Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.
«1

Comments

• edited November -1

MicMac McDuck skreiv:

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/07/18/437704.html

Hadde vært greit med et lite resymé her. Kan du ordne det, Olaf?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

MicMac McDuck skreiv:

Ser ikke hvorfor det skal være nødvendig. Er det for mye arbeid i å lese en tekst med mer enn to avsnitt mener du? ;)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Resyme:
    "Nokon har skrive ei bok om den interne krigen i Disney."

• edited November -1

Arne Bye skreiv:

Sigvald skreiv:

MicMac McDuck skreiv:

Ser ikke hvorfor det skal være nødvendig. Er det for mye arbeid i å lese en tekst med mer enn to avsnitt mener du? ;)

Nei da, men jeg mener at det ville vært god sitat-skikk av MicMac å sitere deler av den artikkelen han linker til. Å bare slenge ut en frittstående link sånn helt uten videre er ikke helt greit etter min skole. Før eller siden forsvinner kanskje den aktuelle artikkelen fra sin nåværende plass på nettet og linken blir verdiløs. Sitater som følger linken overlever derimot like lenge som linken med mindre Olaf begynner å moderere.

• edited November -1

Du ber om et resymé. Resymé og sitat er to forskjellige ting. Vær heller takknemlig for at MicMac i det hele tatt legger ut lenken. :-)

• edited November -1

No har dei fått inn boka på Tronsmo.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

No har dei fått inn boka på Tronsmo.

Jeg synes fremdeles at denne boken fortjener mer enn en enlinjes kommentar her i forumet. I stedet for å "kverulere" tar jeg nå ansvar og gjør den jobben trådstarter eller Olaf kunne ha gjort for lengst:

Det var en gang at én mann styrte over Amerikas største underholdningskonsern. Dette er den hittil ukjente fortellingen om hans triumfer og fiaskoer, og om opprøret som nesten kostet ham hans kongedømme.»

Med slik Disney-aktig eventyrpastisj lanseres den tidligere Pulitzer-prisvinneren James B. Stewarts bok om de siste års krigføring innad i Disney-konsernet.

Disney War er en fortelling om rå energi og kreativitet, om stor vilje til makt og tilsvarende tro på økonomiske insentiver. Her er det lite av det man konvensjonelt vil forbinde med mellommenneskelig varme. Hund spiser hund, som det heter på verdensspråket. Eller, på mer disneysk: I slikt selskap ville Bambi raskt endt opp med brun saus.

Mest handler det om Disney-konsernets mektige toppsjef Michael Eisner. Men de som følger med i amerikansk showbiz, vil også kunne nikke anerkjennende til resten av rollegalleriet, som Jeffrey Katzenberg, Steve Jobs, Michael Ovitz og Weinstein-brødrene. Hollywoods største tv- og filmstjerner stiller dessuten villig opp som statister.

Konflikten i Disney-selskapet er fortellingens omdreiningspunkt. Den ble offentlig kjent i august 2002. Så, fra november 2003, ble det åpen krig. Da forlot to av Eisners mektigste styremedlemmer, Stanley Gold og Roy E. Disney, sine stillinger. Roy er Walts nevø og var den siste forbindelsen til Disney-familien i selskapets toppledelse. Sammen begynte opprørerne SaveDisney.com, og en storaksjon blant småaksjonærer.

Ingen må tro at Stewart har skrevet en Mikke Mus-versjon av Disneys nyere historie. Den 573 sider lange Disney War er en både grundig og balansert dokumentarfortelling. Her gjengis spillet - både på og ikke minst bak scenen.

Til tider framstår kapitalismen som lett invertert stalinisme. På tross av aksjonæropprør, massiv kritikk og skandalebonuser i størrelsesorden 40 millioner dollar (i nedgangstider, selvsagt), blir Eisner og hans styre sittende - som et Andebys svar på politbyrået. Men følg med videre: Klarer Disney å skape sin sedvanlige lykkelige slutt?

• edited November -1

Hvorfor bare klippe og lime dagbladet sin omtale ?? Prøver du å pådytte oss en ensporet politisk vinkling her nå Sigvald ?

Kan ikke noen //snippe// både dette og det over. Burde holde med en link, og gi nå dagbladet de reklameørene de fortjener på at vi leser artikkelen

• edited November -1

For sjølvsagt er det mitt ansvar å skrive om dette? Beklager, men eg har ikkje lest boka, og då er det vanskeleg å kommentere ho.

• edited November -1

Når det gjelder Disney-konsernet så velger jeg å gjøre som de tre apene...

• edited November -1

Det er kanskje noen naive sjeler her, men jeg (og jeg antar at Sigvald er med på den kapitalistiske siden) er da av den oppfatning at Disney i seg selv er verdiløst. Ja, vi har fått en rekke gode tegnefilmer fra Disney, og vi kommer til å ha de filmene uansett. glem alt Disney har gjort, vi har det. Hva gjør Disney i dag? Elendige tegneserier, dårlige filmer, altså, om Disney må legge ned, so fucking what? Gjør det noe? NEI. Donald vil fortsette, Mikke vil (desverre) fortsette, nye eiere, kanskje nytt navn, so what? Hey, its a free world, kapitalisme, kroner inn er poenget her.

• edited November -1

Sett frå ein 100 % kapitalistisk ståstad er eg sjølvsagt fullstendig einig med deg. «Problemet» i så måte er at eg ikkje emner å sjå den saka frå ein 100 % kapitalistisk ståstad ... Ja, det meste av det som enno er godt i dag vil nok overleve om Disney dør, men kva med arbeidsplassar og alt det tullet der?

• edited November -1

Alt det var med, Solstrand. Jeg er ikke så forbasket kapitalistisk, men, alt det VI bryr oss om er enten ødelagt (ræva filmer), utenfor vårt interesseområde (Herbie) eller overtatt av andre som kan produsere det vi vil ha. Som Pixar. Når jeg er sur og lei, og hele verden er imot meg (skulle likesom rime :)) setter jeg på litt Moylandsisters. Sist å få kjøpt omkring 1941. Og jeg tenker, en jente på 7 år, hun synger tenor, rent. Og jeg tenker, kvalitet overlever. Kanskje er det borte for 60 år (som Moyland, før internet fikk dem fem igjen), men kvalitt overlever. Disney i dag er for stort, for mye møkk, kanskje er en total opprenskning akkurat hva vi trenger?

(jeg kommer til å laste opp alt, ALT av Moyland sisters på nettet, men ikke enda. har endel andre ting som skal ut først.)

• edited November -1

Foresten så er jeg langt og tungt inne i anime.... japsen har tatt over animasjonsfilmen også... :) Og jeg elskier dem. Naruto er et must for alle som vil være oppdatert på animasjon i dag. Og for guds skyld, du må ha begynnelsen for å henge med.

• edited November -1

176-761 skreiv:

Hva gjør Disney i dag? Elendige tegneserier, dårlige filmer, altså, om Disney må legge ned, so fucking what? Gjør det noe? NEI. Donald vil fortsette, Mikke vil (desverre) fortsette, nye eiere, kanskje nytt navn, so what? Hey, its a free world, kapitalisme, kroner inn er poenget her.

Mig bekendt er det ikke Disney der laver de "elendige" tegneserier, du nævner.
    Men derudover er jeg ikke så interesseret i Disney-koncernen, faktisk synes jeg den er røget helt uden for //mit// interesseområde for længe siden. Jeg interesserer mig for Disney-serier, og de fleste serier er lavet andre steder end hos Disney; Holland, Ecn, Italien, osv.
    Og filmene, tjah, der har været gode og dårlige imellem, men i dag er filmselskaberne så store, og filmene koster så mange penge, at det vist ikke betyder noget, hvem der står bag, bare deres pengetank er stor nok. Så hyrer man vel bare de dygtige folk ind, til at lave sin film, ikke? Det var vel for eksempel det, som Disneys film-afdeling gjorde med Pixar-samarbejdet? (Ikke at jeg ved noget som helst om produktion af tegnefilm.)

Hvad er det for tegneserier, du synes er "elendige"? Jeg synes da, der bliver lavet masser af gode serier i dag.

• edited November -1

Ole Damgaard: Pixar-Disney.Her er Disney selger. Pixar er et uavhengig selskap, som produserer filmer som Disney får lov til å selge. Interessant her er naturligvis Steve Jobs. Hvis vi MÅ namedroppe to navn i datamaskinens historie, er Steve Jobs ett av dem. Det andre er naturligvis Jim Clark, og vet du ikke hvem det er eller hva han har gjort er du ikke vedig til å sitte foran en PC. PTVI!! Jimern skapte datamaskinen som vi kjenner den, og internet som vi kjenner det. Han grunnla SGI og netscape. Fra bunnen av. Konge. ronke. Da kan du legge deg ned for å dø da. Steike.Bill Gates? pffffff , Windows er bare en måte å få clarks maskin til å fungere på.pfff. Og Steve Jobs grunnla Apple, og Pixar, Disney er en nyttig ting for Pixar, men Jobs hater Disney og er mer enn villig til å tape dollars (jepp, oldschool data-world) hvis noen kan komme opp med en troverdig deal. Nei, Disney er nok klar for oppkjøp.

• edited November -1

Jeg liker ikke at folk pøser på innlegg etter innleg, men her er jeg igjen. Avskyelig. Dog, Amerikansk animasjon er skikkelig rævva. Følg med på Disneychannel....elendig. Så dårlig at det et direkte skremmende til tider.

• edited November -1

pffffff... Jeg er gammel jeg. Jeg husker tilbake til dengang du kunne kjøpe Apple-kloner... og jeg kjøpte en! Har den enda.... West PC... Så ikke sleng dritt om Steve Jobs når jeg er i nærheten! Åjada, har både Apple I og Apple II stående. pff, pff,

• edited November -1

176-671:
    Hvordan denne samtale pludselig kom til at handle om Apple, Mcrosoft og Netscape ved jeg ikke. Jeg prøvede bare at illustrere hvorfor jeg ikke synes Disney-koncernen har interesse for mig, når jeg interesserer mig for Disney-tegneserier.

Og du svarede ikke på mit spørgsmål:

Hvad er det for tegneserier, du kalder "elendige"?

• edited November -1

176-761 skreiv:

Foresten så er jeg langt og tungt inne i anime.... japsen har tatt over animasjonsfilmen også... :) Og jeg elskier dem. Naruto er et must for alle som vil være oppdatert på animasjon i dag. Og for guds skyld, du må ha begynnelsen for å henge med.

Haha, nei, Naruto er ikke annet enn en kommersiell klisjésuppe av ting vi har sett så uendelig mange ganger før på bedre måter.
    I tillegg er den basert på den absolutt styggeste mangaen jeg har sett. Hvordan dette ruklet har klart å plukke opp så mange fans er for meg en gåte.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?