Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

NM i Donald

1101113151640

Comments

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Godt tips det, skal leggja det til i løpet av dagen. Det første 2-poengsspørsmålet kjem forsåvidt i morgon ... :-)

Vil det bli mer og mer 2 og 3 poengs spørsmål, eller er det faste dager med de og de poengene, eller er det helt tilfeldig når de spørsmålene kommer? Håper ikke det er sånn at det etterhvert bare er 3-poengere og sånt..

• edited November -1

Fordelinga blir denne:

1.-3. desember: 1+1+1+1+1 poeng
    4.-7. desember: 1+1+1+1+2 poeng
    8.-10. desember: 1+1+1+2+2 poeng
    11.-13. desember: 1+1+1+2+3 poeng
    14.-17. desember: 1+1+2+2+3 poeng
    18.-20. desember: 1+2+2+3+3 poeng
    21.-24. desember: 1+2+3+3+3 poeng

Totalt: 65x1p + 30x2p + 25x3p = 200 poeng

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Ser at Olaf i faciten for 2. runde, oppgave 5 glemmer å nevne det viktigste.........................................................................................

Kjære Sigvald, dette er godt ment tro meg. Men kan ikke du være så snill og enten delta og dermed **VÆRE** **berettiget** til å klage, eller stikke å bake (og/eller spise en mega schvær) julekake.

• edited November -1

Bare et lite spørsmål fra en uvitene Donald fan...: ;) Er Walt Elias Disney en eller annen familiemedlem i ''Disney'' familien? Eller er Walt Elias Disney, Walt Disney, bare at han har et mellomnavn.. Ja, jeg må si det er et ganske teit spørsmål, men selvsagt.., jeg er uvitene, (og jeg husker ikke svaret.. tror jeg har visst det før,) og klokka er 1.45 på natta. ;)

• edited November -1

Det er mellomnavnet til Walt Disney

• edited November -1

takker og bukker :)

• edited November -1

Kommer Andebyonline til å ha NM i Donald hvert år, eller er dette bare en éngangs mesterskap? Kanskje litt tidlig å spørre, men ! :)

• edited November -1

Kan svare det same som eg har sagt i pressemeldinga: dersom dette tiltaket slår an, er det ikkje utenkjeleg at det blir eit årleg arrangement. Og eg vil absolutt seie at det har slått an så langt. (Og då snakkar eg ikkje berre om at vi så langt har over 90 deltakarar. Statistikken på Andeby Online har seriøst flydd i taket dei siste dagane.)

Ja, dersom det er interesse for det gjer eg gjerne så godt eg kan for å få til eit NM i Donald 2006. Men om det blir arrangert på nøyaktig same måte som i år, er sjølvsagt langt meir usikkert. Det passa godt i år å arrangere det som ein adventskalender, men kanskje er det noko anna som er meir praktisk neste år? Kven veit.

Men dette er så fantastisk (iallfall frå arrangørens ståstad) at eg gjerne ser at det gjentar seg. Sjølv om det tyder MASSE arbeid. :-)

• edited November -1

Jeg syns iallefall det er helt sinnsykt bra tiltak, det er det sikkert flere andre som synes også. Synes spørsmålene idag var litt verre enn tidligere, men vi får se hva fasiten sier...

• edited November -1

Syns spørsmålene er glimrende! Altfor krevende for en dilettant som undertegnede, så klart, men sånn skal det da også være. Man skal **fortjene** å ligge i tetsjiktet på NM i Donald. Samtidig syns jeg spørsmålene er veldig varierte, med noe for enhver smak. Selv syns jeg dagens spørsmål var mer "opp min gate" enn de foregående. Men slikt vil helt sikkert jevne seg ut etter hvert. Uansett, stor takk til oppgavemakerne!

• edited November -1

Karamell skreiv:

Syns spørsmålene er glimrende! Altfor krevende for en dilettant som undertegnede, så klart, men sånn skal det da også være. Man skal **fortjene** å ligge i tetsjiktet på NM i Donald. Samtidig syns jeg spørsmålene er veldig varierte, med noe for enhver smak. Selv syns jeg dagens spørsmål var mer "opp min gate" enn de foregående. Men slikt vil helt sikkert jevne seg ut etter hvert. Uansett, stor takk til oppgavemakerne!

Enig!
    Så langt har spørsmålene vart upåklagelige.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Enig!
    Så langt har spørsmålene vart upåklagelige.

Det har da ikke hindret deg i aa klage likevel... Eller er dette ment som saakalte "vennlige paaminnelser og interesse"?
    Liker spörsmaalene saa langt, jeg og, men full pott paa dagens blir det ikke:)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:

i den oversettelsen jeg leste var det en 25-øring. Så hvilken mynt det egentlig er i forhold til dimen er knekkende revnende likegyldig!!!

Det er en 50-øring i "Beste Historier fra Donald Duck & Co" nr. 5.

Er det? Jeg brukte den historien som kilde, og der var det en 25-øring... (de heftene har visst vært trykt opp noen ganger, ser jeg, for vi har ganske mange forskjellige utgaver av de forskjellige heftene. Nr. 5 som vi har er fra 1976).

Bare for å flisespikke, liksom :-)

(og jey, jeg ligger fortsatt på førsteplass, og nå bare sammen 24 andre eller hvor mange det nå var! men frykt ikke, jeg detter nok av snart...)

• edited November -1

Jippy! 1 poeng. Da var halve målet nådd (få poeng). Nå er det bare å unngå sisteplassen :-)

• edited November -1

Jeg må også sige, at spørgsmålene indtil videre har være gode. Og selvom jeg som dansker naturligvis ikke har mulighed for at blive norsk mester, så er det fedt bare at være med i konkurrencen og svare på spørgsmålene. Det bliver spændende at se, hvor mange, der kan blive ved med at holde fuldt point, når vi begynder på 2- og 3-points-spørgsmålene. Jeg har på fornemmelsen, at de kommer til at skille fårene fra bukkene, men sådan skal det jo nødvendigvis også være, for at bare én kan kåres som Norges bedste.

Jeg selv dummede mig dog i første runde. Jeg svarede blot "34 sider", fordi det er, hvad vi har her i landet... Næste gang checker jeg nok lige først. Ja, og i anden runde anede jeg ikke svaret på spørgsmålet om inspirations-filmen til Fødselsdagen/The Duck Who Never Was. Så jeg satsede og gættede på "The Man Who Never Was" fra 1956. Æv æv. :-)

• edited November -1

Må ut og kjøpe noen Donald Pockets idag, burde vært tre poeng for disse spørsmålene.

• edited November -1

Vanskelighetsgrad så langt:
    1. desember: Ah, grei begynnelse, her kan de fleste få litt selvtillit...
    2. desember: Oj, enda lettere...eller var det bare jeg som var heldig med spørsmåla?
    3. desember: Waoooh, vi er fortsatt på enpoengerene, men disse var litt å bryne seg på...

Konklusjon: Bra så langt, regner med at jeg kommer til å falle av på alle to - og trepoengerene..., som folk sier...det er da man skiller anda fra gåsa..

• edited November -1

Diff skreiv:

Håper de som er før meg i alfabetet ryker ut snart, så jeg kommer øverst på resultatlista ;)

Å jasså! Nå blir målet mitt å ikke avgi poeng før du gjør det ;)

• edited November -1

Eg har full forståing for alle som synest at dagens spørsmål er vanskelege. Det er på ein måte ei samling av spørsmål som alle ligger ganske høgt, men som av ulike grunnar får berre eitt poeng likevel. Når ein får mange slike spørsmål pr dag, blir det litt tricky.

• edited November -1

Jag tycker redan bredden på frågorna är beundransvärd. Så fort det kommer svårare frågor på "nya“ serier kommer jag inte att kunna hänga med men det är ju likadant, eller tvärtom, för så många andra. Och jag tror redan jag kan säga att om någon skulle klara alla 200 poengen förtjänar han/hon en extra pokal :-)

Har jag nämnt att jag har kul med frågorna förresten?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?