Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Hall of Fame

1878889909193»

Comments

• Den er på 176 sider og inneholder striper fra 1930-årene, 1940-årene og 1950-årene, bl.a. en del med kråken Kra. Som nevnt før inneholder boken også tegneserieversjonen av Lady og Landstrykeren i sort/hvitt.
  • Nei, komplett kan man ikke på noen måte si at Hall of fame-serien er, med så mange viktige serieskapere utelatt.
  • En slik serie kan aldri bli komplett.
    Hva som er komplett kommer helt an på hva slags smak man har. Smaken er som baken ;)

Tittelen på serien var Hall of Fame. Da skulle det være plukket litt fra de beste. At en (nesten to) serieskaper(e) fikk alle historiene sine med i serien bryter jo med idéen.
    Ville da serien ikke blitt komplett før alle hadde fått alle sine historier med?
  • Inneholder boken en lang Mikke Mus-historie? Synes 176 sider var lite - den kunne gått vært på 200 sider.

• The three long stories in the book are "The Brave Little Tailor" (nearly Gonzales' first comics work, featuring Mickey); "Lady and the Tramp" (Gonzales' film adaptation, printed in black and white as he drew it and making its first Norwegian appearance since 1955); and this 1960s Christmas story.
  • @Sigvald skreiv:

Den er på 176 sider og inneholder striper fra 1930-årene, 1940-årene og 1950-årene, bl.a. en del med kråken Kra. Som nevnt før inneholder boken også tegneserieversjonen av Lady og Landstrykeren i sort/hvitt.

Det Sigvald meiner når han skriver "striper", er sjølvsagt sundagssider. Og det stemmer ikkje at dette er avgrensa til 30-50-talet, det er òg med sider frå 60-talet, 70-talet og 80-talet i boka.

@hgho skreiv:

Synes 176 sider var lite - den kunne gått vært på 200 sider.

Sjølvsagt går det ikkje an å få for mykje av desse fantastiske seriane, men eg føler for å nemne at dette er ei svært kompakt bok: Etter at fororda sluttar på side 12, er det berre ei side med artikkelstoff i resten av boka. Det vil seie at om vi trekker frå fem vignettsider som markerer nye tiår i boka, inneheld denne boka 158 sider med teikneseriar - og det innbiller eg meg at er ganske standardmengde. Første Don Rosa-bok hadde 150 sider med seriar, siste Arild Midthun-bok hadde 157, og eg tipper at dei 47 andre bøkene òg har hatt noko tilsvarande. Så boka er ikkje så mykje mindre enn dei andre bøkene i serien om ein ser det på den måten.

• Sigvald skrev: 

"Jeg ser poenget ditt. Noen av de lange historiene ble dog samlet i 
    boken Carl Barks' Beste i 2001. Et nytt opplag av den, med samme farger som i CBSV, kunne kanskje være en god idé? Dessuten burde den fantasioverlessede "Island in the Sky" byttes ut med en av Barks' utallige virkelige klassikere som "Det Magentarøde Frimerket", "Donald Duck på Grønland", "Enhjørningen", "De vises sten", "Cibolas syv byer", "Den forbudte dalen", "Onkel Skrue rømmer fra rikdommen", "Den flygende hollender", "På jakt etter gull", "Jul på Bjørnefjell", "Det gamle slottets hemmelighet", "Onkel Skrue og den gale professoren", "Landet under jorden", "Fantomet i Notre Duck", "Gøy i Alaska" eller "Lemenjakten"."

Jeg er enig i at "Island in the sky" burde vært byttet ut til fordel for en annen Skrue historie. Ikke et vondt ord om Himmeløya vel og merke, det er bare det at det er andre historier som hadde fortjent plassen bedre. Den opprinnelige planen med boken var at den skulle inneholde Barks egne favoritter blant sine serier, men da Barks aldri hadde noen stabil rankingliste lot det seg ikke gjøre. Derfor gikk man for det beste alternativet (Noe de kanskje burde ha gått for helt fra starten av?) en bok med gjennomsnittleserens egne favoritter. Likevel tok de med to av Barks egne favoritter med i boken. Man burde vel egentlig ha holdt seg til et konsept og ikke blandet de to. Men jeg synes "In Old California" er en av Barks beste, så den burde få bli :)

Men om "Himmeløya" skulle vært byttet ut, måtte det ha blitt med et annet Skrue eventyr. Ellers ville det kun ha blitt to historier i boken med Skrue som tittelfigur. Noe som på en måte hadde ødelagt balansen når det allerede er tre Donald eventyr uten Skrue og tre med Skrue som hovedperson. Isåfall hvilken historie burde ha vært med? jeg personlig vil si at det enten burde ha blitt "Tilbake til Klondike", "Tralla La" eller "The Horseradish Story".

Spesielt de to første historiene blir ofte nevnt som favoritter og oppfyller bokens krav om og være velkjente historier som flere husker. Selv synes jeg det er vanskelig og velge en historie, men det er vel den historien flest husker som burde få plassen. Og etter det jeg har erfart når jeg har kommet i prat med folk om Donald serier, så er det "Onkel Skrue Rømmer fra Rikdommen" som flest husker. 
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?