Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

NM i Donald

2456740

Comments

• edited November -1

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Er det fakta at det på pokalen vil bli brukt nynorsk "Noregsmeister" og ikke det vanlige "Norgesmester"?

Ja, det kan du lese i artikkelen.

Ja, ja, ingen skal frata Olaf at han vet å promotere seg selv og sine egne preferanser.

Når jeg har laget diplomer til vinnere av DDF(r)s quizer har disse **alltid** vært på dansk. Men det er nå bare min vri da ;-)

Sigvald skreiv:

I sommer fikk f.eks. Harry Fluks delta på det svenske laget i den dansk-svenske landskampen (Harry og begge lagene ønsket dette) ettersom jeg konkluderte med at Harry Fluks faktisk høres mer svensk ut enn navn som Slatan Ibrahimovic.

Poenget er hvem som er fra Norge...

og derfor kan kalle seg norgesmester (altså den beste i Norge), og ikke hvilket land det kan høres ut som om navnet ditt kommer fra...

Jeg stoler på at dere holder styr på dette.

Gunnar And skreiv:

Høres veldig artig ut.

Men det spørs om det ikke skulle vært et eget mesterskap for "old boys", jfr. min egen alder. Mange av oss "eldre" er nok ikke så godt kjent med nyere historier.

Ikke eget mesterskap, men det hadde gått an å delt det opp i ulike klasser. F.eks. Herrer (u/30), Herrer (30+), Damer (u/30), Damer (30+).

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Viser til
    http://www.andebyonline.com/index.php?area=art&i...

Har lagt ned vanvittige mengdar arbeid i dette, og meir skal det bli, så eg håper at ALLE deltar. Det er iallfall VANVITTIG frustrerande å ikkje kunne delta. :-)

Så gøy da!! Gleder meg allerede!! :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Ikke eget mesterskap, men det hadde gått an å delt det opp i ulike klasser. F.eks. Herrer (u/30), Herrer (30+), Damer (u/30), Damer (30+).

Ser ikke helt poenget med dette. Hadde det vært en idrettskonkurranse med fysiske øvelser hadde jeg skjønt det, men når det er spørsmål om hvem som kan mest om Donald bør det vel ikke spille noen rolle om du er kvinne eller mann... Når det gjelder alder har også de over 30 like gode forutsetninger for å kunne akkurat like mye om Donald som de under 30...

• edited November -1

Dette gler eg meg til. Skal sjølvsagt delta, med mottoet "viktigare å delta enn å vinna".

Sigvald skreiv:

Ja, ja, ingen skal frata Olaf at han vet å promotere seg selv og sine egne preferanser.

Når jeg har laget diplomer til vinnere av DDF(r)s quizer har disse **alltid** vært på dansk. Men det er nå bare min vri da ;-)

Diplomar i Danmark er på dansk, pokalar i Noreg er på norsk. Du ser vel systemet?

• edited November -1

Sølve skreiv:

Dette gler eg meg til. Skal sjølvsagt delta, med mottoet "viktigare å delta enn å vinna".

Det samme må nok jeg gjøre. VELDIG mye større sjanse for at jeg ender på sisteplass enn førsteplass. :)

• edited November -1

For en defensiv holdning dere har... Det viktigste er jo ikke å delta, men å _*vinne!*_
    :D

• edited November -1

Sølve skreiv:

Diplomar i Danmark er på dansk, pokalar i Noreg er på norsk. Du ser vel systemet? }}

Mitt poeng er at normalt sett brukes bokmål i en slik sammenheng. Jeg tror nok at Lars Olav kan bekrefte at f.eks. Norges Fotball Forbund (NFF) bruker varianten "norgesmester", evt. "norsk mester".

• edited November -1

<sarkasme> Ja, kan vi ikke lage en underskriftskampanje der vi nekter å delta i julekalender dersom ikke Olaf retter opp feilen han har gjort og skriver "Norgesmester" istedet for "Noregsmeister"? </sarkasme>

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mitt poeng er at normalt sett brukes bokmål i en slik sammenheng.

Så du mener at **Noregsmeister** ikke er norges beste donaldist verdig, eller motsatt. Jeg synes faktisk du PROVOSERER vel mye med dette fortsatte vissvaset ditt her, og ikke minst trekker fokus bort fra kjernen som er den store FRIVILLIGE innsatsen Tommy Og Olaf har lagt i det her.

Jeg synes faktisk du kan begynne å vise litt takt og tone og vanlig høflighet istedet for din vanlige syting/klaging.

• edited November -1

enig med MikroMidas.
    Synes forresten at den er en genial ide :-)

Jeg er med! :-)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Så du mener at **Noregsmeister** ikke er norges beste donaldist verdig, eller motsatt.

Det der er kun din personlige konklusjon, og får stå for din regning.

Jeg synes faktisk du PROVOSERER vel mye med dette fortsatte vissvaset ditt her, og ikke minst trekker fokus bort fra kjernen som er den store FRIVILLIGE innsatsen Tommy Og Olaf har lagt i det her.

**All** **honnør** for slik frivillig innsats, også til Einar som legger ned en enorm frivillig innsats for norske INDUCKS uten å få særlig oppmerksomhet tilbake.

Når dette er sagt så synes jeg det skurrer litt når "NM" arrangeres av en privatperson (Olaf har gjentatte ganger satt likhetstegn mellom seg selv og AOL) og ikke en organisasjon som Donaldistene. Dersom det skulle bli aktuelt å arrangere et tilsvarende dansk mesterskap (jeg kan godt bidra til det) er det min oppfatning at det bør være i regi av DDF(r) og ikke en privatperson som AC eller Thomas.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Så du mener at **Noregsmeister** ikke er norges beste donaldist verdig, eller motsatt.

Det der er kun din personlige konklusjon, og får stå for din regning.

**KONKLUSJON** ???? Det er ett **SPØRSMÅL** til **DEG** basert på **MIN** oppfatning av din klage, eller spørsmål som du kanskje velger å kalle det.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Jeg mener bare at det lyder veldig kunstig.

Nå har jeg forøvrig lansert ideen også for våre danske venner:
    http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=623
    Håper ingen har noe mot det?

• edited November -1

Du er inkonsekvent. I stad var argumentet ditt implisert at pokalen burde vere på skriftspråket til vinnaren av den, slik du hadde ordna diplomer på dansk til danske vinnarar. No er det plutseleg at "Noregsmeistar" lyder kunstig. (Kva er kunstig ved det, forresten?) Når du fyrst skal klage på ein eller annan meiningslaus bagatell, kan du vere så snill å bestemme deg for kva du meinar? For slik det er no er då så ujamn i kva du forsvarar uttalelsen din med at det kan verke som om du finn på argument spontant etter kvart som du treng dei. Og i så fall tyder det at det er ein heilt annan grunn for at du ikkje likar "Noregsmeistar" enn dei du oppgir... ikkje at eg skal spekulere i kva det skulle vere.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Normalt sett er også norske pengesedler trykket på bokmål, men siden nynorsk er sidestilt med med bokmål har 50-lappen Noregs Bank påtrykket, og er et absolutt anerkjent og offentlig godkjent betalingsmiddel. Ergo er Noregsmeister et fullgodt norskt ord for tittelen.

Sigvald skreiv:

Når dette er sagt så synes jeg det skurrer litt når "NM" arrangeres av en privatperson (Olaf har gjentatte ganger satt likhetstegn mellom seg selv og AOL) og ikke en organisasjon som Donaldistene. Dersom det skulle bli aktuelt å arrangere et tilsvarende dansk mesterskap (jeg kan godt bidra til det) er det min oppfatning at det bør være i regi av DDF(r) og ikke en privatperson som AC eller Thomas.

Donaldistene har kun sagt at de er en forening for Donald/Donaldisme, at de er den eldste foreningen i Norge, og som skal fremme Donald/Donaldisme. De har ikke sagt at de er overorndet andre forum/foreninger og er dermed likestilt med andre forum/fansider/foreninger.
    De har dessuten offentlig anerkjent AOL via linken på siden deres, som et donaldistisk forum.
    Det vil si at AOL eller Olaf har like stor rett som Donaldistene til å arrangere NM.

Og såvidt jeg vet om er det ikke noen andre i Norge, som arrangerer offentlige tittelmesterskap/kunnskapskonkurranser om Donald, Donalds liv og levnet, nevøer, kjærester, venner, evt. løsunger o.s.v. Hverken privatpersoner eller organisasjoner.

Dermed er Olaf fri til å velge navn på konkurransen som han selv vil. (Finneren er vinneren, eller førstemann til mølla får først malt. Velg fritt av ordtakene:))

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Er det fakta at det på pokalen vil bli brukt nynorsk "Noregsmeister" og ikke det vanlige "Norgesmester"?

Det er fakta.

Husker du ikke at Geir Hasnes lærte oss at det som er vanskelig for en kan være lett for en annen?

Det kan det godt hende at han gjorde - logikken her er at dei spørsmåla vi reknar for vanskelege, vil vera såpass tøffe at dei som klarer dei absolutt fortjener 3 poeng.

Slik jeg ser det bør enten hvert spørsmål gi like mange poeng ELLER at antall poeng som gis for riktig svar regnes ut fra hvor stor andel av deltakerne som har svart riktig på det aktuelle spørsmålet. F.eks.:

Poengsystemet er allereie bestemt.

Blir det nå det? Kan det ikke bare være et åpent NM?

Nei. Når vi kaller det NM og ønsker å finne den smartaste donaldisten i Noreg, må vi ha den grensa.

Gunnar And skreiv:

Men det spørs om det ikke skulle vært et eget mesterskap for "old boys", jfr. min egen alder. Mange av oss "eldre" er nok ikke så godt kjent med nyere historier.

Vi skal prøve å få til ein balanse, slik at vi får til nokre spørsmål frå dei gode, gamle dagar òg -- spørsmål som dei «yngre» kanskje vil slite litt med.

Sigvald skreiv:

Ettersom det er snakk om å måle kunnskap her, antar vi at herrer og damer har like vilkår. Vi gjer òg vårt beste for å få ein vanskegradbalanse som gir omtrent like vilkår for dei under 30 og dei over.

Det er vel avhengig av kven som arrangerer det?

Når dette er sagt så synes jeg det skurrer litt når "NM" arrangeres av en privatperson (Olaf har gjentatte ganger satt likhetstegn mellom seg selv og AOL) og ikke en organisasjon som Donaldistene.

Synspunktet notert, eg skal prøve å la vera å gjera noko slikt igjen. Årets meisterskap må nesten avhaldast no som pressemeldinga er der ute, men eg skal prøve å la vera å gjera noko slikt igjen. Greitt?

Forøvrig er Donaldistene òg ein konstellasjon av privatpersonar, då. Det same gjelder forsåvidt DDF(R). Og det har dei felles med Andeby Online.

Situasjonen rundt drifta i Andeby Online for augeblikket er at sidene på papiret er drive av eit tromsøfirma som ønskjar å betre vilkåra for norske teikneserielesarar (Solstrand Tekst og Bobler, org.nr. 986 012 559), og har Andeby Online som eitt av sine mange tiltak. Men i praksis hadde det vore umogleg å drive Andeby Online slik vi gjer det no utan dei ti-femten menneska som legger ned ein frivillig innsats i å halde sidene oppdatert.

Andeby Online er heilt riktig ikkje Noregs offisielle donaldistorganisasjon. Vi er heller ikkje ein konkurrent til Donaldistene, ettersom det vi jobber med og det dei jobber med på mange måter dekker heilt ulike felt. Vi er eit alternativ. Greitt, kanskje eit svært subjektivt lada alternativ, sjølv om vi prøver å unngå det, men eg prøver likevel å gjera ein god donaldistisk innsats på eit område der Donaldistene ikkje strekker til. Og i praksis kan ein vel seie at Donaldistene òg drivast av ein privatperson. Inntil for to og eit halvt år sidan stod det til og med i vedtektene til Donaldistene at denne privatpersonen var valgt på livstid.

I dette tilfellet valde eg å arrangere dette på eiga hand i staden for å foreslå det for ein organisasjon som allereie har det så travelt at dei bruker eitt og eit halvt år på å få utgitt eit nummer av medlemsbladet sitt.

Eg meiner på ingen måte at Donaldistene gjer ein dårleg jobb, dei legger ned ein fantastisk innsats, men dei fokuserer på heilt andre ting enn vi gjer, og i dette tilfellet meinte eg at temaet falt inn under vårt fokusområde.

Nå har jeg forøvrig lansert ideen også for våre danske venner:
    http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=623
    Håper ingen har noe mot det?

Ser ingen grunn til det.

• edited November -1

Kan ikke nå AOL avholde sitt Noregsmeisterskap, så kan SigvaldOnLine avholde Norgesmesterskap, så blir alle fornøyde og vel forlikte (og kan ta bena på nakken og lakke nedetter bakken som det står i skriften). Så kan Noregsmeisteren og Norgesmesteren møtes til en omgang rævkrok på Dovre (enig og tro som vi vet) i løpet av nyttårshelga?

• edited November -1

Ettesom det vil vere fire ulike Norgesmestere, ein for kvart alder- og kjønnssegment, vil jo Noregsmeisteren vere underlegen ein mot fire i ein slik rævkrokmatch, så eg stiller meg skeptisk til dette utspelet. ;-)

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Du er inkonsekvent. I stad var argumentet ditt implisert at pokalen burde vere på skriftspråket til vinnaren av den, slik du hadde ordna diplomer på dansk til danske vinnarar.

Da tolker du meg feil. Mitt poeng var at jeg valgte å bruke dansk i diplomene selv om det nok ikke hadde vært noen som ville nektet meg å lage dem på norsk - fordi jeg ikke la noen prestisje ned i det språklige.

No er det plutseleg at "Noregsmeister" lyder kunstig. (Kva er kunstig ved det, forresten?)

Mitt inntrykk er at uttrykket ytterst sjeldent benyttes i store sammenhenger, med unntak av i reportasjer på nynorsk selvsagt. Du står selvsagt fritt til å bevise at jeg tar feil ved å vise til store NM-konkurranser der nynorsk brukes på premier og/eller diplomer.

176-761 skreiv:

Kan ikke nå AOL avholde sitt Noregsmeisterskap, så kan SigvaldOnLine avholde Norgesmesterskap

Du får oss donaldister til å likne på boksere som bokser for ulike forbund. Det blir for dumt synes jeg.

Det eneste jeg for øyeblikket, kan tenke meg å være med å arrangere av denne typen opplegg er forøvrig et evt. dansk mesterskap i regi av DDF(r).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Du er inkonsekvent. I stad var argumentet ditt implisert at pokalen burde vere på skriftspråket til vinnaren av den, slik du hadde ordna diplomer på dansk til danske vinnarar.

Da tolker du meg feil. Mitt poeng var at jeg valgte å bruke dansk i diplomene selv om det nok ikke hadde vært noen som ville nektet meg å lage dem på norsk - fordi jeg ikke la noen prestisje ned i det språklige.

Eh, kva er det som får deg til å sei at det går prestisje i det språklege i denne samanhengen, då? Meisterskapet er arrangert av Andeby Online, som er dreven på nynorsk. Ergo foregår meisterskapet på nynorsk, og ergo er pokalen på nynorsk. Har ingenting med prestisje å gjere, det er berre naturleg. Akkurat som det er naturleg at dersom du som bokmålsbrukar arrangerar ein konkurranse stiller du spørsmålene på bokmål så framt der ikkje er spesielle omstende.

No er det plutseleg at "Noregsmeistar" lyder kunstig. (Kva er kunstig ved det, forresten?)

Mitt inntrykk er at uttrykket ytterst sjeldent benyttes i store sammenhenger, med unntak av i reportasjer på nynorsk selvsagt. Du står selvsagt fritt til å bevise at jeg tar feil ved å vise til store NM-konkurranser der nynorsk brukes på premier og/eller diplomer.

Nei, herregud, så klart det utelukkande nyttast i nynorske samanhengar. Ettersom dette er arrangert med bakgrunn i ei nynorsk vevside er dette ein nynorsk samanheng. Det er ikkje Olafs feil at få arrangørar av andre NM nyttar nynorsk.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?