Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

NM i Donald

edited November 2005 in Donaldisme

Viser til
http://www.andebyonline.com/index.php?area=art&id=381

Har lagt ned vanvittige mengdar arbeid i dette, og meir skal det bli, så eg håper at ALLE deltar. Det er iallfall VANVITTIG frustrerande å ikkje kunne delta. :-)

Nokre spørsmål?

«13456740

Comments

• edited November -1

Kongeopplegg:)
    Lurer på om det er lov å poste flere svaralternativer på en gang, eller om det er begrensninger på antall svar en kan sende i løpet av dagen om en er usikker på svaret.

• edited November -1

Eg kan jo prøve å fikse ein mellomting - som gjer at du berre kan poste eitt svar, men at du kan endre på dette svaret i løpet av dagen dersom du skulle vera usikker. Høyrast det greitt nok ut?

• edited November -1

OJOJOJ
    Hvilken adventskalender Dere gir oss her :) Brenn alle andre adventskalendere, men ikke glem å tømme dem for sjokolade først.

Husk bare på å definere regler godt på forhånd da jeg regner med at enkelte vil krangle på svaralternativene. Enkleste måten er vel å utnevne Tommy til livstidsdiktator (noe kjent med den kombinasjonen der :) ) og Olaf til åndelig Guru eller noe slikt :) med totalt enevelde til å neglisjere **ALT** av klaging.

• edited November -1

Er delvis difor eg tar denne spørjarunden i forumet på forhånd, slik at vi får ein bitteliten smak på kva de forventer av reglane -- pluss nokre tips. Det Bernie foreslo her hadde eg til dømes ikkje tenkt på.

Reglane er ikkje fastspikra enno, men eg ser for meg at ein hovudregel vil vera at når det gjelder sitater, namn, titlar og slike ting vil vi godkjenne alle norske utgivingar av den aktuelle historia samt amerikansk/nederlandsk/italiensk originalutgåve dersom ikkje noko anna er nemnt.

Samtidig har eg vanvittig lyst til å vedta ein regel om at dersom ingen deltar i det heile tatt, blir det eg som vinner. Pokalen kler iallfall hylla mi utruleg godt. Men forhåpentlegvis kjem alle her til å delta, så då blir jo ikkje det eit alternativ uansett.

Avisenes Nyhetsbyrå er snille gitt. Det står allereie litt tekst om NM i minst seks norske nettaviser.

• SvKSvK
    edited November -1

Kjempepositivt tiltak, dette:-)

Det skal bli artig å delta.

• edited November -1

Er det mulig at du kunne legge ut spørsmålene med svar etter at konkurransen er over?
    Du må forresten passe på at ingen deler svar med andre gjennom PM-systemet, men det tror jeg aldri skjer. :)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Eg kan jo prøve å fikse ein mellomting - som gjer at du berre kan poste eitt svar, men at du kan endre på dette svaret i løpet av dagen dersom du skulle vera usikker. Høyrast det greitt nok ut?

Det høres jo veldig bra ut:)
    Noen andre som har noen synspunkter på dette?

• edited November -1

DonSon skreiv:

Er det mulig at du kunne legge ut spørsmålene med svar etter at konkurransen er over?
    Du må forresten passe på at ingen deler svar med andre gjennom PM-systemet, men det tror jeg aldri skjer. :)

Det blir eventuelt over mitt lik at jeg deler svar med noen:)
    Men tar gjerne imot noen svar:D

• edited November -1

Da KVITT ELLER DOBBELT gikk på TV, hadde ukebladet HJEMMET en lignedne konkurranse. Husker at mange var skuffet over at deres svar ikke ble godtatt av dommerne. Jeg kjøpte Donald Duck & Co på mikrofilm fra Riksbiblioteket for å finne alle svarene, men jeg havnet langt nede på listen etter alle de andre som hadde funnet "sine riktige svar". Det var mange "riktige" svar som ble forkastet.

• edited November -1

Olaf, du skriver at folk fra udlandet ikke kan blive Norge mester, men kan vi godt deltage (og i så fald vinde en præmie)?

• edited November -1

Wow wow, jeg er med! Og jeg skal bli mester, jeg skal knuse alle andre liksomforståsegpåere, jeg skal _*knuse*_ dere noe så _*sinnsykt!*_

SPOILER:

Olaf, jeg har litt penger på konto. Du som student trenger vel kanskje ett eller annet å dekke gjelda med? Har vi en deal?

• edited November -1

Ble nevnt på P4 i dag også :)

• edited November -1

DonSon skreiv:

Jepp. Vurderer òg å leggja dei ut fortløpande etterkvart som det er for seint å svare på dei.

Planen er iallfall at vi skal leggja ut resultatlister med poengsummar som oppdaterast kvar dag (vi må rettnok rette det manuelt, men det er uansett mest praktisk å gjera det ein dag av gangen dersom vi skal slippe å bruke heile romjula på det).

Vel. Eg liker å la folk ha såpass privatliv at eg _ikkje_ leser gjennom andres meldingar i PM-systemet, eigentleg. Og sjølv dersom eg skulle kontrollere der, har eg jo ingen garanti for at folk ikkje utveksler slik informasjon på e-post. Så eg tar heller sjansen på at folk ikkje har lyst til å øydeleggja vinnersjansene sine og difor ikkje gjer sånt.

Mathias bøgh skreiv:

Olaf, du skriver at folk fra udlandet ikke kan blive Norge mester, men kan vi godt deltage (og i så fald vinde en præmie)?

Stemmer. Du kan delta, og blir du blant dei fem beste vinner du ei Hall of Fame-bok og ein Hall of Fame-kalender (på norsk, såklart). Men dersom du er den med flest poeng i heile konkurransen, kan vi ikkje kåre deg til noregsmeister. Det blir på ein måte feil. Så då vil du få bok og kalender, og tittelen og pokalen vil gå til den med nest flest poeng (eller den nordmannen som kjem høgast på lista, dersom vi skulle bli invadert av utlendingar i desember).

Men merk at i alle spørsmål der vi spør etter namn, titlar, sitat og slikt, vil vi helst vera ute etter, dersom ingenting anna er spesifisert, dei namna som er brukt i ei hvilken som helst norsk utgiving eller den amerikanske/italienske/nederlandske/??? originalen. Danske namn vil vi ha problemer med å godkjenne fordi vi vil ha problemer med å kontrollere korvidt dei er riktige eller ikkje.

Wilfu skreiv:

SPOILER:

Olaf, jeg har litt penger på konto. Du som student trenger vel kanskje ett eller annet å dekke gjelda med? Har vi en deal?

Eg er veldig glad i gaver. Men eg //er// ubestikkelig. Berre så du veit det liksom.

Einherje skreiv:

Ble nevnt på P4 i dag også :)

Dei nemnte det? Tøft. Har vore i kontakt med dei på e-post om artikkelen på nettsidene deira, men at dei nemnte det på radioen visste eg ikkje. Tøft.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Viser til

Har lagt ned vanvittige mengdar arbeid i dette, og meir skal det bli, så eg håper at ALLE deltar. Det er iallfall VANVITTIG frustrerande å ikkje kunne delta. :-)

Nokre spørsmål?

Er det fakta at det på pokalen vil bli brukt nynorsk "Noregsmeister" og ikke det vanlige "Norgesmester"?

Forøvrig er jeg en smule skeptisk til dette:

Kvart riktig svar gir frå eitt til tre poeng, avhengig av kor vanskeleg spørsmålet er.

Husker du ikke at Geir Hasnes lærte oss at det som er vanskelig for en kan være lett for en annen?

Slik jeg ser det bør enten hvert spørsmål gi like mange poeng ELLER at antall poeng som gis for riktig svar regnes ut fra hvor stor andel av deltakerne som har svart riktig på det aktuelle spørsmålet. F.eks.:
    40 deltakere besvarer et gitt spørsmål. 15 deltaklere svarer riktig.
    Potten er på 40 poeng og fordeles på de 15 som har svart riktig: = 2,67 poeng til de som har svart riktig. Dette systemet brukte jeg på DDF(r)s sommerquiz 2004.

Olaf Solstrand skreiv:

Mathias bøgh skreiv:

Olaf, du skriver at folk fra udlandet ikke kan blive Norgesmester, men kan vi godt deltage (og i så fald vinde en præmie)?

Stemmer. Du kan delta, og blir du blant dei fem beste vinner du ei Hall of Fame-bok og ein Hall of Fame-kalender (på norsk, såklart). Men dersom du er den med flest poeng i heile konkurransen, kan vi ikkje kåre deg til noregsmeister. Det blir på ein måte feil.

Blir det nå det? Kan det ikke bare være et åpent NM? I sommer fikk f.eks. Harry Fluks delta på det svenske laget i den dansk-svenske landskampen (Harry og begge lagene ønsket dette) ettersom jeg konkluderte med at Harry Fluks faktisk høres mer svensk ut enn navn som Slatan Ibrahimovic.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Viser til

Nokre spørsmål?

Er det fakta at det på pokalen vil bli brukt nynorsk "Noregsmeister" og ikke det vanlige "Norgesmester"?

Seriøst? Blir det det? :D *tilbe Olaf*

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Ja, det kan du lese i artikkelen.

Sigvald skreiv:

I sommer fikk f.eks. Harry Fluks delta på det svenske laget i den dansk-svenske landskampen (Harry og begge lagene ønsket dette) ettersom jeg konkluderte med at Harry Fluks faktisk høres mer svensk ut enn navn som Slatan Ibrahimovic.

Poenget er hvem som er fra Norge og derfor kan kalle seg norgesmester (altså den beste i Norge), og ikke hvilket land det kan høres ut som om navnet ditt kommer fra...

• edited November -1

Utrolig gøyalt opplegg :D

Og pokalen ser gild ut!

• edited November -1

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

I sommer fikk f.eks. Harry Fluks delta på det svenske laget i den dansk-svenske landskampen (Harry og begge lagene ønsket dette) ettersom jeg konkluderte med at Harry Fluks faktisk høres mer svensk ut enn navn som Slatan Ibrahimovic.

Poenget er hvem som er fra Norge og derfor kan kalle seg norgesmester (altså den beste i Norge), og ikke hvilket land det kan høres ut som om navnet ditt kommer fra...

Hör hör, veldig bra!! :)

• edited November -1

*tomler opp*

• edited November -1

Høres veldig artig ut.

Men det spørs om det ikke skulle vært et eget mesterskap for "old boys", jfr. min egen alder. Mange av oss "eldre" er nok ikke så godt kjent med nyere historier.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?