Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM i Donald

1131416181940

Comments

• SvKSvK
    edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Beklager, Guffen, grunnen til at det tok så lang tid i dag er rett og slett at eg brukte førtifem minutter på å vurdere korvidt dei rare, men koselege svara dykkar skulle godkjennast eller ikkje.

:-)
    Du har ingenting å skamme deg over. At resultatene kommer ut etter bare 45 minutter når det er over 100 deltakere er skikkelig bra jobbet.

• edited November -1

På fasitsiden, ved siden av overskriftene 1. runde, 2. runde osv... der kan dere vel skrive i parantes hvor mange poeng som var mulig å oppnå i den spesifike runden?? Også var det vel en annen her på forumet som ville ha en oversikt over hvor mange poeng det har vært mulig å oppnå totalt... kult om det også kom.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Beklager, Guffen, grunnen til at det tok så lang tid i dag er rett og slett at eg brukte førtifem minutter på å vurdere korvidt dei rare, men koselege svara dykkar skulle godkjennast eller ikkje.

Intet å beklage. Tre kvarter er da ikke så mye i denne sammenheng. :)

• edited November -1

Pocket skreiv:

På fasitsiden, ved siden av overskriftene 1. runde, 2. runde osv... der kan dere vel skrive i parantes hvor mange poeng som var mulig å oppnå i den spesifike runden??

Det var kjapt ekspedert Olaf! :D

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Pocket skreiv:

På fasitsiden, ved siden av overskriftene 1. runde, 2. runde osv... der kan dere vel skrive i parantes hvor mange poeng som var mulig å oppnå i den spesifike runden??

Det var kjapt ekspedert Olaf! :D

Det er jo ikke gjort... Slik som det er nå må man plusse sammen alle poenege i parantes på hvert spørsmål... Kansje ikke noe å henge seg opp i, men det blir mye å plusse etter 18 runder.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Nokre spesialtilfelle:
    - på spørsmål 1 godkjente vi dei som nemnte onkel Skrue i «Saftkiosken», til tross for at det strengt talt var berre 16 glass og ikkje ti liter.

De som fikk det godkjent skal være glade for at jeg ikke er dommer. 16 glass er vel toppen 4-5 liter og altså langt fra den mengden det vist til, dessuten hadde ikke Skrue den samme grunnen som Anton til å gjøre dette (veddemål).

• edited November -1

At Skrue ikkje hadde den samme grunnen til å gjera dette er irrelevant ettersom han faktisk hadde ein god grunn til det, og dei som har svart på dette spørsmålet kunne oppgi den grunnen.

Dei som svarte Skrue fekk godkjenning under tvil, men vi har vald den snille linja, ettersom vi faktisk aldri fekk vite kor store desse glassa var. Det er ikkje SÅ mange Barks-historier der ein figur av ulike grunnar er nøydt til å drikke svære mengdar limonade.

• edited November -1

Spørsmål 1, 5. runde.
    Er det et bestemt årstall du er ute etter, eller holder det med f.eks. jernalderen?

• edited November -1

Det spørjast etter ei tidsepoke, ikkje eit årstal.

• edited November -1

Olaf:

Kan du si meg hvor mange jeg hadde riktig i går?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Nokre spesialtilfelle:
    - på spørsmål 1 godkjente vi dei som nemnte onkel Skrue i «Saftkiosken», til tross for at det strengt talt var berre 16 glass og ikkje ti liter.

De som fikk det godkjent skal være glade for at jeg ikke er dommer. 16 glass er vel toppen 4-5 liter og altså langt fra den mengden det vist til, dessuten hadde ikke Skrue den samme grunnen som Anton til å gjøre dette (veddemål).

Og hvor mange dl. tar et glass (eller, hvor lang er en tråd)?
    Er du ferdig med julebaksten, rengjøring, scanning? Håndball-VM har vel heller ikke startet! :-)

• edited November -1

Hey! Har klatret til 71. plassen!! Jippy! Hmmmmmm...... Skal jeg endre mitt store mål om ikke å komme sist til ikke å bli blant de 10 siste mon tro? Tenke tenke... Okeydå! :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

De som fikk det godkjent skal være glade for at jeg ikke er dommer.

I tilfelle det ikke har gått opp for deg så er du ikke det heller. Du er heller ikke deltaker i NM av egen fri vilje. Synes faktisk derfor at du kan la oss som deltar og arrangørene få litt fri fra dine til tider ufine sleivspark.

16 glass er vel toppen 4-5 liter og altså langt fra den mengden det vist til,

Hvis du mangler noe å gjøre av Donaldistisk forskning istedet for å raljere her i denne tråden så kan jeg gi deg ett par tips. I den originale Barks historien som spørsmålet gjaldt er det snakk om TO GALLON drikke. Du kan da for eksempel gå gjennom IKEA katalogen å regne snittstørrelsen på alle drikkeglassene deres og deretter dele to gallon på det og gi oss svaret i IKEAglass istedet for liter. Husk nå bare forskjellen mellom gallon og liter da.
    Og nå kommer den beste biten Sigvald. Hvordan kan vi vite at det er US Gallon det er snakk om i Barks sin original historie. Som vi alle vet er Skrue født i din fødeby Glasgow lenge før deg. Finnes det da dermed ett fnugg av muligheter for at Duck familien sverger til å måle ting i UK Gallon som er noe helt annet enn US Gallon. Foreslår at du da går **NØYE** gjennom hele Barks produksjon og leter etter spor av UK gallon målebeger i bakgrunnen for å endelig bekrefte måleenheten som bruker i Duck familien. Send gjerne noen mails til Don Rosa og engasjer han i dette donaldistiske viktige arbeidet. Han burde ha tid da han ikke har noen 2006 kalendere han må klargjøre for det norske markedet.
    Hvis Duck familien bruker UK Gallon så kan du da gå gjenom IKEA katalogen på NYTT for å regne snittstørrelsen på alle drikkeglassene deres og deretter dele to UK gallon på det. Gi oss gjerne det svaret også i antall IKEAglass.
    Hvis kalenderen din fortsatt ikke viser 24. desember når du er ferdig med dette så foreslår jeg at du **IKKE** skriver noe mere i denne tråden og heller sender meg en personlig beskjed så skal jeg ha nye store donaldistiske forskningsprosjekter på høyt plan klar til deg.

• edited November -1

I frydfull frykt over at det overstående innlegget blir moderert tar jeg kopi av det og legger det i mappa; Amen

• edited November -1

Utrolig bra!!! Lo saa taarene trilla av den der:)

• edited November -1

Mcgorien skreiv:

Olaf:

Kan du si meg hvor mange jeg hadde riktig i går?

Trur eg gav deg fem poeng, at alt bortsett frå Abril-spørsmålet blei godkjent.

• edited November -1

Bernie skreiv:

Spørsmål 1, 5. runde.
    Er det et bestemt årstall du er ute etter, eller holder det med f.eks. jernalderen?

Som historiker vil jeg mene at jernalderen ikke er presist nok. Du bør kunne skille mellom romertid, folkevandringstid og vikingtid, men som vanlig er det selvsagt opp til dommerne å avgjøre.

Drikaton skreiv:

Og hvor mange dl. tar et glass?

Jeg vil anslå de glassene som ble brukt i den aktuelle historien til å romme 2-4 dl, i hvert fall ikke 6,25 dl.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Bernie skreiv:

Spørsmål 1, 5. runde.

Som historiker vil jeg mene at jernalderen ikke er presist nok. Du bør kunne skille mellom romertid, folkevandringstid og vikingtid, men som vanlig er det selvsagt opp til dommerne å avgjøre..

For å si det som en Stortingsrepresentant en gang sa det i Stortingssalen, og dette er faktisk sant: "Ærede President, hvis det hadde vært lov til å kalle den ærede representanten (NN) for en idiot, så hadde jeg gjort det. Men siden det ikke er lov, så sier jeg det ikke."...

• edited November -1

Scrooge skreiv:

Sigvald skreiv:

Bernie skreiv:

Spørsmål 1, 5. runde.

Som historiker vil jeg mene at jernalderen ikke er presist nok. Du bør kunne skille mellom romertid, folkevandringstid og vikingtid, men som vanlig er det selvsagt opp til dommerne å avgjøre..

For å si det som en Stortingsrepresentant en gang sa det i Stortingssalen, og dette er faktisk sant: "Ærede President, hvis det hadde vært lov til å kalle den ærede representanten (NN) for en idiot, så hadde jeg gjort det. Men siden det ikke er lov, så sier jeg det ikke."...

Jeg synes ikke at du skal omktale Bernie på den måten.

• edited November -1

Så var det da muligens heller ikke Bernie jeg siktet til heller.....
    Forøvrig så påtar jeg meg å minne om at det finnes en funksjon som heter PM. Den funksjonen anbefales til spørsmål, som angår f.eks.. Tja, la oss si NM

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?