Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

13468913

Comments

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Men jeg har lest hurtig igjennom dette albummet og jeg synes det er noe stort makkverk. Hvorfor ser en waltianer ut som jæ¤"/a **teletubbies** . Men tegningene er FANTASTISKE men hvor savnet er ikke Goscinny sine fantastiske manus for det er på den fronten albummet ramler helt sammen i mine øyne.

Jeg tenderer nesten til å være enig der. Tegningene er fortsatt gode, men synes faktisk også at disse var bedre før. Selv et album som "Det flyvende teppet", etter min og sikkert manges mening det siste virkelig gode Asterix-albumet, har ikke FULLT samme tegnetekniske kvalitet som før. Men dette er likevel bare et MINDRE forfall sammenlignet med selve historien. Og denne teletubbissen, da, som du kaller ham. ÆRLIG TALT!! Hva er nå dette??

Til slutt, angående "the bad guy" i historien. Etter at "rustningen" fallt av lignet han faktisk på en skikkelse som tidligere har vært med. Husker ikke hvilket album det var snakk om (albumene ligger hjemme hos min mor, da jeg er på stadig flyttefot og har bare det siste her, så jeg kan ikke sjekke det ut heller). Men han spilte en slu ekling i en annen historie. Kan det ha vært "Borgerkrigen"? Er ikke helt sikker, men mener at han skulle få ei pen jente i belønning for et eller annet. Han så i hvertfall ut som en syn fisk!! Kan noen hjelpe meg her??

• edited November -1

Eivind1972 skreiv:

Det lages nok mye trash i Europa også

Det gjør det så absolutt. Søppelprogrammet BigBrother er et ekte eurotrash-produkt fra Nederland.

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Nja, jo, den er meir umiddelbart lik teletubbiene, men dersom du studerar fasongen på den så er det fleire element tydeleg inspirert av Mikke og ingen (som eg såg) til teletubbiar. :-) Likte egentleg at likheita ikkje var så direkte, hadde blitt litt merkeleg med ein haug av Mikke Mus-folk springende omkring. Pluss at dei der rotteskip-tingene til nagmaene jo òg tydeleg etterlikna Mikke.

Faktisk har man tidligere hatt tro kopier av figurer fra andre serier. I "Styrkeprøven" der Asterix, Obelix og Majestetix besøker belgierne møter de faktisk Dupond og Dupont, som vel de fleste her kjenner fra Tintin-serien. Forøvrig skal det visstnok være mange hint til kjente franskmenn i diverse Asterix-blad, som nok går de fleste nordmenn hus forbi. En del språklige finesser skal visst også ha gått tapt i oversettelsene. Det sier litt om seriens (tidligere) kvalitet at den likevel også i de norske oversettelsene så lenge har hatt en så høy kvalitet (tross manglende kjennskap og forståelse for en del antydninger i tegningene, samt tap av språklige finesser).

Sleipe-Simon skreiv:

Den romerske imperiebygingen var basert på imperiebygning, ikke bare okkupasjon. Det er blant annet derfor kelterne ikke er i majoritet i dagens Frankrike. Det og den germanske innvasjonen på 400-tallet e.Kr. Albumet "Byplanleggeren" er jo også en parodi på hvordan romerne koloniserte sine erobringer. Selvfølgelig var det ikke slik det foregikk, men Asterix er da også en historie-parodi.

Det franske folke-elementet er vel i dag hovedsakelig basert på "gallo-romanere", en sammenblanding av keltiske gallere og romere (romere her relativt vidt definert, ikke bare byen Roma). Er ikke helt sikker på hvem som er sterkest representert, men språket er i hvertfall en arv etter romerne, rettere sagt LATINEN. Det interessante er at selve betegnelsen franskmenn kommer fra en GERMANSK stamme som erobret Gallia ved Romerrikets fall. Denne stammen var FRANKERNE! Frankerne kom imidlertid aldri til å utgjøre noen stor andel av rikets befolkning og selv om de utgjorde overklassen i det nye riket, ble de raskt kulturelt assimilert (akkurat som "normannerne" ble det noen århundrer seinere). Dette skjedde nok delvis ved at de innså at kulturen i landet var deres egen overlegen, samt at nok mange frankere tok seg vakre gallo-romanske hustruer. Men betegnelsen på det nye riket overlevde.

Loke Aesir skreiv:

Vel, symbolikken gjekk nok meir på amerikanske teikneseriar generelt enn på Disney sine spesielt - jf. superheltetterlikninga på klonene - og Mikke er eit langt større amerikansk ikon enn Donald er. Hugs at dette er europeisk tilnærming til amerikanske teikneseriar (den utenomjordiske heitte til dømes "Toon"), og då blir det litt bakvendt å ta den disneykarakteren som er størst i Europa i staden for den som er størst i USA.

Så Mikke er mer populær i USA enn Donald? Det var jeg faktisk ikke klar over.

Loke Aesir skreiv:

Følte eg forklarte kvifor det ville tatt bort heile symbolikken i stad...Ta scenene der waldistaneren snakkar om gallerene som primitive. Det antek eg skal vere ein metafor for amerikanske serier som snakkar om europeiske, som ikkje er like "gode" (dvs populære). (Akkurat som når waltdistaneren blir kjempesvær av styrkedrikken er det disneys seriar som veks seg stort på det europeiske markedet... eller overfortolkar eg her? ;-) ) Å nytte Donald-symbolikk der ville att bort mykje av poenget, ettersom Donald på mange måtar er blitt like europeisk som amerikansk.

Impressing! Må innrømme at jeg ikke har hyper-analysert albumet. Jeg leste det og konkluderte at det var dårlig. Og det mener jeg fortsatt, uansett hvor mange tolkninger man kan komme med. Nettopp av samme grunn som det Loke angir nedenfor:

Loke Aesir skreiv:

Men sidan det er humor eg fyrst og fremst les Asterix-blad for gjer jo det likevel at heilheitsinntrykket var heller skuffande.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Noe det IKKE blir under varemerket McDonalds, som er verdens største produsent av usunn søppel-mat og som det er godt dokumentert bruker skitne metoder.

Men dæven så godt det smaker! :D

Spøkelseskladden skreiv:

Jeg ble visst en Senilix jeg også....... Akk ja, sann. Da blir det vel ikke noen tur på McDonalds i dag.....

Du foretrekker den på Alvim over Storbyen sin formoder jeg? :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Vel, i Frankrike - Uderzos hjemland, leser de jo Picosu Magazine der Skrue er ikonet...

Onkel Skrue burde vel vært ikon i et så ultra-kapitalistisk land som USA... Ta George Bush f.eks. Ingen tvil om at hans Gud er Mammon...

MikroMidas skreiv:

Har lest albummet nok en gang og teletubbisen er blitt mere smurf ved denne gjennomlesingen. Kanskje han er så nært opp til Mikke som en kan være uten at Disney(r) sine advokater kommer igjennom døra. .

Men hva med det jeg nevnte ovenfor, nemlig Dupond & Duponts tilstedeværelse i "Styrkeprøven"? Nå er jeg ikke helt inne i dette med forlagstilhørighet i hjemlandet. Gis Asterix og Tintin ut av samme forlag??

• SvKSvK
    edited November -1

Eivind1972 skreiv:

Vi skal selvsagt ikke ha noe forbud mot McDonalds, men McDonalds på fransk vis er rett og slett litt uærlig, synes jeg.

Har ikke noe med uærlighet å gjøre, men rett og slett det at McDonald's (som alle andre internasjonale selskap) tilpasser seg markedet og forholdene i hvert enkelt land det er representert. Gjør de ikke det, har de liten sjanse til å konkurrere.

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

Jeg ble visst en Senilix jeg også....... Akk ja, sann. Da blir det vel ikke noen tur på McDonalds i dag.....

Er egentlig ganske godt fornøyd med å være Senilix. Det er en fyr med TÆL! Føler også at jeg har en del felles med ham. Kan være litt hissig, sta og har egne meninger. Bedre det enn å være en DOTT!!

Sleipe-Simon skreiv:

Det gjør det så absolutt. Søppelprogrammet BigBrother er et ekte eurotrash-produkt fra Nederland.

Huffda, det passer mye bedre inn i mitt verdensbilde å se på dette som et utslag av amerikansk kulturpåvirkning....

Guffen Delbekk skreiv:

Men dæven så godt det smaker! :D:)

Nuvel... Jeg sier snarere, you may eat it, but it taste like shit... Vel, det hender jeg har kjøpt når de har hatt ultrabillige tilbud, men ser det da bare som billig "vomfyll".

SvK skreiv:

Har ikke noe med uærlighet å gjøre, men rett og slett det at McDonald's (som alle andre internasjonale selskap) tilpasser seg markedet og forholdene i hvert enkelt land det er representert. Gjør de ikke det, har de liten sjanse til å konkurrere.

Joda, skjønner at de driver business. Men jeg hadde i hvertfall håpet at utgiverne av Asterix hadde følt et visst kulturelt ansvar.

• edited November -1

Det er mange gode karikaturar i Asterix, ja. Dupond og Dupont var vel dei første eg la merke til sjølv òg (sjølvsagt ikkje tilfeldig at dei dukka opp nettopp då Asterix var i Hergés og Tintins heimland Belgia). Hugsar òg at i "Obelix & Co. A/S" ser vi i to-tre ruter to romerske legionærar som ser akkurat ut som Laurel og Hardy (på norsk kjent som Helan og Halvan).

Senilix er tøff. Og han er nok den mest framandfiendtlege i landsbyen òg, berre så det er sagt. For å sitere han i "Keiserens gave": "Jeg har ingenting imot fremmede. Noen av mine beste venner er fremmede. Men disse fremmedfolka er jo ikke HERFRA engang!" :-)

Sigvald skreiv:

Personleg synest eg at det er synd og skam og så godt som blasfemisk. Ein ting er
    Asterix - eg skal ikkje hevde at eg er så begeistra for manusa til Uderzo, men han
    er i det minste ein av skaparane av serien, så han har på ein måte rett til det. Men
    å lage nye Lucky Luke-album etter at både Goscinny og Morris har forlatt oss, ser eg
    verkeleg ikkje vitsen i.

Sier Herr Solstrand som selv skriver Donaldmanus til tross for at Carl Barks er gått
    bort - snakket noen om å kaste stein i glasshus?

Ikkje samanliknbare situasjonar i det heile tatt. Carl Barks har, som andungen seier, ikkje skapt Disney-seriane, han er ein av mange manusforfattarar/teiknarar på den lange vegen. Formålet med desse seriane er at Disney-konsernet skal tjene pengar. Dersom Disney-seriane hadde tilhøyrd Carl Barks, det var han som hadde skapt alle figurane og han hadde vore den einaste som hadde laga serien og det var han som hadde opphavsrettane til serien, ville eg synest at det var veldig synd og skam dersom Carl Barks så plutseleg i sine siste år hadde gitt klarsignal til at Western Publishing kunne la nokre andre halde fram med å lage Donald Duck-seriar. Slik som situasjonen er i dag, skammer eg meg ikkje for å lage Disney-seriar, ettersom Disney-seriane ALLTID har vore del av eit verdsomspennande konsern som utelukkande handlar om å outsource teikneseriearbeidet til manusforfattarar og teiknarar over heile USA og etterkvart over heile verda.

Asterix og Lucky Luke, derimot ... Det er seriar eg hadde håpa at haldt seg for gode til slikt.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Senilix er tøff. Og han er nok den mest framandfiendtlege i landsbyen òg, berre så det er sagt. For å sitere han i "Keiserens gave": "Jeg har ingenting imot fremmede. Noen av mine beste venner er fremmede. Men disse fremmedfolka er jo ikke HERFRA engang!" :-)

Ja, det er klassiske kommentarer, noe annet enn vi blir servert i det siste albumet. Jeg er nesten tilbøyelig til å være enig i at det siste albumet er et makkverk, ja vil nesten si at det er et oppgulp av klisjeer. Jeg klarer ikke å unngå fristelsen til et ordspill: Det store himmelfallet er i høyeste grad et fall, et fall fra tidligere tiders himmelske høyder. Kanskje ikke en analogi Uderzo hadde håpet at leserne skulle trekke, men, men...

Ikkje samanliknbare situasjonar i det heile tatt. Carl Barks har, som andungen seier, ikkje skapt Disney-seriane, han er ein av mange manusforfattarar/teiknarar på den lange vegen. Formålet med desse seriane er at Disney-konsernet skal tjene pengar. Dersom Disney-seriane hadde tilhøyrd Carl Barks, det var han som hadde skapt alle figurane og han hadde vore den einaste som hadde laga serien og det var han som hadde opphavsrettane til serien, ville eg synest at det var veldig synd og skam dersom Carl Barks så plutseleg i sine siste år hadde gitt klarsignal til at Western Publishing kunne la nokre andre halde fram med å lage Donald Duck-seriar. Slik som situasjonen er i dag, skammer eg meg ikkje for å lage Disney-seriar, ettersom Disney-seriane ALLTID har vore del av eit verdsomspennande konsern som utelukkande handlar om å outsource teikneseriearbeidet til manusforfattarar og teiknarar over heile USA og etterkvart over heile verda. Asterix og Lucky Luke, derimot ... Det er seriar eg hadde håpa at haldt seg for gode til slikt.

Ja, enig der! Med all respekt for ivrige donaldister og "mikkister", så er jo Donald masseproduksjon. Tross alt kommer det ukentlige bleder, samt andre paralelle utgivelser, både Mikke Mus og andre pocket-bøker osv. Det sier seg selv at Asterix med sine 33 album stiller i en noe annen kategori (selv om det siste kanskje ikke er så mye dårligere).

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Du foretrekker den på Alvim over Storbyen sin formoder jeg? :)

Helt klart. På Alvim hender det jo at de tar fram moppen og vasker gulvet litt.... og det gjør de forhåpentlig på Tista-senteret også.

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

http://www.start.no/quiz/2005/10/04-7795.html

Og kom NETTOPP ut som Senilix!!

Jeg ble visst en Senilix jeg også.......

Jeg ble Asterix!

• edited November -1

Akkurat det har vi til felles, Sigvald.

• edited November -1

Jeg ble Asterix å ;)

• edited November -1

Et par av dere skrev:

Jeg ble Asterix

Jeg synes Senilix er kulere. Asterix er litt for straight. Obelix er også kul, han er skikkelig irrasjonell og gal. Asterix er litt mer av typen Mikke Mus, veldig fornuftig. Synes mange av de andre karakterene er mer interessante enn Asterix.

• edited November -1

.... og, ikke minst - Asterix er fremdeles ungkar, men se hva Senilix har på lur.....!!!

• edited November -1

Sjølvsagt er det ingen tvil om at Senilix er kulare. :-) Mange av dei meir anonyme landsbybuarane er eigentleg ganske geniale. Majestix er ganske tøff, det same gjelder skjoldbærarane hans (for ikkje å snakke om Godemine), og eg må innrømme at eg synest at Hermetix er eit herleg utgangspunkt for ein krangel.

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

.... og, ikke minst - Asterix er fremdeles ungkar, men se hva Senilix har på lur.....!!!

Vel, akkurat der er jeg nok dessverre mest lik Asterix, er fortsatt ungkar. Forresten, en stund siden jeg leste albumet, men var det ikke i album 31 Asterix motsatte seg et ekteskap. Tenke, tenke... Kan det være at han er litt "skeiv", eller var det bare akkurat den dama han ikke ville ha??? Men han så vel kanskje hvordan Majestetix har det med sin fru??

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sjølvsagt er det ingen tvil om at Senilix er kulare. :-) Mange av dei meir anonyme landsbybuarane er eigentleg ganske geniale. Majestix er ganske tøff, det same gjelder skjoldbærarane hans (for ikkje å snakke om Godemine), og eg må innrømme at eg synest at Hermetix er eit herleg utgangspunkt for ein krangel.

Jepp, Majestetix er også en av de artige. Han prøver å holde en viss stil, men blir hundset av kona, og har det ikke alltid så lett å få satt seg i respekt. I et av albumene (tror det var Cæsars laurbær) kommer han i en skikkelig krangel med en svoger. Det var en artig scene.

• edited November -1

Det var absolutt Cæsars laurbær, ja. Fantastisk krangel. Og han er jo berre heilt høvding t.d. i "Keiserens gave" - eg elskar den scenen der Ortopedix og familien kjem til landsbyen og ber om å få snakke med høvdingen, og skjoldberarane kjem ut med Majestix i badestampen ... :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Det var absolutt Cæsars laurbær, ja. Fantastisk krangel. Og han er jo berre heilt høvding t.d. i "Keiserens gave" - eg elskar den scenen der Ortopedix og familien kjem til landsbyen og ber om å få snakke med høvdingen, og skjoldberarane kjem ut med Majestix i badestampen ... :-)

Ja, det med badestampen er en komisk episode. Typisk for Majestetix uhøytidelige høytidelighet! Han er virkelig litt av en type!!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?