Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Hall of Fame

1798082848593

Comments

• edited November -1

Frodo skreiv:

Mest kjent for å skrevet overgangssider for å knyte sammen pockethistorier som ikke har noe som helst med hverandre å gjøre?

Han er vel bare kjent for å ha tegnet dem. :)

Oppriktig talt, en bok med hans beste serier ville ikke få mange sider.

Tja, han er registrert med 347 historier i Inducks, så en del sider ville det nok blitt. Men det sier jo ikke så mye om kvaliteten :)

De aller fleste historiene han tegnet er forresten rene historier, ikke "overgangssider", og mange av disse er jo skrevet av dyktige forfattere, som nylig avdødde Rodolfo Cimino, og ikke minst Guido Martina. Så vil tro at selv om en ikke liker tegningene til Perego, så må det finnes en god del gode historier i det store Perego-arkivet også.

Ikke det at jeg ikke skjønte aprilspøken, altså :) Mest fordi det har blitt skrevet så mye (negativt) om Perego her i forumet ...

• edited November -1

Tommy skreiv:

Han er vel bare kjent for å ha tegnet dem. :)

I stand corrected! :)

Frodo skrev:

Oppriktig talt, en bok med hans beste serier ville ikke få mange sider.

Tja, han er registrert med 347 historier i Inducks, så en del sider ville det nok blitt. Men det sier jo ikke så mye om kvaliteten :)

Merk at jeg skrev hans BESTE serier. :) Men det er klart, best er jo et relativt begrep.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Ikke det at jeg ikke skjønte aprilsspøken, altså :) Mest fordi det har blitt skrevet så mye (negativt) om Perego her i forumet ...

Og her må nok jeg ta på meg en del av "æren".

Men selv om jeg anser Perego som en av donaldismens svakeste tegnere, aktualiserte Frodos aprilspøk et interessant (?) spørsmål: Hvor mange "ordentlige" historier (altså unntatt rammefortellinger) har han faktisk illustrert? Og hvilke av disse har blitt utgitt i Norge?

Selv husker jeg bare EN: "Superlærer på modellskole" fra Donald Pocket 3. Og den er faktisk ikke så aller verst (men ifølge Inducks er det da også Guido Martina som (antakelig) står for manus).

(Det fins sikkert en smart Inducks-måte å finne denne statistikken, men den slags forstår jeg meg dessverre ikke på.)

• edited November -1

Det skal vist komme en Carl Barks bok 7 "Mystiske folkeslag i andeby"

• edited November -1

Karamell skreiv:

(Det fins sikkert en smart Inducks-måte å finne denne statistikken, men den slags forstår jeg meg dessverre ikke på.)

Se om dette fungerer.

Han har hatt et par serier utgitt her, ja. De færreste av dem er mye å skryte av.

("Den store femkampen" var forøvrig en av de aller første Disney-seriene jeg leste i mitt liv, og selv da merket jeg meg hvor mye dårligere tegnet den var enn alt annet)

• edited November -1

Jeg var inne på kontoen min på Univers.no og Carl Barks 7 står nå oppført under ordrehistorikken, noe som betyr at den blir sendt til oss abonnenter i løpet av de neste dagene.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Jeg var inne på kontoen min på Univers.no og Carl Barks 7 står nå oppført under ordrehistorikken, noe som betyr at den blir sendt til oss abonnenter i løpet av de neste dagene.

Håper Atlantis hemmelighet og Menehuenes øy er med.

Kan noen sende en link til bilde av boken?

• edited November -1

Da har postvesenet igjen smilt mot Notodden og lagt en ny Hall of Fame-bok med historier av Carl Barks i min postkasse. Denne gangen er det ikke aprilspøk. :)

• edited November -1

Frodo skreiv:

Da har postvesenet igjen smilt mot Notodden og lagt en ny Hall of Fame-bok med historier av Carl Barks i min postkasse. Denne gangen er det ikke aprilspøk. :)

Kan du si noe om tema/innhold og hva som blir neste bok?

• edited November -1

Tintern skreiv:

Ler hvis det er Perego.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Tintern skreiv:

Ler hvis det er Perego.

Heldigvis ikke. :) Jeg siterer: "Din neste bok i samlingen Hall of Fame er bok 43; Romano Scarpa, bok nummer 3, som tar for seg hans senere produksjon som han laget for de skandinaviske og amerikanske utgivelsene."

Den nye Carl Barks-boken heter "Smått er godt", og inneholder historier om forskjellige småfolk Skrue og Donald har møtt: Surklemarksumpene, Eggmysteriet, Landet under jorden, og de små grønne, for å nevne noen.

• edited November -1

Frodo skreiv:

Tommy skreiv:

Tintern skreiv:

Ler hvis det er Perego.

Heldigvis ikke. :) Jeg siterer: "Din neste bok i samlingen Hall of Fame er bok 43; Romano Scarpa, bok nummer 3, som tar for seg hans senere produksjon som han laget for de skandinaviske og amerikanske utgivelsene."

Den nye Carl Barks-boken heter "Smått er godt", og inneholder historier om forskjellige småfolk Skrue og Donald har møtt: Surklemarksumpene, Eggmysteriet, Landet under jorden, og de små grønne, for å nevne noen.

Men Menehuenes øy da er den med? Menehuene må jo sies og være ganske små og burde være med.

• edited November -1

Og dessuten Pygmindianernes land, Himmeløya og Rørledning til besvær. Ingen menehuer, dessverre.

• edited November -1

Synd :/ men gleder meg til den kommer i bokhandlen.

Hadde vært bedere om "Menehuenes øy" kom istedenfor "Eggmysteriet" som så mange har lest.

• edited November -1

Endelig en ny Scarpa bok. Det var på tide! :)

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Synd :/ men gleder meg til den kommer i bokhandlen.

Hadde vært bedere om "Menehuenes øy" kom istedenfor "Eggmysteriet" som så mange har lest.

Jeg kan være enig i det. Eggemysteriet har vært gitt ut ganske mange ganger, så det er vel ikke egentlig stort behov for å gi den ut enda en gang.

• edited November -1

Som vanlig er jeg mer skuffet over at de velger å utgi bok nr.3 av en Italiensk serieskaper all den tid det finnes så mange andre gode Italienske som ikke har fått en bok.

F.eks Massimo DeVita, som går helt tett opp til, og enkelte ganger over, Scarpa og Cavazzano.

Dette gjør meg misfornøyd med denne serien, som kunne vært riktig bra dersom hver serieskaper hadde fått kun 1 bok hver.

• edited November -1

Hall of Fame er en prisverdig serie, med en rekke kulturskatter presentert på en høyverdig måte.

Har et spørsmål til siste story i Carl Barks - Musikklivet i Andeby (en av de beste bøkene i serien):

Donald Duck i julestemning.

Når ble denne serien første gang laget og utgitt?

Den norske boken oppgir Christmas Parade 3 fra Gemstone, men siden dette er så sent som i 2005 kan det naturligvis ikke stemme...?

Ønsker meg for øvrig et bind 2 med Daan Jippes og Carl Barks; når Jippes tegner og Barsk har en finger med i manusarbeidet kan det neppe bli bedre.

• edited November -1

http://coa.inducks.org/story.php?c=CS+WDC++64&search=julestemning%20cb
    http://seriesam.com/barks/comicswdc052.html#ccus_wdc0064-u01
    Historia blei laga i 1945 for publikasjon i WDC 64, men blei refusert. Første utgiving var i eit nederlandsk fanzine i 1976.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?