Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Don Rosa originaler

124»

Comments

• edited November -1

Til de som bemerker de høye prisene som Don tar kan jeg sitere han: "I sell inked published
    covers and pin-ups. Rather expensive... $1500-$2000. (Money that goes to
    retirement funds since I receive no pension.) "

Så egentlig syns jeg det er helt rimelig at han trenger denne inntekten.

• edited November -1

Hei igjen, og takk for at du forhørte deg om dette med DR foressten, veldig hyggelig av deg :)

Vil "inked published covers and pin-ups" si at det er en original som det ikke finnes flere av tro? Prisen er faktisk ganske drøy, men for meg kan det være verdt det, jeg har så lyst til å ha en på stueveggen, ser den for meg! (jeg har foressten også en stor figur av onkel Skrue på stuen, den har vakt oppsikt! ;) Men da måtte det være en helt spesiell tegning, og man skulle tro at de beste har blitt kjøpt opp for lenge siden.

Selvom prisen er drøy er jeg enig med deg i at DR fortjener denne inntekten. Han ville jo hatt en astronomisk inntekt, hvis talentet var det som var utslagsgivende.

Solveig

spluto80 skreiv:

Til de som bemerker de høye prisene som Don tar kan jeg sitere han: "I sell inked published
    covers and pin-ups. Rather expensive... $1500-$2000. (Money that goes to
    retirement funds since I receive no pension.) "

Så egentlig syns jeg det er helt rimelig at han trenger denne inntekten.

• edited November -1

solveig skreiv:

Vil "inked published covers and pin-ups" si at det er en original som det ikke finnes flere av tro?

Jepp, det er snakk om teikningane som Don har levert inn til forlaget og fått tilbake igjen. Som etter mi meining absolutt ikkje er verdt den prisen same korleis han vrir og vender på det, men marknadskreftene vil det sannsynlegvis heilt annleis ...

• edited November -1

Han kan da umulig selge mange av disse, etter prisen å dømme burde de fleste godbitene fremdeles være tilgjengelige? :)

Lurer på om han har en av Kong Skrue.. :)

• edited November -1

Jeg lurer på hva den reelle verdien ville være på en tegning kjøpt av DR hvis jeg skulle bli nødt til å selge den om noen år.. Er det ingen i forumet som har kjøpt en slik tegning?

• edited November -1

Fikk mitt signerte bilde fra ham i dag (overraskende fort fra USA), og må si det var strålende. Bildet er av ham sittende i "tegnestua" med UTALLIGE Donald/Skrue- og andre Disney-figurer/statuer/bilder/etc. Nydelig. De fleste har nok sett bilder fra tegneplassen hans før, så dere vet hva jeg mener. Bildet var signert med en sølvfarget tusjpenn med en personlig hilsen og det gode gamle Don Rosa-trekket.

Sier litt om Dons forhold til Andeby-elskerne når han tar seg tid og penger til å gjøre sånt.

• edited November -1

Troja skreiv:

Sier litt om Dons forhold til Andeby-elskerne når han tar seg tid og penger til å gjøre sånt.

Det är väl ingen hemlighet att Rosa tröttnade pa att skänka bort teckningar som saldes pa eBay dagen efter för en massa pengar. Det är därför han tar sa mycket betalt för sina teckningar. Är han bara övertygad om att du är ett äkta "fan" är han frikostig med till exempel autografer. För 15 ar sedan skänkte han bort fina färgteckningar till den som ville ha.

• edited November -1

Eftersom det nu verkar vara nagra har som vill ha Don Rosa-original forstar jag inte varfor inte jag, eller nagon annan, tankte pa Galerie Laqua i Berlin. Carsten Laqua har lange varit Europas storste handlare med original-teckningar och har en hel del Rosa-sidor. Rekommenderas!

www.comicoriginalart.com

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Jepp, det er snakk om teikningane som Don har levert inn til forlaget og fått tilbake igjen. Som etter mi meining absolutt ikkje er verdt den prisen same korleis han vrir og vender på det, men marknadskreftene vil det sannsynlegvis heilt annleis ...

Synes du ikke at Don Rosa skal ha samme rett som norske Egmont til å ta seg "i overkant" betalt?

• edited November -1

Sjølvsagt har han den retten. Eg seier berre at det overraskar meg veldig at han faktisk har moglegheit til å selja teikningar til den prisen. OK, så har eg aldri vore ein originalelskar, så det kan godt hende at teikningane er verdt såpass for ekstreme fans, men for meg verkar det heilt merkelig at det eksisterer folk som er villige til å betale 2000 dollar for ei Don Rosa-teikning. Og ettersom du bruker Egmont som samanlikning: Don Rosa tar same pris for _ei_ teikning som Egmont tar for eit eksklusivt tretti binds teikneserieverk.

Eg seier ikkje at han ikkje har rett til å selge så dyrt. Eg seier at eg synest at det høyrast litt tåpeleg ut. På same måte som eg er i min fulle rett til å selja Andeby Online-T-skjorter til 45.000 kroner stykket, men eg veljar å heller selja til 149 kroner, rett og slett fordi eg er heilt sikker på at eg tjener meir pengar på det.

Men for all del, det kan godt hende at han faktisk kan selja til ein så høg pris. Det berre overraskar meg.

• edited November -1

En gjenstand er som kjent verdt hva folk er villige til å betale for den. Hvis folk ikke er villige til å betale såpass mye, tviler jeg på at han ville satt så høy pris på dise tegningene.

• edited November -1

Prisen må da ha skutt i været på seks måneder for her i vår drev kompisen til Don og solgte sider fra en historie for rundt 500-600 US$ Var en side oppe i 800 US$ men ingen i nærheten av det prisleiet som nå skiseres.

• edited November -1

Originaltegninger og forsider er rimelig dyre, og kan lett komme opp i $2000. Men originalsider ligger bare på rundt en fjerdedel, altså mellom $500-600. Selv synes jeg det er en syk pris, men han får jo solgt dem, så det er ikke rart han tar den prisen når folk er villige til å betale det.

• edited November -1

På Raptus var det en kar som solgte både orginalsider og bilder i enten farger eller svarthvitt. Sidene gikk får 1500 og bildene 1000(også de i farger). Fyren sa at han hadde kjøpt dem i fjor av Don selv, hver får 500....god fortjeneste:D. Reise dit neste år?

• edited November -1

Troja skreiv:

Men originalsider ligger bare på rundt en fjerdedel, altså mellom $500-600. Selv synes jeg det er en syk pris, men han får jo solgt dem...

Det finns väldigt många original-samlare i världen, till exempel undertecknad, och $600 känns inte alls som något överpris för en Don Rosa-sida om man jämför med vad sidor av andra, lika populära tecknare kan inbringa. Och detta för mig tillbaks till ett av mina mitt tidigare inlägg i en annan tråd (Disneyberättares syn på Rosa) och som jag ar förvånad att ingen kommenterat. Jag anser utan tvekan att Rosa är den störste berättaren inom Disneyserierna sedan Barks och det beror inte på att jag själv gillar att läsa hans berättelser. Rosa är den ende nutide Disneytecknare människor som normalt inte läser Disneyserier känner till. Han är den ende som lyckats föra sina berättelser bortom det anonyma konceptet "Disneyserier“ och uppskattas som "serier av Don Rosa“ – och det av läsare som annars inte är intresserade av Donald Duck. Varför är det så? Inte vet jag, men det är också skälet till att Rosa-sidor inbringar sådana priser (eller åtminstone ett av skälen).

• edited November -1

Absolutt enig i det du sier, og jeg kan for så vidt også forstå at folk ønsker å eie originalsider/-tegninger, men prisen er likevel høy, spør du meg. Men så prioriterer man annerledes etter interesser, og jeg har ikke den store interessen for originalsider som mange andre har. :)

• edited November -1

Eftersom jag samlar på original försöker jag följa delar av marknaden och jag upphör aldrig att förvånas över vad folk lägger enorma summor pengar på. Det finns väldigt många människor i världen som har väldigt mycket pengar och för vilka $600 är en strunt-summa. Jämför det med de $5000 eller mer du får betala för en fin Gottfredson-stripp från början av 1930-talet. Eller upp mot $10,000 för en snygg Barks-sida.

• edited November -1

För er som gillar originalteckningar kan jag rekommendera websidan ComicArtFans ( www.comicartfans.com ) där samlare lägger upp bilder på serieoriginal i sina samlingar. Det har tidigare mest funnits amerikanska superhjältar att titta på men senaste månaderna har fler och fler börjat lägga upp Disneyoriginal. En sökning på t.ex. Don Rosa gav 53 träffar igår - originalsidor, snygga fan-teckningar, enstaka fotografier m.m. Mycket "skräp" men en hel del fina saker.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?