Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM i Donald

1262729313240

Comments

• edited November -1

Pocket skreiv:

Amerikansk fotball? :S Hvor og når?

I serien «September Scrimmage». http://coa.inducks.org/story.php/x/W+MMAlm+1-09

• edited November -1

Pocket skreiv:

Dagens nummer 5, er det i Norge vi snakker om?

Nei, det er vel internasjonalt..

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Pocket skreiv:

Amerikansk fotball? :S Hvor og når?

I serien «September Scrimmage». http://coa.inducks.org/story.php/x/W+MMAlm+1-09

...som Guds egen lille Tamagotchi er jeg sikker på at den historien befinner seg i den pakken som ligger ved mine føtter og inneholder forsendelse 2 av CBSV.

(Hadde faktisk glemt den historien, men da jeg så scansen av det første bildet husket jeg den. Husker at jeg reagerte på akkurat den infoen der. Men det er jo nok et bevis på at Barks sine historier var unik i fra historie til historie og ikke fulgte hverken tidslinje eller andre linjer.)

• edited November -1

Resultatlista er oppdatert. Bare to igjen på toppen..

• edited November -1

Oioioi, no synest eg faktisk at det byrjar å bli svært så spennande i toppen ... :-)

• edited November -1

Sykt bra å klare seg uten feil så lenge:)

Eller de må jo ha svart feil på noen, fordi det er tre poeng fram til maks-oppnåelig poengsum, men uansett er det bra...

• edited November -1

Pocket skreiv:

Eller de må jo ha svart feil på noen, fordi det er tre poeng fram til maks-oppnåelig poengsum

Ja, det var siste spørsmål i ellevte runde (ond plan basert på Dostojevskij-roman), som sørget for det.

Apropos ellevte runde: Hvor sier egentlig Don Rosa at Andeby ble grunnlagt i 1818?

• edited November -1

Pocket skreiv:

Eller de må jo ha svart feil på noen, fordi det er tre poeng fram til maks-oppnåelig poengsum

Ja, det var siste spørsmål i ellevte runde (ond plan basert på Dostojevskij-roman), som sørget for det.

Apropos ellevte runde: Hvor sier egentlig Don Rosa at Andeby ble grunnlagt i 1818?

I "Kong Skrue av Skruerike".

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Er det mulig å få siste døgns poengfangst i parantes i listene slik at de av oss med gullfiskhjerne kan se hva vi fikk uttelling på under dommerenes strenge sensur :)

Gullfiskfilter lagt inn. :-)

• edited November -1

Bevist fungerende også :)

• edited November -1

Åh, jeg hadde så gæli flaks på det idretts-spørsmålet i går! For en ukes tid siden leste jeg (i forbindelse med NM, hehe) de fleste av "Beste historier fra Donald Duck & co"-heftene vi har hjemme, og da kom jeg over den historien og jeg tenkte "hvorfor spilte onkel Skrue _amerikansk fotball_ når han sikkert gikk på skole i Skotland?". Jeg husket ikke at historien eksisterte en gang... og da spørsmålet fra den kom i går, så måtte jeg faktisk tenke meg om ganske lenge før jeg koblet. Jeg glemmer ganske fort, nemlig.

Men, flaks! :-) Og nå har man til og med avansert!

• edited November -1

chrisron skreiv:

Buhu! Visste at navnet til den fjerde nevøen var fra barneregla Ole Dole Doff, men skrev Kinkeliane istedenfor Birkebane. Så nært, men dog så fjernt. :)

Felles skjebne, felles trøst!
    Quiz-refleksen er visst ikke alltid like treffsikker.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Hvor sier egentlig Don Rosa at Andeby ble grunnlagt i 1818?

I "Kong Skrue av Skruerike".

Det var der jeg lette, men jeg fant ikke noe sted at det ble sagt noe om en grunnleggelse. Det nærmeste jeg fant var at Kornelius Kvakk fant opp //navnet// Andeby, men det står ikke at han gjorde det i 1818 (han overtok fortet i 1818, det ble offisielt hans i 1819, og vi ser navnet Andeby i en rute som åpenbart avbilder et mye senere tidspunkt ettersom herr Kvakk ser eldre ut).

• edited November -1

Årstallet 1818 "popper" liksom ut av dagboka til Kvakk. Jeg måtte lese historien flere ganger før jeg overhodet så det, og jeg var ikke sikker på om det var riktig - det står jo ikke klart i teksten, for å si det sånn.

Men den fine sida til Sigvald hevdet det stemte, så jeg stolte på den, jeg. (jeg sjekket historien først, altså)

• edited November -1

Kristin skreiv:

Årstallet 1818 "popper" liksom ut av dagboka til Kvakk.

I tillegg til at onkel Skrue sier «In the year 1818!» -- men det er kanskje ikke tatt med i den norske utgaven? Jeg så også det årstallet, men jeg klarer ikke å se noen annen sammenheng mellom dét og grunnleggelsen av Andeby enn at Andeby //tidligst// kan ha blitt grunnlagt i 1818.

Men den fine sida til Sigvald hevdet det stemte, så jeg stolte på den, jeg. (jeg sjekket historien først, altså)

Nøyaktig samme fremgangsmåte som jeg brukte. Men jeg skulle gjerne visst hvordan Sigvald kom frem til det.

• edited November -1

Hendinga i 1818-1819 blir jo omtalt av ein nevø som «Oi oi, Andebys fødsel!»

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Men han refererer vel der til det at Kvakk fant opp byens navn, og som nevnt tidligere er det ikke gitt at det skjedde i 1818 (eller 1819, for den saks skyld). Jeg vil snarere si at det at navnet Andeby først forekommer i ruten der Kvakk vises som en gammel mann antyder at det skjedde mange år senere.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Men han refererer vel der til det at Kvakk fant opp byens navn, og som nevnt tidligere er det ikke gitt at det skjedde i 1818 (eller 1819, for den saks skyld). Jeg vil snarere si at det at navnet Andeby først forekommer i ruten der Kvakk vises som en gammel mann antyder at det skjedde mange år senere.

Helt korrekt resonert. Don Rosa har i mail til meg beklaget seg over at fargeleggerne ikke har oppdaget dette og gitt ham gyllen hårfarge som ung og grått hår som eldre. Man kan dog se på rynkene og brillene at det er en eldre Kornelius Kvakk i ruten der navnet nevnes. På grunnleggelsestidspunktet het stedet Drakestaden (Drakeborough) på samme vis som Trondheim het Nidaros da den ble grunnlagt i 997.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

På grunnleggelsestidspunktet het stedet Drakestaden (Drakeborough) på samme vis som Trondheim het Nidaros da den ble grunnlagt i 997.

Vil ikke det si at Andeby er grunnlagt i 1579 av Sir Francis Drake? Eventuelt: Hvilken hendelse er det du anser som grunnleggelsen?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

På grunnleggelsestidspunktet het stedet Drakestaden (Drakeborough) på samme vis som Trondheim het Nidaros da den ble grunnlagt i 997.

[Pirk]Byen het vel ikke Nidaros da den ble grunnlagt, hva kommer føst navnet eller plassen ? Nidaros betyr byen ved utløpet (oset) av Nid(elva). Altså først bygger man byen så kommer navnet, en finner ikke på ett navn også grunnlegger en by[Pirk slutt]

Forresten: NÅR kommer de ordentlig vanskelige spørsmålene i NM :) :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?