Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Hall of Fame

1808183858693

Comments

• edited November -1

Forøvrig et nesten identisk oppsett og plott med Barks' The terrible tourist

• edited November -1

Frodo skreiv:

Den nye Carl Barks-boken heter "Smått er godt", og inneholder historier om forskjellige småfolk Skrue og Donald har møtt: Surklemarksumpene, Eggmysteriet, Landet under jorden, og de små grønne, for å nevne noen.

Er det noen andre eller er det bare meg som ikke har fått boka?

• edited November -1

Olaf skriver at "Silent Night" først ble utgitt i et nedelandsk fanzine i 1976, slik vi også kan lese ut av Inducks-opptegnelsene.

Imidlertid, dette kan neppe være en offisiell utgivelse?

Så hva er det beste tipset for når denne klassike julehistorien offisielt ble utgitt i blad eller bokform?

• edited November -1

gilbert green skreiv:

Så hva er det beste tipset for når denne klassike julehistorien offisielt ble utgitt i blad eller bokform?

Om nederlandske Inkt6 (med engelsk tekst) ikke er godkjent av Disney så er vel det tyske opptrykket fra 1978 - Carl Barks gesammelte Werke - barks thirty two godkjent?

Carl Barks gesammelte Werke står det i alle fall © Walt Disney Production
    Og i forordet er det inkludert en takk til Walt Disney Productions for nachdruckgenehmigung. Det oversetter jeg til godkjenning av opptrykk.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Om nederlandske Inkt6 (med engelsk tekst) ikke er godkjent av Disney så er vel det tyske opptrykket fra 1978 - Carl Barks gesammelte Werke - barks thirty two godkjent?

Carl Barks gesammelte Werke står det i alle fall © Walt Disney Production
    Og i forordet er det inkludert en takk til Walt Disney Productions for nachdruckgenehmigung. Det oversetter jeg til godkjenning av opptrykk.

Litt mer info om denne utgivelsen, samt en tilsvarende samling med Gottfredson's Mikke-striper:

COMIC BUCH CLUB GERMANY
    SAMMLER AUSGABE LIMITIERT AUF 500 EXEMPLARE

It is here worth noting that despite the "Comic Book Club Germany" was originally started up by Peter Orban, his involvement in the MM dailies is limited to negotiating an agreement with the German branch of Disney. All printing etc. has been done by Horst Schröder.

Schröder recognizes that the success of the sales of his MM set is hinged upon the American market. This because the American market, in contrast to the European in general at the time, did have a ready made nostalgia audience.

But it soon became clear that Disney, Burbank were far from happy with their property being handled by a fan non-entity like CBCL.

Schröder explains: The response to MM was very good, esp. in the USA. However, this proved to be my undoing. An ad in Comics Journal or Buyer's Guide came to Disney Burbank's attention, and they came down upon me like a ton of bricks.

What Schröder had failed to note at first -or ignored the importance of- was the fact that Disney in Burbank, California, had not counter signed the license agreement between CBCL (Peter Orban) and the German Disney Company (Horst Koblischeck).

Despite not being happy, Disney acknowledged the CBCL's license. However - only for the time Disney believed would be needed to finish the CBPF. That meant a time period of approximately 12 -18 months. Also, Disney forbade all further advertising in the USA.

That meant that the planned time frame for finishing the two projects had to be severely shortened. Schröder obtained a good price with the printer, if the remaining portfolios were prepaid. The agreed price of approx. 180,000 DM (about $90.000) covers all the remaining issues of CBPF up to 106, reprints of Orban's worst CBPF pages, plus some extras - censored pages, unpublished, Woodchucks; remaining MMPF sets, MM Sundays and Silly Symphonies). Schröder pays but before he receives anything the printer goes bankrupt -with Schröders money.

Despite this major loss, Schröder manages to finish the MM dailies, including the additional approx. 200 portfolio-reprints of the Leipzig edition. This means that according to Schröder 500 sets were done of his edition. The remaining 10 CBPF, MM Sundays and Sillies could not be printed. The latter because an Italian, who were to supply masters for these pages never did send any reproducible copies.
    The Portfolios were not numbered from the start, but when sold the subscribers number was filled in. But at least a few of the "Leipzig" books were numbered from the beginning, which means that two different numbers are stated in these.

It is estimated that probably only around 50 full sets of the CBCL edition was sold. Some sets were portfolios through all the 26 years; some with "Leipzig" books for some years. Some sets were not finished as subscribers quit during the run. Of the remaining sets some were water damaged (destroyed) when the L'il ol' Lady in the flat above the storage forgot to turn of the water when leaving for her vacation...

On his involvement in the MM and CB portfolios Schröder says:
    I had lost - all in all - approximately 200-230,000 DM (mid eighties value!) on this misbegotten venture, as well as quite a bit of rep with those collectors who correctly felt they got burned..... I always felt Burbank should at least have granted me the 6 months needed to print those 10 issues [of CBPF]. Of course, being the editor, the contractual responsibility for the failure is mine. But ethically, Burbank is responsible. An additional 6 months would have been no big deal, and been a nice gesture towards those 150-200 collectors who had invested into a Disney licensed collectors' edition, and who now were left with in the lurch.

Kilde: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2003-August/018775.html

Med andre ord: Disney i Tyskland hadde godkjent denne utgivelsen, noe Disney i USA var svært misfornøyd med.

• edited November -1

Romano Scarpa 3 dukket opp i postkassa i dag. Forord av Luca Boschi. Følgende historier:

Onkel Skrue: Jakten på den eventyrlige åpningsbilletten (I TL 1894-BP), fra Donald Pocket 137.
    Mikke Mus: Skjulestedet (GEM 106) fra DD&Co 19/2008
    Onkel Skrue: Det store gjennombruddet (S 77048) fra DD&Co 46/2002
    Onkel Skrue: Latterrøttene (D 2000-188) fra DD&Co 28/2001
    Onkel Skrue: Frakkens hemmelighet (I ZP 210-1) Ikke tidligere utgitt på norsk.
    Onkel Skrue: Gullfuglene (I DAO 5-1). Ikke tidligere utgitt på norsk.

Mikke-historien (som er utgitt i DD&Co), samt de to sistnevnte historiene (aldri tidligere utgitt i Norge) er "tapte" Scarpa-historier som David Gerstein/Luca Boschi har gjenoppdaget. I og med at en stor del av dialogen manglet, har Boschi også prøvd å rekonstruere dialogen i disse historiene, samt tegnet en halv side på "Gullfuglene" (Boschis tegninger står vel ikke helt i stil med Scarpas når sant skal sies).

Neste bok i serien blir Arild Midthun 3.

• reyrey
    edited November -1

Veldig skuffet over at det blir enda en bok med Midthun. Syns de første historiene han tegnet var veldig bra, men de siste har blitt alt for heseblesende. Alt for mye som skjer over for kort tid og lite oppbygging av historiene.

I tillegg er det ikke lang tid siden historiene har vært i Donaldbladet så det blir ikke noe kjært gjennsyn med dem heller. Det er alt for kort tid siden jeg leste de sist til at jeg vil kunne glede meg over å se de igjen.

• edited November -1

Tommy skreiv:

[..]samt de to sistnevnte historiene (aldri tidligere utgitt i Norge) er "tapte" Scarpa-historier som David Gerstein/Luca Boschi har gjenoppdaget. I og med at en stor del av dialogen manglet, har Boschi også prøvd å rekonstruere dialogen i disse historiene, samt tegnet en halv side på "Gullfuglene" (Boschis tegninger står vel ikke helt i stil med Scarpas når sant skal sies).

Abonnerer ikke på HoF, men dette er en bok jeg må få med meg! Håpet på å få de to siste historiene som sommerlesning i DD&Co eller lignende, men dette er like bra.

Kjøpte bladet med den tyske utgaven av Gullfuglene i fjor og det er ganske lett å se hva som ikke er tegnet av Scarpa ja :)

rey skreiv:

Veldig skuffet over at det blir enda en bok med Midthun.

Enig. Ikke fordi jeg ikke liker historiene, men fordi jeg i en HoF bok foreventer et utvalg av de beste historiene til en forfatter/tegner. Evt. forskjellige typer historier som er laget gjennom en lang karriere. Med Midthun virker det som de putter ut en ny HoF-bok straks det er produsert nok hisotorier til å fylle en...

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Bok nr. 97 med nest siste del av 1968-årgangen er nå kommet i posten.

Tommy skreiv:

Romano Scarpa 3 dukket opp i postkassa i dag.

rey skreiv:

Og jeg er først og fremst skuffet over ingen av disse bøkene har nådd frem til Stavanger. Stavanger/Rogaland behandles som en utkant selv om Stavanger/Sandnes-området er norges tredje folkerikeste byområde og Rogaland kan sies å være Norges spisskammer (Jæren) og økonomiske motor (oljen i Nordsjøen). Til tross for at Norge trenger oss langt mer enn vi trenger dere er det ikke lenger en eneste rogalending i regjeringen.

Jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan oppdatere Outducks før jeg mottar bøkene i neste uke en gang (posten leverer normalt ikke ut bøker/pakker på lørdager). :-(

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Lars Martin skreiv:

Bok nr. 97 med nest siste del av 1968-årgangen er nå kommet i posten.

Tommy skreiv:

Romano Scarpa 3 dukket opp i postkassa i dag.

rey skreiv:

Og jeg er først og fremst skuffet over ingen av disse bøkene har nådd frem til Stavanger. Stavanger/Rogaland behandles som en utkant selv om Stavanger/Sandnes-området er norges tredje folkerikeste byområde og Rogaland kan sies å være Norges spisskammer (Jæren) og økonomiske motor (oljen i Nordsjøen). Til tross for at Norge trenger oss langt mer enn vi trenger dere er det ikke lenger en eneste rogalending i regjeringen.

Jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan oppdatere Outducks før jeg mottar bøkene i neste uke en gang (posten leverer normalt ikke ut bøker/pakker på lørdager). :-(

Sigvald, skjerp deg. Du blir jo aldri fornøgd! Dersom nokon skriver i forumet kva dei har fått i posten, klager du over at det ikkje har kome fram til deg enno. Dersom nokon ikkje skriver i forumet om kva dei har fått i posten, klager du over at folk ikkje held deg oppdatert.

Og dette har vi snakka om hundre millioner gonger før. Egmont har alt for mange kundar til at det er mogleg for alle kundane å motta bøkene nøyaktig samtidig. Og som du burde vera klar over - eg har fleire gonger nevnt at eg har sett døme i forumet på at du har fått bøker eller blad minst ein dag før dei har kome fram til meg, og det har eg opplevd både i Troms og i Akershus. Har du nokon gong sett meg klage på det? Nei, for det er ikkje eit problem. Før Internett blei såpass utbredt hadde ikkje det vore eit problem heller, då kunne du ha motteke boka i neste veke og vore perlefornøgd med det. Men av ein eller annan grunn gjer det deg skikkeleg miserabel å vite at ei bok har kome fram til eit par andre menneske før deg. Kvifor det? Du får informasjon om at ting er på veg! Det er jo det du har lyst på! Du burde vera takknemlig!

Innlegget ditt er sutrate, det er fullstendig unødvendig i den forstand at det tilfører absolutt ingenting til diskusjonen, og etter så mange år på dette forumet burde du ærleg talt ha visst betre. Du VEIT at ikkje alle får bøkene samtidig no. Det har du visst ei stund. Det er på høg tid at du sluttar å klage over det. Og er du ikkje fornøgd med måten Egmont distribuerer bøker på, har du to val: Du kan bite i det sure eplet og finne deg i det, eller du kan slutte å kjøpe bøkene deira og heller bruke pengane hos ein konkurrent. Å klage her inne, i eit forum der dei aller fleste synest at nevnte distribusjonsmodell fungerer heilt fint og der du fleire gonger har klaga over at vi ikkje er flinke nok til å fore ikkje-abonnentar med informasjon, er meiningslaust.

• edited November -1

Eg fekk boka hit til Florø i dag, og vi er mykje meir perifer enn Stavanger. Dette har sikkert meir med det å gjere at dette er sendt B-økonomi og då er leveringstida oppi 3-5 dagar. Og når Tommy frå Odda (ifølge opplysiningane over) har fått den idag, så er det vel lite sannsynleg at Egmont eller Posten konspirerer mot Rogaland.

Om du får boka 2-3 dagar seinare enn nokon andre så er vel ikkje det eit problem. Garantien er vel at ein får det lenge før det kjem i butikkane.

Og at der ikkje er ein einaste Rogalending i regjeringen? Kva har det vore, ei veke sidan Magnhild Meltveit Kleppa sat der som høgt profilert Rogalending? Viss de vil ha statsrådar får de velje inn fleire enn 5 av 13 representantar som raudgrøne, slik at det er større sjanse for at det går an å passe dei inn i kabalen ;-).

Gosj.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Innlegget ditt er sutrate, det er fullstendig unødvendig i den forstand at det tilfører absolutt ingenting til diskusjonen, og etter så mange år på dette forumet burde du ærleg talt ha visst betre. Du VEIT at ikkje alle får bøkene samtidig no. Det har du visst ei stund. Det er på høg tid at du sluttar å klage over det.

Beklager så mye, Olaf! Det var ikke meningen å virke gretten. Det spesielle var at det her er tale om to bøker på en gang. Dessuten regner jeg med å måtte vente minst frem til mandag før jeg får bøkene, fordi det nå er helg.

Knut Robert Knutsen skreiv:

Og at der ikkje er ein einaste Rogalending i regjeringen? Kva har det vore, ei veke sidan Magnhild Meltveit Kleppa sat der som høgt profilert Rogalending? Viss de vil ha statsrådar får de velje inn fleire enn 5 av 13 representantar som raudgrøne, slik at det er større sjanse for at det går an å passe dei inn i kabalen ;-).

Eller kanskje heller satse på regjeringsskifte til neste år. Rogaland pleier alltid å være bedre representert i borgerlige regjeringer.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Knut Robert Knutsen skreiv:

Eller kanskje heller satse på regjeringsskifte til neste år. Rogaland pleier alltid å være bedre representert i borgerlige regjeringer.

Minner om forumreglane, særleg denne:

Dette er eit forum for Disney-relaterte diskusjonar. Her diskuterer vi Donald Duck, Mikke Mus, onkel Skrue og andre Disney-teikneseriar og Disney-filmar. Om du ønskjer å diskutere noko heilt anna, bør du finne deg eit anna forum å ta den diskusjonen i.

Kva politiske parti som er representerte i regjeringa og kva fylke nemnte representantar kjem frå har absolutt ingen donaldistisk relevans.

• edited November -1

Beklager, Olaf. Skal ikkje gjenta seg.

• edited November -1

Inga fare, Knut. Eg berre prøver å nemne sånt FØR diskusjonen går over tre sider :-)

Sigvald skreiv:

Med fare for å gå litt off-topic: Kva meiner du eigentleg med dette? Er det slik at pakken er for stor for postkassa di og du difor må hente ho på postkontoret, og dei av ein eller annan grunn ikkje deler ut pakkar på laurdagar? Isåfall ei svært merkeleg ordning som verkar svært ulogisk. Kva postkontor er det snakk om? Madla?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Til tross for at Norge trenger oss langt mer enn vi trenger dere er det ikke lenger en eneste rogalending i regjeringen.

.
    Enn dere..? Hvem er det? Oss nordmenn?
    Er du utlending, Sigvald ;)

Oljen i Nordsjøen vest av Stavanger tilhører ikke Rogaland og rogalendinger.
    Jeg jobber i "oljå", og forøvrig er det bare ca. 7 % rogalendinger på installasjonen jeg jobber på.
    Og ingen av disse kjøper med seg donaldistisk lesestoff med ut. Det er det stort sett bare vi østlendinger og enkelte sørlendinger som gjør.
    Rogalendingene kjøper med seg amcar-blader og FHM.
    Så da må dere bare ha det så godt med Donald-forsinkelsene til fylket :D
    (Denne prosent- og lesevaneundersøkelsen er seriøs og kan ikke bestrides.)

• edited November -1

For å komme inn på temaet denne tråden handler om kan jeg si at jeg er en av de (få?) som setter pris på at vi får en Midthun bok i året. Jeg samler på alle historiene han har tegnet og syns det er stas å få de samlet mellom stive permer. :)

Jeg var også en av de heldige som fikk Scarpaboka idag. Var ikke klar over at disse "nye" Scarpahistoriene fantes, så det var en hyggelig overraskelse.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

... jeg er en av de (få?) som setter pris på at vi får en Midthun bok i året. Jeg samler på alle historiene han har tegnet og syns det er stas å få de samlet mellom stive permer...

Helt enig.

• edited November -1

Det er klart at det er stas at der kjem ei Midthun-bok kvart år. Det er berre det at "Hall of Fame" er blitt ein skikkeleg "Hummar og Kanari" serie, istadenfor det den vart avertert som, ein presentasjon av Disneys beste teikneserieskaparar.

Av 43 bøker er det vel noko sånt som 17-18 serieskaparar som er presentert. resten er bok 2, bok 3, utanom Barks med 7 og Don Rosa med 10. Der er ganske mange fleire gode serieskaparar som står att og ikkje er representert. Problemet er vel kanskje at der finnast alt for mykje tilgjengeleg artikkelmateriale om dei som er presentert allereie og det er enklare å fylle opp bøker med dei.

Kortid kjem til dømes Giampiero Ubezio i Hall of Fame? Eg berre spør.

• edited November -1

Jeg syns ikke Hall of Fame har blitt en "Hummer og kanari" serie. Jeg syns den har vært slik fra første bok. :)

Nå setter jeg selvfølgelig pris på hver gang det kommer en ny skaper i serien jeg også, bare så det er sagt. :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?