Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gudemysteriet maleri?

edited January 2006 in Donaldisme

I CBSV XXII finner vi historien "Gudemysteriet" / "Mythtic Mysteri". I en tilhørende artikkel fortelles det om hvordan 2 av sidene som Barks tegnet ble redigert bort før historien ble trykket, og at disse to sidene nå regnes som tapt. Og det finnes ingen blyanttegning som kunne ha vært grunnlag for en rekonstruering av en annen tegner som f.eks. Daan Jippes.

Ett av bildene som ble redigert bort skal ha vært et bilde som Barks regnet som et av de mest kompliserte han noengang hadde laget; en halvside som viser Tor i vognen sin sammen med Donald og guttene, over en kaotisk gate i den moderne storbyen Andeby.

Denne beskrivelsen gjorde meg nesten sikker på at dette bildet har jeg da sett. Jeg lette gjennom de andre versjonene jeg har av denne historien, men det fantes selvsagt ikke i noen av dem heller.

Så derfor lyder mitt spørsmål som følger; har Barks i et ettertid malt en akvarell av denne scenen. Er det noen andre tegnere som har tegnet den? Eller er det mulig at jeg bare har drømt det hele sammen og at fantasien spiller meg et puss?

Comments

• edited November -1

Her er en link til oversikt over Barks' Duck-malerier. Vet ingenting utover det...
    http://home4.swipnet.se/~w-47991/CarlBarks/cb_oils.htm

• ACAC
    edited November -1

Jeg stillede Barks-ekspert Peter Kylling (www.cbarks.dk) dette spørgsmål og fik følgende svar.

Din spørger er bestemt ikke den eneste, der synes at kunne huske Thor's luftfærd over Andeby, men Barks har aldrig lavet hverken den eller en tilsvarende rude på et senere tidspunkt. Derimod har han lavet et maleri
    (#50 Menace Out of the Myths), som man med MEGET god vilje kan tilpasse sine
    luftkasteller.
    Derimod kan jeg udmærket forestille mig en rimelig tilsvarende scene, der kunne have forekommet i én af de utallige EC-superheltehistorier. Det var måske en undersøgelse værd?

• edited November -1

Takk for hjelpen. :) Det er interessant å høre at jeg ikke er alene om å huske et slikt bilde. Kanskje det er slik at enkelte historier vokser i erindringen slik at man etter en stund husker scener som slett ikke var med (Og det til tross for at Gudemysteriet slett ikke er blant mine Barks-favoritter).

• edited November -1

AC skreiv:

Jeg stillede Barks-ekspert Peter Kylling (www.cbarks.dk) dette spørgsmål og fik følgende svar.

{{ Din spørger er bestemt ikke den eneste, der synes at kunne huske Thor's luftfærd over Andeby, men Barks har aldrig lavet hverken den eller en tilsvarende rude på et senere tidspunkt.

Jeg tror det er en helt annen historie det her er tale om - der Donald eller hvem det nå er, viser aliens som har planer om å erobre bruke jorden for å bruke denne som hvilehjem, hvordan en det tar seg ut når jordborene hviler og morer seg - jfr. fotballkamp o.l. Romvesnene blir så skremt at de oppgir innvasjonsplanene.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?