Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

1235713

Comments

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Les her hva de ansatte i Norges eneste seriøse tegneseriebutikk skriver om albumet :)

http://www.tronsmo.no/index.php?action=vis&vis_id=8242927065&x=15&y=13

He, he, Tronsmo avslører at det ikke følger godt nok med på AOL, her er det jo fastslått at nr. 32 kommer etter nr. 33.

Jørgen skreiv:

Innvandring og okkupasjon er to vidt forskjellige ting.

Jeg tror ikke at Amerikas infødte er enige med deg i det.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Tronsmo avslører at det ikke følger godt nok med på AOL, her er det jo fastslått at nr. 32 kommer etter nr. 33.

Nå regner jeg med at vi alle her på forumets venter på Olafs kommentar til dette.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Nei, det er det ikke. At en serie skapes av en enkelt person trenger ikke bety at andre ikke gjøre en like bra jobb sersom de får jobbe med den. Også Fantomet fortsetter til tross for at Lee Falk er død. jeg synes at det er flott.

Men nå har vel både Donald og Fantomet alltid hatt et større preg av masseproduksjon enn Lucky Luke, og SÆRLIG Asterix, selv om det dessverre kan se ut som om Lucky Luke er på vei til å gå samme veien. Er ingen utpreget donaldist selv (kom inn på forumet via et annet tegneserieforum via en lenke etter at Asterix-spørsmål), men har stor sans for en del eldre klassikere. Men det er liksom noe mer eksklusivt med en serie som Asterix, eller det har i hvertfall VÆRT det. Men det finnes selvsagt også serier som har holdt seg godt eller endog blitt bedre med nye forfattere. Føler selv at Sprint er et eksempel på det. Både Fournier og Tome & Janry er veldig bra. Franquin var også bra, men synes han var best på Viggo, en serie som bare er helt utrolig bra! Har forresten hørt at Sprint har fått ny tegner og forfatter. Har bare sporadiske album her, selv om jeg har lest flere enn jeg har selv. Noen som har info her??

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Asterix er nok en "motstandsmann", men han er ingen PK-sosialist og anti-kapitalist. Derimot viser han klar motstand mot fremmedes innvandring (han nekter å føye seg etter de romerske okkupantene).

Nå var vel neppe heller president de Gaulle noen radikaler, men han var en forsvarer av fransk kultur. Han ville neppe likt invasjonen av dekadente amerikanske matkjeder. Dette er jo nettopp snakk om kulturell innvandring (eller kanskje "invasjon" passer bedre) og forsvar for det FRANSKE!

• edited November -1

Eivind1972 skreiv:

Har forresten hørt at Sprint har fått ny tegner og forfatter. Har bare sporadiske album her, selv om jeg har lest flere enn jeg har selv. Noen som har info her??

"Paris under vann" er det første albumet fra det nye teamet. (Album 48 i Norge)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Det er da helt for j¤&#g at Uderzo selger Asterix til McDonalds på denne avskyelige måte. Finnes det ikke grenser for hvor grådige en kan være.

Men les her hva de ansatte i Norges eneste seriøse tegneseriebutikk skriver om albumet :)

http://www.tronsmo.no/index.php?action=vis&vis_id=8242927065&x=15&y=13

Jeg er i stor grad enig med Tronsmo her. Albumet er ikke HELT uten visse kvaliteter, men sett i lys av Asterix-tradisjonen er det pinlig! Helt enig i at det er det dårligste. Synes faktisk at alle albumene fra 29 og utover ligger nederst på lista, men dette er bunn-nivået. Synd at Uderzo ikke ga seg tidligere. Riktignok var det ikkle verre enn at jeg kjøpte det, men jeg er nok likevel ingen komplettist. Jeg ga meg etterhvert med Lucky Luke, etter en jevnt synkende kvalitet.

• edited November -1

chrisron skreiv:

"Paris under vann" er det første albumet fra det nye teamet. (Album 48 i Norge)

Har de lagd flere enn dette ene albumet? Noen inntrykk av kvaliteten?

• edited November -1

Eneste de har laget hittil. Kvaliteten er vel sånn midt på treet etter min smak. (Liker best albumene fra Franquin). Vet at dette ikke er så veldig beskrivende, men det er en god stund siden jeg leste det.

Det skal forresten komme nye Sprintalbum utenfor den vanlige hovedserien det det hver gang vil være nye personer som lager et album. Der skal det være lov med større kunstnerisk frihet. Husker desverre ikke hvor jeg leste dette men.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Det er da helt for j¤&#g at Uderzo selger Asterix til McDonalds på denne avskyelige måte. Finnes det ikke grenser for hvor grådige en kan være.

Njah. Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Men Disney ble jo "kommærs" allerede for mange år siden.... Det er ikke få Disney-figurer som er gitt bort med McDonalds Happymeals opp gjennom årene..... (og vi nevner også: Donald-Brus, Donald Tyggegummi, Kjærlighet på pinne, Iskrem, etcetera, etcetera, etcetera....)

• SvKSvK
    edited November -1

Eivind1972 skreiv:

Nå var vel neppe heller president de Gaulle noen radikaler, men han var en forsvarer av fransk kultur. Han ville neppe likt invasjonen av dekadente amerikanske matkjeder. Dette er jo nettopp snakk om kulturell innvandring (eller kanskje "invasjon" passer bedre) og forsvar for det FRANSKE!

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener her, men med introduksjon av Asterix i McDonald's vil vel dette kunne gi hele kjeden et mer franskt preg i Frankrike enn hva det er nå, og det er vel ikke å forakte for eventuelle nasjonalister?

Ellers må jeg si at jeg finner det veldig merkelig at folk i det hele tatt reagerer på dette. Det er vel mye annet man heller burde hisse seg opp over enn at Asterix og vennene hans eventuelt kommer i noen Happy Meal-pakker o.l.

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

Njah. Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Men Disney ble jo "kommærs" allerede for mange år siden.... Det er ikke få Disney-figurer som er gitt bort med McDonalds Happymeals opp gjennom årene..... (og vi nevner også: Donald-Brus, Donald Tyggegummi, Kjærlighet på pinne, Iskrem, etcetera, etcetera, etcetera....)

Men nå har vel alltid Disney i større grad vært preget av masseproduksjon,selv om det i tidligere tider ble laget en del klassikere. Dessuten er jo Disney amerikansk, mens Asterix er et europeisk produkt. Jeg er vel såpass sjåvinistisk at jeg oppfatter "europeisk" vs. "amerikansk" som henholdsvis høy vs. lav kvalitet, selv om dette selvsagt er en grov forenkling. Det lages nok mye trash i Europa også, men vi blir jo i så stor grad overflommet av amerikansk kultur at det lille som kommer gjennom av europeisk er blant det beste som produseres her.

Men det kan være en fare for at en del europeiske klassikere kan bli ødelagt. Skjønner ikke hvorfor Uderzo gjør dette. For å sette det på spissen, han er jo så gammel nå at han uansett snart skal dø, er det da så forbanna viktig for ham å tjene litt ekstra? Betyr ikke ettermælet også litt? Og er ikke dette dårlig gjort ovenfor Goscinny??

• edited November -1

SvK skreiv:

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener her, men med introduksjon av Asterix i McDonald's vil vel dette kunne gi hele kjeden et mer franskt preg i Frankrike enn hva det er nå, og det er vel ikke å forakte for eventuelle nasjonalister?Ellers må jeg si at jeg finner det veldig merkelig at folk i det hele tatt reagerer på dette. Det er vel mye annet man heller burde hisse seg opp over enn at Asterix og vennene hans eventuelt kommer i noen Happy Meal-pakker o.l.

Mja, men hele konseptet MacDonalds er veldig amerikansk. Det er to forskjellige ting. En er at dette er en flernasjonal kjede. Hadde det ikke vært bedre med mellomstore franske bedrifter.Det var den økonomiske siden. Mer på den kulturelle siden igjen er hva som selges. Fransk mat er jo det beste verden har å by på. Dersom man først skal ha fastfood så kan man vel lage det mer på fransk maner. Har reist en del i Italia og der er det mye italienske kjeder som selger diverse italienske produkter. Man kan f.eks. få pizza med omtrent hva det skulle være. Pizza med fisk er slettes ikke uvanlig. (Har t.o.m. opplevd pizza med POTET(!!!))

Vi skal selvsagt ikke ha noe forbud mot McDonalds, men McDonalds på fransk vis er rett og slett litt uærlig, synes jeg. Dessuten bidrar det ytterligere til å degradere Asterix. Å ha Asterix til en MacDonald burger blir liksom nesten som å ha en GOD fransk rødvin til en av burgerne deres. Det er SMAKLØST!!

• edited November -1

Jah! Pizza med potet kan du forsåvidt få i Norge også. På Oppdal fikk jeg en gang servert fårikålpizza. Jeg synes begge deler er godt, men foretrekker å få de servert hver for seg...... Jeg har stor glede av argumentasjonen din, hehe. Men er du sikker på at Uderzo selv sitter på alle rettigheter da? Kan det være han har solgt rettighetene til andre aktører, forlaget eller lignende? Da har han sikkert tjent godt på dette og (selv om han snart skal dø). Men poenget er vel da at det er andre aktører inne i bildet som har økonomiske fordeler av Asterixburgeren.

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

Jah! Pizza med potet kan du forsåvidt få i Norge også. På Oppdal fikk jeg en gang servert fårikålpizza. Jeg synes begge deler er godt, men foretrekker å få de servert hver for seg...... Jeg har stor glede av argumentasjonen din, hehe. Men er du sikker på at Uderzo selv sitter på alle rettigheter da? Kan det være han har solgt rettighetene til andre aktører, forlaget eller lignende? Da har han sikkert tjent godt på dette og (selv om han snart skal dø). Men poenget er vel da at det er andre aktører inne i bildet som har økonomiske fordeler av Asterixburgeren.

Pizzaen med potet var egentlig et bomkjøp, trodde det var ananas, men det smakte faktisk ikke så helt ille. Det var vel noe annet på også, husker ikke helt hva.

Dersom dette med Asterix og MacDonalds er sant, så håper jeg faktisk at du har rett. Jeg liker ikke å tenke på at Uderzo gjør dette av egen vilje.

En annen teori er kanskje at han er åreforkalket og i ferd med å bli senil...?!??!

• edited November -1

-Der har du det! Uderzo er blitt Senilix!

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Slik går det når Egmont ikke gjør jobben sin. Album 32 burde selvsagt vært gitt ut også i Egmont-landene da det kom i Frankrike.

En mulig forklaring kan kanskje være at de ikke regnet med at det kom flere album med HELE historier og at de derfor heller valgte å gi det ut i andre format, som julealbum o.l., men at de når album 33 kom fant ut at de ville beholde kronologien (som de har holdt siden album 13) og gi ut det franske album 32 med samme nummer også her i landet.

Men på den annen side: Blir ikke utgivelsen annonsert litt tid i forveien? Egmont skulle vel ha sjansen til å skynde seg å gi ut album 32 litt før 33 når de hører at nr. 33 er i anmarsj? Men det er kanskje dårlig for salget dersom utgivelsene blir for nær i tid og at de derfor har valgt å vente med nr. 32 slik at folk kan få litt å vente på...

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

-Der har du det! Uderzo er blitt Senilix!

Apropos det, så tok jeg for noen dager siden følgende test:

http://www.start.no/quiz/2005/10/04-7795.html

Og kom NETTOPP ut som Senilix!! He.he!! Litt premature, kanskje, men jeg er nokså distre (presenil??) og liker å kikke på damene...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Asterix er nok en "motstandsmann", men han er ingen PK-sosialist og anti-kapitalist. Derimot viser han klar motstand mot fremmedes innvandring (han nekter å føye seg etter de romerske okkupantene).

Neimen, Sigvald da. Er du en av de som frekventerer det tåpelige nettstedet antipsykopat.net? Du overrasker meg stadig, men dette hadde jeg aldri trodd.
    Mulig jeg tar feil, men her var det litt "antipsykopatisk" språkbruk.

Men seriøst, ja det er en skam at Asterix blir brukt i McDonalds-markedsføring hvis dette er sant. McDonalds er noe skikkelig c*r*a*p, og dette sier jeg ikke fordi jeg er "anti-amerikanske sosilist". Walt Disney er også et überkommersielt amerikanske megakonsern, men som både du og jeg vet blir det jo laget kvalitetsprodukter under varemerket Walt Disney. Noe det IKKE blir under varemerket McDonalds, som er verdens største produsent av usunn søppel-mat og som det er godt dokumentert bruker skitne metoder.
    Og for de som kan lese mellom linjene, er det en del skjulte koder i Asterix og en skjult kritikk av de mest vulgære utslagene av amerikansk kulturimperialisme.

• edited November -1

Jørgen skreiv:

Innvandring og okkupasjon er to vidt forskjellige ting.

Den romerske imperiebygingen var basert på imperiebygning, ikke bare okkupasjon. Det er blant annet derfor kelterne ikke er i majoritet i dagens Frankrike. Det og den germanske innvasjonen på 400-tallet e.Kr.

Albumet "Byplanleggeren" er jo også en parodi på hvordan romerne koloniserte sine erobringer. Selvfølgelig var det ikke slik det foregikk, men Asterix er da også en historie-parodi.

• edited November -1

Eivind1972 skreiv:

Apropos det, så tok jeg for noen dager siden følgende test:

http://www.start.no/quiz/2005/10/04-7795.html

Og kom NETTOPP ut som Senilix!!

Jeg ble visst en Senilix jeg også....... Akk ja, sann. Da blir det vel ikke noen tur på McDonalds i dag.....

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?