Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Mva på litografier?

edited November 2005 in Donaldisme

Hei.....
Vil jeg slippe å måtte betale moms/mva på litografier av Carl Barks? Jeg vurderer å kjøpe et slikt fra utlandet, men er noe bekymret for at jeg må betale i tusenvis i moms.

Har lest på toll/lovdata.no at "Billed- og lydmateriale av utdannende, vitenskapelig og kulturell natur i samme utstrekning som tollfrihet innrømmes."

Et litografi av Barks er jo i høyeste grad av kulturell natur, og da burde vel "tollfrihet innrømmes"?

Finnes det noen på forumet som har erfaring med dette?

Comments

• edited November -1

Teikneseriar går inn under denne definisjonen. Då tviler eg sterkt på at litografiar ikkje gjer det.

• edited November -1

Tenkte jeg kunne ta opp denne tråden igjen.

Har selv nå nylig kjøpt et litografi av Carl Barks (Snow Fun 7/100) fra USA gjennom eBay, men ble skuffet da hentelappen kom. På denne må jeg ut med 1400 kr. i moms.

Er dette noe man kan klage på, og er det noen som har noen tips?
    Er det noen som vet noe om reglene for dette?

For er det slik at det er moms på dette, gjør jeg selvlagt ikke noe mer med saken, og blir bare glad for litografiet.

• edited November -1

Tollfrihet er en ting, men momsen må nok betales på alt som koster over 200.-

• edited November -1

whitesand skreiv:

Tollfrihet er en ting, men momsen må nok betales på alt som koster over 200.-

Ja, det var det jeg fryktet.

Men jeg har snakket med tollvesenet, og hun mente det kunne være et tvilstilfelle. Hun så på saken, og ba meg om å lese mer under det dokumentet som jeg har gitt link til. På meg framstår dette dokumentet som uklart, og sier ikke direkte noe om signert litografi. Dermed kan jeg nok argumentere for at det ikke skal være moms.

På toll.no ---> HS-Kommentarene ---> Punkt 97: Kunstverker, samlergjenstander og antikviteter ---> Link: http://www.toll.no/upload/tolltariffen/kommentarer/kom97-2007.pdf

• reyrey
    edited November -1

Jeg spurte om akkurat det samme for et par år siden og henviste til nevnte punkt. Jeg fikk da beskjed om at jeg pent måtte betale moms.

• edited November -1

Litografier er ikke fritatt for merverdiavgift.
    Det skal betales 25 % mva av 20 % av vareverdien.
    Altså et litografi verdt kr 1000,- gir kr 50,- til Staten.

Hvis ditt litografi hadde sklidd gjennom med redusert mva så hadde din mva-utgift blitt ca. kr 300.

Men ditt litografi kommer egentlig ikke under denne regelen ettersom kunstneren (Carl Barks) ikke har utført prosessen.
    Han har signert, ja. Men trykkingen er utført av andre.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?