Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Hall of Fame

18788909293

Comments

• Carpi! Endelig litt italiensk igjen. Det er det for lite av i HoF.

Midthun var ikke særlig overraskende. Han får jo en bok i året. Uansett kjekt for oss Midthun-samlere å få historiene samlet mellom stive permer.

Jeg ønsker også at vi får en Ferioli bok etterhvert og det å samle tåkeøya var en god idé, Mikkel.
  • Er ikke det at jeg er uenig i Ferioli, men synes heller de kan presentere Feriolis bredde, istedet for en lang serie om samme tema. Tåkeøya-historien kunne fint inngått i en Tema-pocket for eksempel. Og fullstendig enig i at det er for lite Italiensk i HOF.
  • edited April 2013
    En samling av alle Tåkeøya historiene ville ikke være nok til og fylle opp en hel Hall of Fame bok på 200 sider, så det hadde vært plass til flere historier i tillegg.

• edited March 2013
    Personlig likte jeg ikke Tåkeøya noe særlig - jeg syntes historien var klossete fortalt, med nokså dårlig bruk av det store potensialet som ligger i å blande sammen muse- og andeuniversene. Klarte heller aldri å engasjere meg noe særlig i skjebnen til de mytiske figurene. Så jeg må nok si meg enig med whitesand: Gi oss heller en Ferioli-bok som samler et utvalg av de beste historiene fra hele karrieren hans! (Og helst historier med bedre manus enn Tåkeøya...)

Interessant detalj: Når jeg tenker på måten Tåkeøya-historien ble presentert på - med innledende historier som gradvis presenterte bruddstykker og spor, og hvor både mus og ender får sine første glimt av øya i separate historier før manusene leder universene deres sammen - så føles Tåkøya i formatet veldig som en "oppfølger" til den lange, dramatiske Millennium Orb-historien som Egmont produserte i 1999, i forbindelse med overgangen til det nye årtusenet. Noen som husker denne historien? Den handlet om at en ondskapsfull trollmann ved navn Gemen den Onde slapp fri etter tusen års fangenskap (altså siden forrige millenniumsskifte), og ville underlegge seg hele verden med mindre Mikke, Donald og resten av gjengen kunne stoppe ham før nyttårsskiftet. Også her ble muse- og andeuniversene gradvis blandet sammen i innledende historier, før det hele ble toppet med et stort klimaks i flere deler rundt nyttår. Til forskjell fra Tåkeøya ble de forskjellige Millennium Orb-episodene tegnet av flere av Egmonts faste tegnere (Vicar, Rodrigues, Santanach og Ferioli), mens manusforfatterne derimot holdt seg konsistente gjennom alle episodene av begge historiene. (Pat og Carol McGreal skrev Millennium Orb, og de skrev også manus til Tåkeøya, men der etter en ide av Per Hedman). I alle fall husker jeg å ha likt Millennium Orb-historien betydelig bedre enn Tåkeøya-historien. Dette kan jo ha sammenheng med at jeg var eldre og mer kritisk da jeg leste Tåkeøya enn da jeg leste Millennium Orb, men jeg synes sistnevnte hadde bedre spenningsoppbygging og bedre bruk av de forskjellige figurene. Historien er nok ikke noe mesterverk, men formatet og fortellerstilen fungerte bedre her enn det gjorde i Tåkeøya, i hvert fall i mine øyne.

Men det er uansett interessant å se disse to historiene i sammenheng, og studere hvordan Tåkeøya-prosjektet sannsynligvis oppsto etter at Millennium Orb-satsingen ga resultater som Egmont likte. (Gode tilbakemeldinger? Ekstra godt salg? Noen som kjenner til hvor god mottakelsen var på de forskjellige historiene?)

EDIT: Ettersom tankene mine rundt sammenhengene mellom "Millennium Orb" og "Tåkeøya" endte opp med å bli en smule off-topic, opprettet jeg like godt en egen tråd for dette emnet her.
  • Carl Barks bok nr 8 ble sendt ut i forrige uke i følge ordrehistorikk:-)
  • Gleder meg til og få høre mer om den og ikke minst til den blir tilgjengelig på Norli :)
  • edited April 2013
    Så er vi igjen i gang med den stadig tilbakevendende klassiske kvantitet/pris debatten. I sin iver etter å inkludere stadig flere italienske serieskapere i HOF-serien glemmer Chrisron og whitesand at det også finnes abonnenter som er opptatt av hvor mye lesning man faktisk får for pengene. P.g.a. 3-tierlayouten gir italienske serier generelt lite lesning for pengene. Dette er ikke et uvesentlig poeng tatt i betraktning de relativt sett høye bokprisene i Norge. Av denne grunn mener jeg at HOF-bøkene i størst mulig grad bør vies serier i 4-tierformatet. Særlig når det stadig er store serieskapere knyttet til dette formatet, som venter på å bli innkludet i serien (jfr. Tello, Gulbransson og Korhonen). Italienske serier passer best i rimeligere soft-cover utgaver.
  • Enig med du i da
  • Ikke enig! Dette er en serie hvor de største serieskaperne skal presenteres! Da kan man ikke utelate noen av de største fordi formatet er annerledes. Da får man heller spe på med fler sider, blant annet var første Scarpa-bok på 200 sider mot siste 176. Og jeg bryr meg heller ikke om de andre abonnentene, jeg snakker for MEG SELV, hva JEG kunne tenkt meg å ha i disse bøkene.
    At du synes de italienske seriene "passer best i rimeligere soft-cover-utgaver" faller på sin egen urimelighet. Det er diskriminering av italienske serier.
  • Jeg får mer og mer følelse av deja vu når jeg leser diskusjonene om hvilke tegnere som bør være med i Hall of Fame...
  • edited April 2013
    whitesand, det er vel nettopp den slags elitistisk egosentrisme som du her tar til orde for som har vært kroken på døra for flere andre interessante serier. Album-serien "Endelig tilbake" gikk vel f.eks. dunken fordi det ukritisk ble satset på sære biserier som Storeulv og Lille Hiawatha fremfor attraktive bifigurer som f.eks. Farlige Fiffus og Mikro Midas, Ørnulf Ørn, Bein Holmsen og Kaptein Kirkemus.

Forøvrig er det bare tull å snakke om diskriminiering av serie på grunnlag av produksjonsland. Det eneste jeg har gjort er å påpeke at 3-tierserier generelt gir mindre valuta for pengene enn 4-tierserier. Abonnenter med sunn økonomisk sans merker seg slikt. Husk at ikke alle er komplettister som oss.
  • Cavazzano-bøkene er blant mine Hall of Fame favorittar. Eg kan til dels vere einig i at dei italienske pocketseriana gjer seg best i pocket-format, men det er ikkje noko argument for å ekskludere dei frå Hall of Fame serien. Det hadde ikkje vore meg imot om dei køyrde ut ein parallellserie med italienske Hall of Fame kandidatar i hardcover pocket-format med diverse ekstramateriale.

For Gottfredson skulle eg ynskje at Hall of Fame boka var i anten julehefte-format eller same format som Fantagraphics sine utgåver. Det same med Taliaferro, og diverse andre avisstripe-teiknarar som enno ikkje er representert,

Men dette er forskjellige diskusjonar. Tanken om at dei italienske Disney-teiknarane ikkje "fortener" å vere i Hall of Fame er absurd. Det at Hall of Fame bøkene sitt format ikkje er ideelt for alle typar Disney-seriar, det er ganske så kurant.

Då har ein valet mellom å utelukke alle serier som ikkje passar inn i HoF/vekeblad formatet (som eg synast er uakseptabelt), lage HoF variantar der dimensjonane på boka er tilpassa den enkelte seriens behov (som er ideelt sånn presenstasjonsmessig, men kanskje ikkje så aktuelt for forlaget) eller å redigere seriane sånn at dei passar inn i bokformatet (som er lite ideelt, men kan vere ein akseptabel kompromissløysing).
  • Sigvald: For et par år siden kalte du meg smålig og gjerrig her på forumet fordi jeg ikke var villig til å betale en 5-600 kroner for Carl Barks ekstra bøker jeg mente hadde for tynt innhold.

Du maste i ukesvis om hvor idiotisk du syns det var at vi var et par stykker her på forumet som ikke ville ta oss råd til å kjøpe bøkene, selv om vi ikke var i nærheten av å være interessert i alt innholdet. Du påstod til og med at det var latterlig å mene at bøkene var for dyre for oss som levde i en oljenasjon. (Noe som var et dårlig argument. Det er jo ikke slik at vi har hver vår private oljebrønn fordet).

Nå som det plutselig er DU som ikke ønsker noe i en bokserie derimot, så er det plutselig snakk om økonomisk sans.

Og klarer du virkelig ikke å se hvor ironisk det er at du mener at andre er elitiske egoister hvis de ikke er enig med DEG i hva som bør utgis? Hvis du virkelig mener dette så er det jo DU som er den elitiske egoisten. :)
  • Sakens kjerne er enkel: HOF er serien som skal presentere de største serieskaperne innen Disney, og da er de Italienske seriene en soleklar del av Disney's univers. Å utelukke Italienske serier i denne serien, bare fordi de er trykket i et annet format og papirkvalitet er en , for meg, merkelig måte å gjøre det på.

At ikke alle liker disse seriene er jeg fullstendig klar over, og respekterer det. Men å bli kalt en elitisk egoist fordi jeg har denne meningen blir litt for dumt...
    jfr. tidligere diskusjoner så er jo ikke jeg engang en seriøs samler ifølge Sigvald's kriterier.... :(
  • Det som i hvert fall er verdt prisen er Kvakk.no! For bare 0,00 kr kan man bevitne diskusjoner om hvem som er mest elitistiske: fans av Storeulv eller Mikro Midas.

Det er valuta for pengene, det!
  • edited April 2013
    Eller at Sigvald ramponerer enhver saklig debatt. Og det er ikke verdt noenting!
  • edited April 2013
    Først, jeg beklager at jeg tydeligvis har formulert meg på en uheldig måte i forrige innlegg i denne tråden.

La meg også få legge til at jeg aldri har ment at det ikke finnes strålende serieskapere blant de italienske serieskaperne. Selvsagt gjør det det. Personlig deler jeg Knut Roberts syn om at det med fordel kunne vært utgitt en parallell serie med de største serieskaperne fra Donald Pocket universet med både italienske og andre serier.

Personlig ønsker jeg også at HOF-serien skal fortsette så lenge som mulig, men da er man avhengig av at serien selger. Dersom det skulle være slik at bøker med 3-tier historier selger mindre enn bøker med 4-tier historier er det en faktor jeg mener at man må ta hensyn til. Er det noen her som kjenner salgstallene til de ulike HOF-bøkene og kan belyse denne problematikken nærmere?
  • Jeg kjenner ikke salgstallene, utover at jeg selv aldri har kjøpt en eneste én av disse bøkene. Men på generelt grunnlag kan jeg godt belyse denne problematikken nærmere: Den delen av målgruppen som teller antall ruter per krone, er garantert så liten at Egmont neppe ville tjent inn igjen utgiftene ved å ta hensyn til dette.
  • I tillegg så har jo Egmont oversikt over hvilke bøker som folk evt. velger å avbestille og hvilke som selger godt eller ikke utenfor abonnement, så jeg stoler på at de vet hva de gjør. :)
  • I dag har jeg mottatt HOF 47 Carl Barks - Andeby drar på ferie. Har den virkelig kommet først til Stavanger, eller er det bare jeg som er den første som finner det verdt å nevne at den er kommet? Forordet er forøvrig skrevet av Terje Nordberg. Han har således virkelig blitt promotert i det siste.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?