Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Norska blad i Inducks?

123578

Comments

• Honnør til Tommy som nå har oppdatert indekseringen av DD&Co!

Einar, jeg kan ikke se at indeksene for DRSV er oppdatert slik du har sagt at de skal være, hva har skjedd?
  • edited March 2013
    Et spørsmål… Jeg ser at i andre land har enkelte ryggmotiver blitt lagt til ved pocketutgivelsene, er dette noe som kunne skje her hos også …? Og finnes det nåværende motivet for Donald Pocket i inducks?
  • I DRSV-indeksene har jeg ikke tatt med redaktør, opplag og abonnementspris, som vi ikke pleier å ta med i indeksene. Dessuten tok jeg ikke med titlene av typen "Don Rosas Samlede Verk 1 (1987-1988)", så lenge disse ikke står på forsiden, eller kun består av navnet på serien og nummeret i rekken. Er det noe utover dette du mener mangler fra indeksene?

Når det gjelder ryggmotivene, er dette noe vi ikke har vurdert. Det er noen ting som gjør dette litt mer komplisert enn å indeksere vanlige historier, som f.eks. sidetall og det at forskjellige utgaver har forskjellig ryggmotiv, men det betyr ikke at det ikke er mulig.
  • edited March 2013
    Sammenlikner man med din egen indeksering av Carl Barks Samlede verk, mangler:

Tittel: (f.eks.) 1

Tilsvarer: (f.eks.) Don Rosa Samlade Verk 1 (Sverige), Don Rosa Collection 1 (Tyskland), Don Rosan kootut 1 (Finland)

Og perioden som dekkes i boken: (f.eks.) 1987-1988
  • Jeg har nå lagt til periodene som kommentarer for hver bok.

Ettersom jeg ikke har lagt til tittel, vises den allerede som "Don Rosa samlede verk 1", så jeg kommer ikke til å legge til nummeret på boken som tittel.

De tilsvarende utgivelsene har jeg allerede lagt til (med unntak av de som ikke ligger i Inducks, jeg kan ikke referere til ting som ikke er der), så jeg vet ikke hvorfor de ikke vises på COA.
  • edited March 2013
    Da tar jeg fatt på å indeksere det som mangler av Donald Pocket. :)
    Er det mulig å få lagt til påskepocketen også? En vedlikeholder må jo opprette selve serien før den kan indekseres ...
  • edited March 2013
    I Tyskland og Nederland er det utgivelser som ser ut til å være tilsvarende den norske påske-pocket.
    I Tyskland er "Lustiges Taschenbuch Ostern" en egen serie, mens i Nederland er den lagt under "Donald Duck Pocket Extra".
    Jeg tenker at det er unødvendig med en egen serie så lenge det kun eksisterer en utgivelse. Hva med å legge den under Temapocket (http://coa.inducks.org/publication.php?c=no/TP)?

http://coa.inducks.org/issue.php?c=de/LTBOS+1
    http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/POE+2013-1
  • edited April 2013
    Hva med å få registrert "Donald Duck & Co Trygg på nett" nå?
  • Takk for innsatsen, Edvard! Jeg skal sørge for å oppdatere Outducks så fort jeg får tid.
  • Det gjelder spesialheftet Walt Disney's Davy Crockett og piratene som i inducks er notert å være utgitt i 1959. Der følger de Norsk Tegneserieindexs opptegnelse prikkfritt.

Går vi derimot til minetegneserier.no og Grand Comics Database er det ikke fullt så enkelt.

Der er Davy Crockett og piratene ført opp to år tidligere, altså 1957, samme året som Den afrikanske løven ble utgitt i Walt Disney's serier.

I 1956 kom forøvrig det første Davy Crockett-heftet, og begge heftene ble utgitt i USA i 1955/56.

Så hvordan får vi en endelig avklaring på hvilket år Davy Crockett og piratene ble utgitt i Norge? Finnes det noen klare holdepunkter å lese i selve heftet?
  • Det står ikke noe i selve heftet.
    Minetegneserier.no følger NTI med mindre ting blir revidert seinere (slik jeg forstår det).
    Jeg vil dermed tro at som står i på minetegneserier.no (1957) er det korrekte.

Du henviser til comics.org. Der står det også 1957.
    Dette er lagt inn av Jan Roar Hansen. Han har bl.a. skrevet denne:
    http://www.minetegneserier.no/pls/htmldb/f?p=100:6:0:VIEW::6:P6_UTGIVELSER_ID,P6_CS:47200,A0462696706F7EBB

Regner da med at han har kommet fram til korrekt årstall på en eller annen måte.
    (Reklame i andre blader eller noe annet.)
  • Davy Crockett præriens beste mann - utgitt 1957
    Davy Crockett og piratene - utgitt 1959
  • edited May 2013
    Det hadde jo vært greit å fortelle hvor du har hentet årstallene fra ...

Alle andre steder så står det at "Præriens beste mann" ble utgitt i 1956.
  • Det var opplysninger jeg fikk av Reidar Lytomt i Hjemmet for mange, mange år sden.
  • Et lite spørsmål her som jeg har sittet og ruget litt på ... Jeg har som indeksør oppgitt mitt fulle navn på Inducks og jeg er egentlig helt OK med at andre kan se det. Så ser jeg at en god del indeksører har sin egen forkortelse bestående av tre bokstaver. Er det mulig at jeg også kan få en slik forkortelse bestående av f.eks. mine tre intialer? Jeg synes liksom at det stikker seg litt ut når det står "indekser av" og så er jeg den eneste der fullt navn er nevnt.
    Noen som kan svare på dette eller som vet hvem jeg kan kontakte? :)
  • Forkortingar blir tildelt når ein har så og så mange oppføringar i basen. Hugsar ikkje kva for tal ein opererer med som grense.
  • edited June 2013
    OK, da er det bare å dure på videre. :) Bare synd at det ofte kan gå litt tid før noen godkjenner indekseringene ...
    Men en annen ting jeg lurer på er om Øyvind Holens "Donald-landet" skal indekseres? Det er et ganske fint galleri bak i boka.
  • edited July 2013

I løpet av helgen har jeg oppdatert OUTDUCKS med scans av forsidene til de nyeste norske utgivelsene. Det kan ta litt tid før de siste scannene dukker opp i OUTDUCKS-søkeren og i COA. Det ser ellers ut til å gå noe tregere på indekseringssiden. Kanskje samtlige av våre dyktige INDUCKSører har tatt seg lang sommerferie samtidig? Til hjelp for INDUCKSør-teamet har jeg nå utarbeidet en liste over nyere norske utgivelser som nå venter på å bli indeksert i INDUCKS:

Innbundne bøker
    Donald Duck & Co - De komplette årgangene 105 (1969 del VII)
    Donald Duck & Co - De komplette årgangene 106 (1970 del I)
    Donald Duck in the wake of the vikings (engelsk)
    Donalds Verdenshistorie 5 : Oppdagelsestiden
    HOF 48 - Giovan Battista Carpi

Pocketbøker
    Donald Duck & Co 3000 utgaver siden 1948!
    Donald Duck Fantasy 2 : Flammesteinens land
    Donald Pocket 101 : Bølgerytter i farta!
    Donald Pocket 102 : Sommerferie
    English Donald Pocket # 5
    Skrue Pocket 14 : Glatte kroner
    Skrue Pocket 15 : Klingende mynt
    Skrue Pocket 16 : Pengefangeren
    Temapocket 2013-4 : Legender!

Av disse har jeg ikke lagt ut scans av forsidene til henholdsvis Donald Duck in the wake of the vikings og Donald Duck & Co 3000 utgaver siden 1948! fordi disse først må indekseres i INDUCKS slik at jeg får de nødvendige kodene å forholde meg til.

• Takk for indekseringen Sigvald, jeg har ventet på at de utgivelsene skulle bli indeksert
  • Donaldtotusen, jeg har ikke indeksert disse, jeg har lagt inn scans av forsidene i OUTDUCKS. Disse scannene vises i COA når utgivelsene er indeksert i INDUCKS. For tiden ser det dessverre ut til å være en begynnende krise på gang i forhold til den norske indekseringen av norske hardcoverbøker og pocketbøker i INDUCKS. Dersom jeg har forstått det riktig er det slik at Einar Myre står for indekseringen av hardcoverbøkene, mens Eirik Birkeland tar seg av pocketbøkene. Av ukjent grunn er begge disse nå inne i en lengre pause i sin inducksør-virksomhet. Til gjengjeld har Frank Aasgård, som indekserer de norske bladene holdt koken i sommer - all respekt for dette. Den nyeste Fanatsy-pocketen som nylig er indeksert ble indeksert av min franske venn Adrien Miqueu under DDF(r)s nylig avholdte sommermøte.

I likhet med donaldtotusen håper også jeg at indekseringen av norske hardcoverbøker og pocketbøker snart kommer i gang igjen. Dersom Einar og/eller Eirik fortsatt skulle være forhindret fra å ta seg av dette burde det kanskje være mulig å få andre til å hjelpe til? Både Tommy Kvarsvik og Vidar Svendsen har solid kompetanse i så måte. Jeg skal heller ikke utelukke meg selv fra hjelpe våre faste inducksører slik situasjonen nå er. Da må jeg vel sende de ferdige indeksene til Frank?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?