mynten til Skrue. Så følger Donald,Ole,Dole,Doffen og Skrue etter henne.Magica flykter inn i en gammel borg der hun gjemmer seg inne i et gammelt skap, som fører henne til en verden som ligner på Narnia. Skrue og co følger etter inn i verdenen, der magica har samlet en hær for å kvitte seg med skrue for godt. Skrue og co får hjelp av en løve og hæren dens med å få tilbake mynten.

• edited November -1

krice skreiv:

Kent:
    http://www.andebyonline.com/forum/868/1/
    Anbefales paa det sterkeste, les og bli frelst du og :)

*Grøss*
    Ok, jeg må tilstå at det er et utrolig interessant tankeeksperiment. Selv om tråden var lang (og tok tid å lese) var det spennende lesning. Allikevel mener jeg det bare bør være et tankeeksperiment. Etter min mening vil en slik historie på trykk fjerne for mye av det som gjør Andebyhistoriene evige, og gjør at generasjon etter generasjon finner glede i å lese dem. Kanskje lage en bok med "ukjente" hovedpersoner som bare "innvidde" forstår henspiller på Disneyfigurer?

• edited November -1

Eg trur at ei enkeltutgiving med ei slik historie ikkje ville ha øydelagt eller fjerna noko som helst, eigentleg, forutsatt at ein spesifiserte at denne historia på ingen måte måtte sjåast som ein del av vanleg canon. Det blir meir eit «What if»-prosjekt.

Å titte inn i ei mogleg framtid for ein teikneserie har blitt gjort før med stor suksess. Eit veldig godt eksempel på det er Frank Millers «The Dark Knight Returns», som ikkje berre titter inn i Gotham City slik det ser ut ti år etter at Batman gjekk av med pensjon utan at Batman-legenden har tatt skade om det, men som òg ofte omtalast som ein av verdas beste teikneseriar og som ein av grunnane til at folk på 1980-talet byrja å forstå at teikneseriar ikkje berre var tanketom tidtrøyte for barn, men ein kunstart.

• edited November -1

Jeg stiller meg litt tvilende til om man ville klart å unngå at en slik historie ville blitt en del av den "donaldistiske kanon". I hvertfall hvis Egmont eller andre av de vanlige Donaldutgiverne (eller forfatterne) skulle publisert det. Men jeg skal selvfølgelig ikke utelukke at man kunne funnet på noe smart.

Jeg har ikke lest Miller, og min kjennskap til tegneserier med Batman er ganske ubetydelig, så jeg tar et lite forbehold der. Jeg forstår det slik at «The Dark Knight Returns» omhandler diverse bipersoner og ikke hovedpersonen Batman? Jeg synes det er en viss forskjell på dette og et "Andeby etter Skrue". I sistnevnte historie fokuserer man direkte på hovedpersonene, som har gjennomgått en heller tragisk forandring og er blitt nærmest ugjenkjennelige. Ikke bare det, men noen av de viktigste hovedpersonene mister livet. (Det er jo tross alt en viss symbolikk i at noen forsvinner for godt.) Jeg kan godt tenke meg at Batmanuniverset kan tåle dette, men ikke Andeby. Det blir litt for udonaldistisk og man må kanskje begynne å snakke om et annet univers, som handler om noen som ser ut som, og heter det samme som ender og mus i en mer velkjent by.

Det er mulig det kunne gått bra med en enkeltutgivelse, men er det egentlig realistisk? For det første kreves et geni av proporsjoner for å kunne gripe fatt i alt og få kortet det ned. Rosa hadde jo litt problemer med å dekke alle hendelsene han ville ha med i Skrues liv, og jeg tror det var et lite prosjekt sammenlignet med "Andeby etter Skrue". Derfor tror jeg ikke historien egentlig ville blitt god på trykk. For det andre er ideen/tanken så fascinerende at jeg finner det utenkelig at ikke hauger av forfattere ville skrevet historier om dette nye Andeby. Da frykter jeg at det etterhvert kunne blitt stuerent å trykke slike serier. Det er en retning jeg tror ville resultert i ren vulgærdonaldisme.

Det jeg synes er værst med en slik historie er at man ikke lenger skriver om den Donald som det er så lett å identifisere seg med, eller den Skrue som på flere måter representerer ønsker og drømmer. Hvis man ikke klarer berøre den vanlige manns problemer på en komisk måte, eller klarer beskrive en eksotisk verden man gjerne skulle opplevd, ser jeg ikke poenget med å trykke en slik historie. Hva godt kan komme av å redusere Andeby til et kriminelt "dit pepper'n gror"? Jeg kan bare tenke meg negative konskekvenser ved det.

Dette ble visst et litt mer dystert innlegg enn det var tenkt å være, men jeg tror man bør tenke nøye gjennom hva man gjør og hvordan hvis man skal utgi noe slikt.

• edited November -1

Kent skreiv:

Jeg har ikke lest Miller, og min kjennskap til tegneserier med Batman er ganske ubetydelig, så jeg tar et lite forbehold der. Jeg forstår det slik at «The Dark Knight Returns» omhandler diverse bipersoner og ikke hovedpersonen Batman?

Då misforstod du (delvis grunna mi kronglete forklaring). Batman er i veldig stor grad med i historia, det er ein grunn til at historia heiter «The Dark Knight **Returns** ». Eg valde å ta utgangspunkt i Batmans pensjon for å vise at dette var Batman-universets «framtid» sjølv om eg følte at det blei litt feil å bruke uttrykket «framtida» ettersom mitt inntrykk er at handlinga i historia finn stad på 1980-talet då historia kom ut.

Ikke bare det, men noen av de viktigste hovedpersonene mister livet. (Det er jo tross alt en viss symbolikk i at noen forsvinner for godt.)

I mine private notater (som i stor grad er basert på forumtråden, men som skiljar seg derfrå på ein del punkter) har eg kome fram til at det hadde vore fullt mogleg å lage ei slik historie utan eit einaste dødsfall.

Det er mulig det kunne gått bra med en enkeltutgivelse, men er det egentlig realistisk? For det første kreves et geni av proporsjoner for å kunne gripe fatt i alt og få kortet det ned.

Ah, men det kjem an på korleis ein ser på det. Å få med ALT i Andeby etter Skrue-tråden i ei historie er sjølvsagt ikkje mogleg. Men er målet å vise absolutt alt som ville ha skjedd slik skildra i den tråden, eller er det å prøve å skrive ei god historie basert på hovudtanken i den tråden? Det siste, etter mi meining - for sjølv om det er mange spennande innfall der, er det ikkje ei historie der. Ei historie må ha ein start og ein slutt og ein spenningskurve. Og ein slags raud tråd. Det mangler diskusjonen vår i stor grad. Klarer ein å finne ein raud tråd, skrive ein god slutt og skrelle vekk alle ubetydelege detaljar (i ein forumtråd går det an å stille spørsmålet «men kva har skjedd med den-og-den figuren?», men dersom det ikkje har betydning for hovudplottet er det ingen grunn til å ta det med i ei historie. Eg trur at det er fullt mogleg å få ei slik historie ned på under 200 sider - og *alle* forfattarar har den evnen at dei er naturtalenter til å korte ned (sjå t.d. på Don Rosa, ein del av historiene hans er jo 25-30 sider lange Disney-versjonar av gamle Rosa-teikneseriar som eigentleg var 60 sider lange.

Hva godt kan komme av å redusere Andeby til et kriminelt "dit pepper'n gror"?

Som sagt; «historia vår» har ingen slutt. Skal det bli ei historie om det må jo nokon skrive eit sistekapittel. Andeby har vel blitt kriminell pepperdyrkingssone fleire gonger tidlegare òg.

Dette ble visst et litt mer dystert innlegg enn det var tenkt å være, men jeg tror man bør tenke nøye gjennom hva man gjør og hvordan hvis man skal utgi noe slikt.

Ingen fare. Det er ingen av oss som har løyve til å lage noko sånt, og *dersom* eit av Disney-forlaga skulle bestemme seg for å prøve, kjem dei *garantert* til å tenke nøye gjennom kva dei gjer og korleis.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

I mine private notater (som i stor grad er basert på forumtråden, men som skiljar seg derfrå på ein del punkter) har eg kome fram til at det hadde vore fullt mogleg å lage ei slik historie utan eit einaste dødsfall.

Det er selvsagt umulig for meg å vite hva som står i dine notater (vel det er vel strengt tatt mulig, men så desperat er jeg ikke), så det kan jo absolutt være at du har en ide til en god historie. Men jeg må si jeg håper den ikke blir så ekstrem som tråden på forumet, noe jeg vel heller ikke tror. Hvis du skulle få den publisert noen gang håper jeg også den skiller seg litt ut ifra de tidligere "Andeby etter Skrue"-historiene som er utgitt. Jeg synes ikke akkurat de plasserer seg blant nevneverdig donaldistisk litteratur, men det er min mening.

Ei historie må ha ein start og ein slutt og ein spenningskurve. Og ein slags raud tråd. Det mangler diskusjonen vår i stor grad.

Jeg leser vel egentlig tråden som et tankeeksperiment som skisserer opp et mulig fremtidig Andebyunivers fremfor en historie.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

MikroMidas skreiv i tråden andeby etter Skrue:

Fetter Anton: Vinner en kjønnskorrigerende operasjon og tar den.

Fikk du med denne også så er du **GOD** :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?