Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Hvem er den beste Donald tegneren gjennom tidene?

edited March 2004 in Donaldisme

Hvem er den beste Donald tegneren gjennom tidene..?

Don Rosa, Carl Barks, Al Taliaferro, Vicar,
Marco Rota, Daniel Branca, Mau Heymans,
Bas Heymans, William Van Horn,
Romano Scarpa, Flemming Andersen,
Daan Jippes osv.. ?

«134

Comments

• edited November -1

Jeg synes helt klart at det er Carl Barks, for han var lavet de helt klart bedste historier gennem tiderne, og (som jeg selv synes) har bedst humor i sine historier.
    På min 2. plads kommer Don Rosa som har de samme gode ting som Carl Barks men alligevel en lille smule mindre end Carl Barks.
    Og hvilken anden tegner kommer nogen sinde op på den produktion som Carl Barks.

Prøv denne side som handler udelukkende om Carl Barks: www.cbarks.dk

• edited November -1

Jeg synes den beste TEGNEREN er Don Rosa, på andre- og tredjeplass kommer Carl Barks og Marco Rota.

• edited November -1

Carl Barks på en klar førsteplass, deretter kommer Rosa og så Al Taliaferro.

• edited November -1

Asså... Dette har vært oppe utallelige ganger før, for å si det sånn, men det er kanskje aldri for kjedelig å diskutere dette?
    Min liste over TEGNERE er i hvert fall slik:

1. Don Rosa
    2. Carl Barks
    3. Marco Rota
    4. Fleming Andersen (han er bare rå!)
    5. Vicar
    6. Colomer (som jeg har veldig sansen for)
    7. Mau & Bas Heymans
    8. William van Horn
    9. Ferioli
    10. Al Taliaferro

• edited November -1

Mine favoritter:

1. Marco Rota
    2. Don Rosa
    3. Daniel Branca
    4. Flemming Andersen
    5. Massimo Fecchi
    6. Giorgio Cavazzano
    7. Giovan Battista Carpi
    8. Manrique

William Van Horn,er den tegneren jeg misliker minst. Men det er jo min mening! = )

forresten kul avatar, Wilfu..! = )

• edited November -1

SvK skreiv:
    "Det eneste som irriterer meg litt, er at han holder seg konsekvent til 50-tallsstil. Etter min mening kunne han med fordel tegnet fra et mer moderne miljø, men han om det."

Om Don skulle tegnet et mer moderne miljø ville han ha brutt med den kontinuiteten han arbeider så hardt for å opprettholde. Da måtte Skrue vært dø, Donald gammel og til og med Ole, Dole og Doffen ville begynt å dra på årene. Dette kunne kanskje slått ann blant enkelte lesere, men ikke blant forlagene.
    Uansett så e denne kontinuiteten en av grunnene til at Don e min favoritt, eg må innrømme at eg e ganske opptatt av at ting skal henge sammmen, eg bare e sånn.

• edited November -1

SvK skreiv:
    "Nå er det vel liten tvil om at Don Rosa rent teknisk sett er en mye bedre tegner enn Barks. Se f.eks. på den episoden i Skrues Liv der Skrue er i Afrika og møter dyr på savannen. Jeg tviler på at Barks ville greid noe liknende.

Du kan umulig ha lest mye Barks. Hans serier fra tidlig 1950-tall har LAAAAANGT mer realistiske bakgrunnstegninger enn Rosa. Og mer bevegelige figurer.

• edited November -1

1. Carl Barks. Det var jo tross alt han som skapte Andeby-universet. Uten Barks-ingen Skrue, ingen Anton, ingen B-gjeng, ingen Magica, ingen Gulbrand Gråstein, ingen Rikerud, ingen Petter Smart, ingen Bolivar, ingen nabo Jensen, ingen hakkespettforening. Og ingen Don Rosa, ingen Romano Scarpa, ingen Marco Rota, ingen William van Horn og ingen Vicar.
    Before Barks, there was nothing.

• edited November -1

De to som skriver best historier er nesten uten tvil Barks og Rosa. Men jeg synes Rosa tegner best. Andeuniverset hadde kanskje blitt litt ensforming uten Don Rosa.

• edited November -1

Jeg synest at Mau Heymans sin stil er ganske tøff...
    Hva synest dere?

• edited November -1

Heymans tegner endene artig, de ser nesten ut som dumme neandertalere med armene langt nede på gulvet. :-)
    Er det ikke to som heter Heymans til etter navn? Mau og Bas? Er de brødre eller hva?

Finnes det mange kvinnelige donald-tegnere?

• edited November -1

fiskebolla skreiv:
    "Heymans tegner endene artig, de ser nesten ut som dumme neandertalere med armene langt nede på gulvet. :-)
    Er det ikke to som heter Heymans til etter navn? Mau og Bas? Er de brødre eller hva?

Finnes det mange kvinnelige donald-tegnere?"

Ja de er brødre, jeg tror Mau er den eldste..

• edited November -1

Don Rota skrev:
    "Ja de er brødre, jeg tror Mau er den eldste.."

Stemmer! :)

Fiskebolla skrev:
    "Finnes det mange kvinnelige donald-tegnere?"

Vel, vel... Mange og mange...

Du har jo den kjente B-gjengen-tegneren Josè Marìa Sanchez Núñez. Det er den eneste jeg kommer på nå... (Det finnes flere kvinnelige forfattere.)

Don Rota:
    "Hvem er den beste Donald tegneren gjennom tidene..?"

Dette er jo et spørsmål det selvfølgelig ikke finnes noe fasitsvar på. Men jeg vil tro flesteparten vil mene Carl Barks. Han er vel den mest kjente i hvertfall...

Om yndlingstegnere? Se her:
    http://www.andebyonline.com/forum.php?traad=62

For vel kopiere mine meninger...

Jeg mener dette:

1. CARL BARKS - "Mannen selv", "The Good Artist", en fremdragende mann, som har etterlatt verden en praktfull og gigantisk arv til tegneserieverdens historie! Som skaper av de fleste Andeby-borgere vi ser mest til (Anton, Petter, Skrue, B-gjengen, Magica...) kommer Carl Barks utvilsomt høyest på min egen "beste Donald-tegnere"-liste. Tegnestilen hans er tidløs, spennende, original, klassisk, legendarisk, livlig og utrolig bra! Denne karen, en Donald-kar som utvilsomt er den største som noen gang har levd, fortjener en helt KLAR 1. PLASS på min tegner-liste!

2. DON ROSA - Don Rosa's tegninger er de jeg synes er mest artige, og aller mest: SPENNENDE! Hans originale, og detaljrike tegnerstil gjør han utvilsomt til dagens beste Donald-tegner for meg. Tegningene er bevegelige og rutene hans har et eventyrlig, men ekte livspreg i seg. Han tegner virkelig LIV! Med alle de rynker og svettedråper han tillegger endene, tegner han som om det er en virkelig verden. Valget er klart og enkelt: 2. plass!

3 MARCO ROTA - En utrolig dyktig Donald-tegner, som er - etter min mening - dagens aller beste tegner av selve ENDENE. Med hans morsomme, komiske og originale uttrykk han legger i endene - med Donalds lue sjarmerende på siden (skeive) - , beskuer jeg hans tegninger med fryd! Marco's eventyrlige tegninger, proppfulle av spennende detaljer (jeg mener han er dagens nest beste bakgrunnstegner), hever Donald-bladets karakter betraktelig, når han bidrar med tegninger til en av bladets historier. Han er god til å tegne både byer, hus og landskap. Det som etter min mening trekker ned, er at tegningene av og til kan være litt for tamme... Men Marco Rota, Italias virkelig store Donald-tegner, kommer på en god 3. plass! Han fortjener det!

4. VICAR - Victor Arriagada Rios - chileaneren fra Santiago - har rett og slett en herlig tegnerstil! Som Carl Barks selv har hevdet, er han den beste etterligner av Carl Barks! For meg, er det Vicar's tegninger som er mest "typisk" Donald, sammen med Barks, fordi jeg vokste opp mye med tegninger fra Vicar. Både livlige, morsomme og spennende tegninger med mange detaljer og gode bakgrunner. Svært imponerende at han har tegnet så utrolig mange Donald-historier, tross sin utrolig gode tegnerstil! Han fortjener det: 4. plass!

5. DANIEL BRANCA - En populær Donald-tegner fra Argentina (Bueno Aires). Han tegner svært originalt - spesielt ved den måten han legger uttrykkene i endene. Det liker jeg svært godt! Endenes følelser og uttrykk kommer svært bra frem i tegningene hans - på en svært god måte. Han tegner morsomt og komisk. Branca's tegninger har også noe spesielt kreativt og spennende over seg! Bemerkelsesverdig tegner! 5. plass!

6. JAN GULBRANSSON - Litt overraskende kanskje, men dette er en kar jeg alltid har likt! (Halvt norsk er han også...) Desverre ser vi ganske sjeldent til denne tyskeren fra München (fordi han jobber for Oberon-forlag), men de ganger han bidrar med tegninger (og historier...) til norske Donald Duck & Co, er det positivt! Som de fleste tysk/nederlandske-tegnere har, har også Jan en meget komisk, morsom, kreativ og original tegnerstil. Rett og slett en fabelaktig tegner, som tegner utrolig detaljert hvis man først legger merke til det. Spesielt byer tegner han veldig detaljer, noe man godt kan se ved å se tegningene, til Gulbransson's "Donald Duck tar siste stikk", som forøvrig ble utgitt som sommerlesnning i 2002 (nr. 29)! Hvis man først legger merke til denne karens utrolige tegner-evner, tror jeg han vil bli en av manges favoritter! En av dagens beste, og fortjener en 6. plass.

7. DAAN JIPPES - En av de absolutt beste etterlignere av Barks' tegnerstil. Han er en utrolig god tegner, som har vært til inspirasjon for flere andre, nye Donald-tegnere (bl.a. S.Gulien). Noe som trekker ned hos denne tegneren, er kanskje litt for lite originalitet/kreativitet? Men han er en skikkelig tegner-virtuos! 7. plass! Daan Jippes!

8. MAU / BAS HEYMANS - To tegnere jeg må sette helt likt, da jeg absolutt ikke kan finne noen forskjell på disse brødrenes tegnerstil. Som jeg nevnte tidligere: Nederlandske tegnere har et eget og positivt trekk over tegningene, med spesielt komiske og morsomme tegninger, og disse karene er intet unntak. Samtidig tegner de detaljert, endene deres har lange nebb, lange halser og lignende detaljer mange nederlendere/tyskere pleier å oppfylle, noe jeg liker svært godt! 8. plass! Brødrene Heymans!

9. AL TALIAFERRO - En god, legendarisk og klassisk Donald-tegner. Morsomme, kreative og artige uttrykk han tegner! Synes han tegner Dolly Duck spesielt bra... Alfred Charles fortjener en 9. plass!

10. ESTEBAN - En tegner jeg mener er undervurdert! Som tegner av Donald-rakker-Duck-fortellingene av Kari Korhonen - historier Esteban har tegnet utrolig bra, spesielt uttrykksmessig - er Esteban en tegner av meget høy kvalitet. Se på uttrykkene han tillegger endene! Er det ikke fantastisk hvordan han mesterlig klarer dette? Men kampen som "beste" Donald-tegner er hard, så jeg plasserer han på 10. plass! Men det fortjener han! Ignasi Calvet Esteban!

(Scarpa (!), Nunez, Boudewijn Simons, Volker Reiche og Flemming Andersen er også tegnere som kommer høyt opp!)

Hvis man her også tar med Mikke-tegnere, kan jeg jo meddele at blant mine favoritter her, er Paul Murry, Floyd Gottfredson, Peter Härdfeldt og Feliori!

PAUL MURRY er en tegner som er god til å tegne natur! Spesielt vær! Naturens mange detaljer kommer godt frem i Murry's tegninger. Den blir ekte og virkelighetsfull. Størrelsesforholdet mellom hode, bein og kropp er også veldig bra, i motsetning til mange andre Mikke-tegnere i dag (som Richard Nawa, Xavi og mange andre)!
    FLOYD GOTTFREDSON er en en klassisk tegner, som har latt Mikke fare ut på mange spennende eventyr, der tegningene er mesterlig utført!
    FERIOLI er dagens beste Mikke-tegner, sammen med PETER HÄRDFELDT, synes jeg!

Når det gjelder bare italienske tegnere, som man som oftest finner i Donald-pocket, liker jeg best Romano Scarpa (!) og Flemming Andersen (med morsomme og artige tegninger proppfulle av liv!). Giorio Cavazzano og Enrico Faccini er også tegnere jeg setter stor pris på i Donald-pocket. (Massimo Fecchi er også god...)

Noen kommentarer??

• edited November -1

Wow...
    Det tok deg nok litt tid å skrive alt det der...= )

Al Taliaferro's tegninger synest jeg er de mest artige..

En Donald tegner jeg ikke liker så veldig godt er William Van Horn... Vet ikke helt hva som er galt med tegningene hans, har bare aldri likt dem...

Don Rosa synest jeg har en mesterlig tegnestil, helt utrolig at han begynner alltid på slutten av historien og tegner seg bakover...

Marco Rota's "Mitt liv i et eggeskall" er bare råbra, som de fleste andre historiene hans..

Carl Barks er selfølgelig Utrykkenes Mester!
    Og han overdriver aldri med tegningene sine..!

Mau & Bas Heymans synest jeg er kjempegode tegnere, de har en ganske tøff og komisk måte og tegne endene på..

Vicar sin tegnerstil er "standard" Donald for meg.. Er enig i at stilen hans er veldig lik Carl Barks..

= )

• edited November -1

Når vi snakkar om teiknarar er Don Rosa, Carl Barks, Marco Rota, Mau & Bas Heymans, Vicar og Millet nokon av mine favorittar. Vist vi skal snakke om forfattarar er Carl Barks den beste, uten tvil. (Sjølvsagt er Don Rosa og ein veldig god forfattar, men Carl er den beste.)

• edited November -1

1. Carl Barks på 50-tallet
    Er og blir nummer 1.

2. Don Rosa
    Kjempeflink, men det det blir litt mye sikkel og svetting og Jahn Teigen-fingre spør du meg. Dårlig på B-gjengen og Dolly.

3. Taliaferro
    Rett og slett god.

• edited November -1

1.Carl Barks
    2.William Van Horn
    3.Don Rosa
    4.Al Taliaferro
    Det er min liste.

• edited November -1

Sleipe - Simon skrev: 1. Carl Barks. Det var jo tross alt han som skapte Andeby-universet. Uten Barks-ingen Skrue, ingen Anton, ingen B-gjeng, ingen Magica, ingen Gulbrand Gråstein, ingen Rikerud, ingen Petter Smart, ingen Boliva, ingen nabo Jensen, ingen hakkespettforening. Og ingen Don Rosa, ingen Romano Scarpa, ingen Marco Rota, ingen William van Horn og ingen Vicar.
    Before Barks, there was nothing.

Han har fuldstændig ret, for efter min mening tror jeg ikke at Anders And var noget i dag hvis Barks ikke havde været her. Der var jo helt sikkert ingen der havde turdet at opfinde en by til sine ænder, og heller ikke opfinde så mange figurer som han har. Hvis han ikke havde været her var der sikkert ikke særlig mange figurer at vælge imellem, selvfølgelig var der jo sikkert nogen som var blevet nødt til at opfinde nogen figurer, men alligevel aldrig nogen så geniale som Barks'. Der er jo heller ikke særlig mange der tegner Stålanden i dag, udover italienerne som der bliver udgivet i jumbobøgerne.

• edited November -1

Jeg tror nesten ikke vi ville sittet og diskutert dette om Barks ikke begynte med tegneserier!

• edited November -1

Jeg her faktisk HELT SIKKER på at vi ikke ville sittet og diskutert dette da.

Favorittegnerne mine:
    1. Carl Barks
    2. Marco Rota
    3. Volker Reiche
    4. Don Rosa
    5. William van Horn

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?