Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Walt Disney hedres med nytt Asterix-album

2456713

Comments

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Hadde jeg kunnet fransk ville jeg med glede lest Asterix, Sprint og Tintin på originalspråket. Akkurat på samme måte som jeg like å lese Carl Barks og Don Rosa på originalspråket.

Hva er galt med Lucky Luke? Mange foretrekker faktisk ham langt fremfor albumfiguren Sprint som aldri kom med i Tempo.

• edited November -1

..tipper han bare ramset opp for å ramse opp. Simon leser nok LL også. :-)

• edited November -1

Einherje skreiv:

Det håper jeg da, for ellers går han jo glipp av ganske mye :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:

Det håper jeg da, for ellers går han jo glipp av ganske mye :-)

Smaken er nå en gang som baken. Er faktiskt blitt lei LL for min del.
    Men mine gode kjære Sprint-album leser jeg igjen og igjen. QRN kaller, Diktaroren og Z for Zero... Aaaaaahhh, klassikere.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Sleipe-Simon skreiv:

Hadde jeg kunnet fransk ville jeg med glede lest Asterix, Sprint og Tintin på originalspråket. Akkurat på samme måte som jeg like å lese Carl Barks og Don Rosa på originalspråket.

Hva er galt med Lucky Luke? Mange foretrekker faktisk ham langt fremfor albumfiguren Sprint som aldri kom med i Tempo.

Tempo var slutt da jeg vokste opp. Og ja, jeg leser mer Sprint enn Lucky Luke. Og, ja, de albumene som Goscinny skrev var bra, men etter hans død har serien blitt mer og mer uinteresant og preget av middelmådige til dårlige manus.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Vanligvis forholder jeg meg ikke til tåkedotter, men lar de passere i stillhet, men denne gangen føler jeg virkelig for å opplyse enkelte av forumets deltagere om norske utgivleser av Fransk/Belgiske tegneserier, spesiellt de fra gullalderen på sekstitallet.

Noen(tm) lever i den totale villfarelsen og tror at det å havne i en **enkelt** utgivelse som Tempo er ett kvalitetstempel og hvis du ikke havnet der så var det laverestående serier. Vel vel.

Let frem ett gamelt tempo og se hva som brukte å stå på fronten. Der stod det vel noe slikt som tegneserier fra Dargaud. Og hva er Dargaud, jo det er **ETT** av to store franske/belgiske tegneserieforlag. Hva står det i Sprint album, jo en tegneserie fra Dupuis. Og hva er Dupuis, jo det er det **ANDRE** store fransk/belgiske tegneserieforlaget.

Egentlig ikke så rart da at Sprint ikke ble funnet **verdige** til å bli trykket i **KONKURENTEN** sin utgivelse Tempo. Blir jo nesten som om Olafs Venner(R) skulle begynt å trykke Pondus i Donald Duck & Co.

Eller for å kjøre en analogi som kanskje går bedre hjem hos målgruppa for dette innlegget. Er Gazette Bok Sine Captain Kentucky og Pertwillaby Papers utgivelser tredje rangs tegneserier siden de ikke er gitt ut på samme forlag som resten av Don sine serier ??

• edited November -1

Jørgen skreiv:

Eg har bestilt begge albuma på fransk og gledar meg til å få dei ??

Skulle ønsket at jeg hadde mot til å prøve å lære meg å lese fransk i voksen alder. Det er SÅ mye bra tegneserier som ikke oversettes fra det språket så jeg misunner deg og alle andre som kan språket all lesegleden :(

• edited November -1

Men jeg har lest hurtig igjennom dette albummet og jeg synes det er noe stort makkverk. Hvorfor ser en waltianer ut som jæ¤"/a **teletubbies** .

Men tegningene er FANTASTISKE men hvor savnet er ikke Goscinny sine fantastiske manus for det er på den fronten albummet ramler helt sammen i mine øyne.

• edited November -1

Waltdistaneren er egentleg ein fin etterlikning av Mikke som ikkje er slående, men likevel merkbar om ein ser etter. Proporsjonen føtter-kropp, til dømes, eller hanskene på hendene. Den meiningslause fargeskiftinga mot slutten av historia er òg eit tydeleg hint mot Mikke.

Men er einig i at bladet var veldig dårleg.

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Waltdistaneren er egentleg ein fin etterlikning av Mikke som ikkje er slående, men likevel merkbar om ein ser etter.

Håper jeg ser den neste gang jeg leser albumet. Men jeg trekker heller sammenligningene med teletubisene som flyter her en Mikke, men vi er vel alle forskjellige :)

• edited November -1

Nja, jo, den er meir umiddelbart lik teletubbiene, men dersom du studerar fasongen på den så er det fleire element tydeleg inspirert av Mikke og ingen (som eg såg) til teletubbiar. :-) Likte egentleg at likheita ikkje var så direkte, hadde blitt litt merkeleg med ein haug av Mikke Mus-folk springende omkring. Pluss at dei der rotteskip-tingene til nagmaene jo òg tydeleg etterlikna Mikke.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Men jeg har lest hurtig igjennom dette albummet og jeg synes det er noe stort makkverk. Hvorfor ser en waltianer ut som jæ¤"/a **teletubbies** .

Hehe! Den likheten med teletubbiene var også det første som slo meg. Det verste med serien er at hele landsbyen har GLEMT hele handlingen på slutten. Nei,trist å si det, men den godeste Uderzo bør kanskje gå av med pensjon for godt. Dette er jo enda dummere enn den Flipper-sekvensen i "Asterix og Latraviata".

Covertegningen er jo helt åpenbart en gjentegning av coveret på det aller første Asterix-albumet, bortsett fra at det ikke er en romer som får juling her.

• edited November -1

Loke Aesir skreiv:

Nja, jo, den er meir umiddelbart lik teletubbiene, men dersom du studerar fasongen på den så er det fleire element tydeleg inspirert av Mikke og ingen (som eg såg) til teletubbiar. :-) Likte egentleg at likheita ikkje var så direkte, hadde blitt litt merkeleg med ein haug av Mikke Mus-folk springende omkring. Pluss at dei der rotteskip-tingene til nagmaene jo òg tydeleg etterlikna Mikke.

Men hvorfor etterlikne Mikke når Donald er Disney's viktigste tegneseriefigur (det er i hvert fall flere her i forumet som foretrekker Barks og Rosa fremfor Gottfredson og Murry)?

• edited November -1

Mulig Donald er den viktigste tegneseriefiguren, men Mikke er som kjent symbolet på Disney. Og da passer han best i en hyllest til Walt D.

• edited November -1

Mht coverets likheit med det opprinnelege, det er vel kanskje med vilje? Men ellers er eg einig, horribelt dårleg blad til Asterix å vere.

Sigvald skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Men hvorfor etterlikne Mikke når Donald er Disney's viktigste tegneseriefigur (det er i hvert fall flere her i forumet som foretrekker Barks og Rosa fremfor Gottfredson og Murry)?

Vel, symbolikken gjekk nok meir på amerikanske teikneseriar generelt enn på Disney sine spesielt - jf. superheltetterlikninga på klonene - og Mikke er eit langt større amerikansk ikon enn Donald er. Hugs at dette er europeisk tilnærming til amerikanske teikneseriar (den utenomjordiske heitte til dømes "Toon"), og då blir det litt bakvendt å ta den disneykarakteren som er størst i Europa i staden for den som er størst i USA.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Du kaller deg "historiker", og alikevel er du så historieløs. Mikke Mus er Disneys-konsernets frontfigur. Har altid vært det og vil altid være det. Hva 50 mer eller mindre aktive forumdeltagere her inne mener er knapt av verdi i en gallupundersøkelse da grunnlaget er alt for lite.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Du kaller deg "historiker", og alikevel er du så historieløs. Mikke Mus er Disneys konsernets frontfigur. Har altid vært det og vil altid være det.

Mitt poeng var da også å illustrere den vanlige amerikaners kunskapsløshet omkring Disney's tegneserier. Saken er jo at Uderzo lager tegneserier for et europeisk publikum og burde da kanskje forholdt seg til europeiske tegneserieleseres oppfatning av Disney's univers?

• edited November -1

Følte eg forklarte kvifor det ville tatt bort heile symbolikken i stad...Ta scenene der waldistaneren snakkar om gallerene som primitive. Det antek eg skal vere ein metafor for amerikanske serier som snakkar om europeiske, som ikkje er like "gode" (dvs populære). (Akkurat som når waltdistaneren blir kjempesvær av styrkedrikken er det disneys seriar som veks seg stort på det europeiske markedet... eller overfortolkar eg her? ;-) ) Å nytte Donald-symbolikk der ville att bort mykje av poenget, ettersom Donald på mange måtar er blitt like europeisk som amerikansk.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:

Du kaller deg "historiker", og alikevel er du så historieløs. Mikke Mus er Disneys konsernets frontfigur. Har altid vært det og vil altid være det.

Mitt poeng var da også å illustrere den vanlige amerikaners kunskapsløshet omkring Disney's tegneserier. Saken er jo at Uderzo lager tegneserier for et europeisk publikum og burde da kanskje forholdt seg til europeiske tegneserieleseres oppfatning av Disney's univers?

"Den vanlige amerikaners **kunnskapsløshet** .." sier du. Det var store ord. Det er ikke relativitetsteorien vi holder på med her.

Hvis du gidder i det hele tatt å se på de forskjellige Disney-utgivelsene her i Europa så vil du faktisk se at Mikke Mus er vel så representert som vår kjære venn Donald.
    Om vi liker det eller ikke her på AOL, så er nok Mikke en viktigere og også kanskje mer kjent figur en Donald, også tegneseriemessig.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Om vi liker det eller ikke her på AOL, så er nok Mikke en viktigere og også kanskje mer kjent figur en Donald, også tegneseriemessig.

Hvordan kan det da ha seg at seriøse bokserier som CBL, CBSV, Gullbøkene og HOF alle domineres stort av Donald & Co?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?