Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

NM i Donald

1356740

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mitt poeng var at jeg valgte å bruke dansk i diplomene selv om det nok ikke hadde vært noen som ville nektet meg å lage dem på norsk - fordi jeg ikke la noen prestisje ned i det språklige.

Berre så det er oppklart ein gong for alle: eg har heller ikkje lagt nokon prestisje ned i det språklege når det gjelder NM. Eg har ikkje eingong *tenkt over* det språklege.Eg valde det som var mest naturleg, og noko anna var aldri innom tankane mine. Det er ikkje slik at eg har vald aktivt å skrive «Noregsmeister» fordi eg ønsker å oppnå noko med det eller promotere nynorsk med det. Eg gjorde det fordi det var det mest naturlege i denne samanhengen.

Men dersom du skulle delta i meisterskapet (antar at du ikkje gjer det ettersom du ikkje meiner at det har noko for seg?) og vinne det, er det sjølvsagt ikkje slik at du er pålagt å ta imot tittelen og pokalen. Vi kan godt gi den vidare til nestemann i rekka, det er sannsynlegvis nok av folk som har lyst på den.

Det eneste jeg for øyeblikket, kan tenke meg å være med å arrangere av denne typen opplegg er forøvrig et evt. dansk mesterskap i regi av DDF(r).

Lykke til med det - sjølv om eg nok vil seie at innlegget ditt på DDF(R)-forumet verkar ein smule optimistisk, særleg med den spesiallaga pokalen du ber om som eg ser for meg at det vil koste ei formue å produsere. :-)

• edited November -1

hvordan melder man seg på nm?? Gleder meg til å delta!!!!!Skal knuse dere ALLE!!:D:D

• edited November -1

Spørsmåla vil bli lagt ut på sidene (og veldig lette å finne) frå og med 1. desember. Du trenger ikkje å spesifikt melde deg på NM, det er nok at du har registrert deg på sidene. (På resultatlister og sånt kjem vi til å bruke nicket ditt, og dersom du skulle vinne noko sender eg deg ein e-post der eg ber om namn og adresse å sende premien til.)

Forsåvidt; velkommen, og lykke til :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Avisenes Nyhetsbyrå er snille gitt. Det står allereie litt tekst om NM i minst seks norske nettaviser.

Nå har også Bergens Avisen, ba.no omtalt konkurransen.

• edited November -1

Dette er vel et godt eksempel på hvor useriøs denne konkurransen er Olaf? Du ser vel selv at prestisjen du har lagt ned i denne konkurransen smuldrer opp så lenge _Stavanger Aftenblad_ ikke har skrevet noe om dette?

Personlig gleder jeg meg til å bli dansk mester i Donald. :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mitt inntrykk er at uttrykket ytterst sjeldent benyttes i store sammenhenger, med unntak av i reportasjer på nynorsk selvsagt. Du står selvsagt fritt til å bevise at jeg tar feil ved å vise til store NM-konkurranser der nynorsk brukes på premier og/eller diplomer.

Har du ikke hørt om //Noregsmeisterskapen// //i// //morellsteinspytting?//

Har du ikkje høyrd om //Noregsmeisterskapen// //i// //morellsteinspytting?//

EDIT: Jeg legger selvsagt ikke ned noen prestisje i det språklige når det gjelder innleggenne mine, og skriver dette både på bokmål og nynorsk.
    EDIT: Eg legg sjølvsagt ikkje ned noko prestisje i det språklege når det gjeld innlegga mine, og skriv dette både på bokmål og nynorsk.

EDIT igjen: Bokmål skal selvsagt stå først.
    EDIT igjen: Bokmål skal sjølvsagt stå fyrst.

EDIT enda en gang: Tabbe. Jeg glemte å sette bokmål først på siste retting (den som handlet om å sette bokmål først...hallo?).
    EDIT endå ein gong: Tabbe. Eg gløymte å setja bokmål fyrst på siste retting (den som handla om å setja bokmål fyrst...hallo?)

• edited November -1

Sølve skreiv:

EDIT igjen: Bokmål skal sjølvsagt stå fyrst.
    EDIT igjen: Bokmål skal selvsagt stå først.

Hvor står samisk i denne debatten?

• edited November -1

Aller först:
    Bra tiltak, blir artig julekalender!

Har naa lest hele denne traaden, og vet ärlig talt ikke om jeg skal le eller graate...
    Virker som om *enkelte* har smaaproblemer med

1: At det i Norge per dags dato finnes to sidestilte norske skriftspraak (ganske riktig i tillegg til samisk:)), og at disse faktisk har erstattet det "opprinnelige" skriftspraaket, nemlig dansk (eller konservativt riksmaal)...

2: At Norge faktisk er et flerkulturelt land, slik at man ikke lenger kan avgjöre en persons statstilhörighet ut ifra navnetrekket.

3: Synes aa föle seg litt forbigaatt naar det gjelder planlegginga av NM i Donald, denne noen sitter tydeligvis inne med masse informasjon (regler, oppgaver) som etter vedkommendes synspunkt burde värt en selvskreven del av konkurransen...

Vet jeg etter all sannsynlighet har traakket noen paa tärne her, paa forhaand unnskyld. Ville bare sette hele denne "diskusjonen" litt paa spissen, og det maa vel väre lov?

Nok en gang takk til dere som fikser adventsleker til oss:)

• edited November -1

Nå har vi mange skriftspråk i Norge: norsk, nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk m.m.? Nynorsk er bare en avart av norsk.

• edited November -1

... men ikkje gjer denne tråden til ein diskusjon om språk, ver så snill.

• edited November -1

Beklager, ble bare revet med. Men nå ska' jæ' ente si no' mer om de'.

• edited November -1

Sorry, Olaf, men eg må berre sei dette:

Superboy skreiv:

Nå har vi mange skriftspråk i Norge: norsk, nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk m.m.? Nynorsk er bare en avart av norsk.

Eh, ja, me har mange offisielle samiske skriftspråk i Noreg, men å framstille nynorsk som ein avart av skriftspråket norsk er direkte feil då det offisielt er ein av to likestilte norske skriftspråk. Både nynorsk og bokmål er avartar av gamalnorsk, men det blir ein heilt anna debatt, her snakka ein om offisielle skrifspråk. Det finst ikkje eit enkelt bestemt offisielt "norsk" skriftspråk, det finst to; "bokmål" og "nynorsk".

• edited November -1

I'm in.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sjølv om eg nok vil seie at innlegget ditt på DDF(R)-forumet verkar ein smule optimistisk, særleg med den spesiallaga pokalen du ber om som eg ser for meg at det vil koste ei formue å produsere. :-)

OK, så det er kun økonomiske hensyn som ligger til grunn for at AOLs pokal er såvidt nøytral som den er. Jeg må innrømme at jeg trodde det var din store respekt for copyrightreglene som lå til grunn for dette.

Jeg tror forøvrig ikke at det blir så dyrt som du her antyder fordi:
    a) Det meste er billigere i Danmark enn i Norge - dette gjelder sikkert også for pokaler.
    b) Jeg har selv en omtrent like stor pokal med en vandrer øverst som viser at det er en marsjpokal (jeg fikk den av mine venner på hovedfaget da jeg gikk marsj nr. 1000 i 1996). Det burde la seg gjøre å feste en figur/statuett av Donald på toppen av en allminnelig pokal på samme måte.

krice skreiv:

Virker som om *enkelte* har smaaproblemer med:
    1: At det i Norge per dags dato finnes to sidestilte norske skriftspraak...

Olaf har anmodet oss om å stanse den språklige debatten så dette lar jeg ligge.

2: At Norge faktisk er et flerkulturelt land, slik at man ikke lenger kan avgjöre en persons statstilhörighet ut ifra navnetrekket.

For å lette på forvirringen din:
    a) Den juridiske statstilhørighet avgjøres **selvsagt** av statsborgerskapet.
    b) Etnisk opprinnelse derimot er medfødt. Man blir selvsagt like lite nordmann av å flytte til Norge som man blir same av å flytte til Kautokeino.

3: Synes aa föle seg litt forbigaatt naar det gjelder planlegginga av NM i Donald, denne noen sitter tydeligvis inne med masse informasjon (regler, oppgaver) som etter vedkommendes synspunkt burde värt en selvskreven del av konkurransen...

Til alles orientering:
    Vedkommende har lang erfaring med å planlegge, organisere og arrangere kunnskapskonkurranser/quizer, de senere år mest i forbindelse med møter i Dansk Donaldistforening - DDF(r). Vedkommende er selvsagt villig til å bidra med tips/råd dersom Olaf skulle be om det, men Olaf står **selvsagt** helt fritt til å søke tips/råd annensteds, eller stole helt på egen kunnskap og egne erfaringer.

For å illustrere hvor komplisert dette er kan jeg fortelle at Olaf f.eks. må ha en vel gjennomtenkt plan for hva som skal skje dersom to eller flere deltakere ender opp på en delt 1. plass slik jeg og vår gode venn Einar gjorde i 2004. Denne gang er det kun en pokal og derved må 1 - en mester kåres. Personlig synes jeg at loddtrekning bør unngås dersom der er mulig. Vi får bare håpe at Olaf med all sin visdom, løser dette på en grei måte ;-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

OK, så det er kun økonomiske hensyn som ligger til grunn for at AOLs pokal er såvidt nøytral som den er. Jeg må innrømme at jeg trodde det var din store respekt for copyrightreglene som lå til grunn for dette.

Det er sjølvsagt ein kombinasjon.

b) Jeg har selv en omtrent like stor pokal med en vandrer øverst som viser at det er en marsjpokal (jeg fikk den av mine venner på hovedfaget da jeg gikk marsj nr. 1000 i 1996). Det burde la seg gjøre å feste en figur/statuett av Donald på toppen av en allminnelig pokal på samme måte.

Sjølvsagt, men kor mange pokalforretningar er det som har Donald-figurar liggjande? :-)

Vedkommende har lang erfaring med å planlegge, organisere og arrangere kunnskapskonkurranser/quizer, de senere år mest i forbindelse med møter i Dansk Donaldistforening - DDF(r). Vedkommende er selvsagt villig til å bidra med tips/råd dersom Olaf skulle be om det, men Olaf står **selvsagt** helt fritt til å søke tips/råd annensteds, eller stole helt på egen kunnskap og egne erfaringer.

Når eg avholder ei tevling for brukarane i forumet, søker eg sjølvsagt ikkje hjelp i forumet. Dei som hjelper meg med å avvikle dette, har jo ikkje moglegheit til å delta. No skjønner eg at du ikkje har planer om å delta, men det er iallfall uansett difor eg ikkje har søkt hjelp frå nokon her i forumet.

For å illustrere hvor komplisert dette er kan jeg fortelle at Olaf f.eks. må ha en vel gjennomtenkt plan for hva som skal skje dersom to eller flere deltakere ender opp på en delt 1. plass slik jeg og vår gode venn Einar gjorde i 2004. Denne gang er det kun en pokal og derved må 1 - en mester kåres.

Uhm. Dette er ikkje komplisert i det heile tatt ... Skulle ein uavgjortsituasjon inntreffe, vil det bli ekstraomganger på e-post. For førsteplassen altså, skulle det bli ein delt femteplass vil det mest praktiske vera ei loddtrekning om kven som får premiene.

• edited November -1

Soory, men maa si noe til dette her!

Sigvald skreiv:

For å lette på forvirringen din:
    a) Den juridiske statstilhørighet avgjøres **selvsagt** av statsborgerskapet.
    b) Etnisk opprinnelse derimot er medfødt. Man blir selvsagt like lite nordmann av å flytte til Norge som man blir same av å flytte til Kautokeino.

Til b):
    I Norge idag har vi mange typer innvandrere. Men de er av "nordmannen i gata" dessverre klassifisert. De fleste innvandrere i Norge er idag like vite som "innfödte/etniske" nordmenn. Denne gruppa regnes vel av mange strengt tatt ikke med naar man snakker om innvandrere. Saa er det gruppa med svart haar, mörk hudfarge osv... Disse er og blir innvandrere, til tross for at det var deres besteforeldre som flyttet til Norge, för foreldrene deres ble födt i nettopp Norge. Disse regnes faktisk som Nordmenn og ikke innvandrere, Sigvald. Samme hva man maatte si om opprinnelig etnisk bakgrunn. I tillegg kommer gruppa med adoptivbarn. Disse har og ofte svart haar og asiatiske trekk. Skal en person som ikke passer inn i din beskrivelse av den etnisk norske nordmann, til tross for at de har bodd i Norge hele livet, ikke faa lov aa bli med i NM med like stor rett til pokal og tittel? Hvis det er din mening (og merk at jeg her lar tvilen komme deg tilgode), saa synes jeg du er temmelig trangsynt...

• edited November -1

Her trur eg at du misforstod Sigvald **litt** -- Sigvalds meining er jo at **alle** burde få lov til å delta i NM heilt uavhengig av rase, etnisitet og geografisk tilhøyrigheit. Det er eg som set ned foten og trekker nokre få grenser, men desse grensene skal sjølvsagt ikkje vere basert på det Sigvald kaller etnisitet (som eigentleg har lite med etnisitet å gjera - Sigvald, eg trur at du blander begrepa «rase» og «etnisitet» her).

Men eg nekter å sende pokalen ut av landet med mindre det er snakk om nordmenn som bur i utlandet. Det er ein norsk meister vi skal kåre.

(Og eg håper verkeleg at nordmenn som bor i utlandet dersom dei skulle vinne har ei norsk adresse eg kan sende til - å sende tunge ting ut av landet er _dyrt_. Sendte tre t-skjorter over Atlanteren i går, til den nette sum av over 200 kroner i frimerker, då tør eg ikkje tenke på kva det koster å sende ein pokal.)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Olaf har anmodet oss om å stanse den språklige debatten så dette lar jeg ligge.

Bra Sigvald at du **BEGYNNER** å respektere at dette hovedsaklig er ett Andeby forum :)

Sigvald skreiv også igjen:

Men hvorfor i h#%&!e kommer du da trekkende med dette **IGJEN** din skotte. Skjønner godt at du da ikke stiller i NM :)

Makan til syting og klaging, hvis du Sigvald ikke liker konkuransen og rammen rundt den så la vær og delta og ti stille så enkelt er det.

Jeg må bare si til Olaf og Tommy at Dere har min støtte 100% selv om **JEG** ikke vinner :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

a) Det meste er billigere i Danmark enn i Norge - dette gjelder sikkert også for pokaler.

Hahaha, you're killing me.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?