Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Er Barks den bedste tegneserietegner nogensinde?

edited June 2005 in Donaldisme

I Seriejournalens forum afholdes der for tiden en storstilet afstemning om den bedste tegner af tegneserier i verden nogensinde. Altså ikke forfattere, kun tegnere (eller kun tegnerrollen, hvis vedkommende gør begge dele). Der har tidligere været en nomineringstråd og en afstemningstråd, og de tre højst placerede fra afstemningen er nu gået videre til finaleafstemningen. De tre er Franquin, Jean Giraud og Carl Barks.

Men men men, Barks er langt efter. Skal den store mester virkelig ende på en tredjeplads, fordi kun fire indtil videre har stemt på ham? Vi taler her om den "afgørende" afstemning om den bedste tegneserietegner i verden nogensinde. Find den indre donaldist frem og gå ind til afstemningstråden på Seriejournalens forum og sæt det rigtige kryds :-)
http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=1181

«1

Comments

• edited November -1

Eg har no stemt på vår alles kjære Carl.

• edited November -1

pryds skreiv:

I Seriejournalens forum afholdes der for tiden en storstilet afstemning om den bedste tegner af tegneserier i verden nogensinde. Altså ikke forfattere, kun tegnere (eller kun tegnerrollen, hvis vedkommende gør begge dele). Der har tidligere været en nomineringstråd og en afstemningstråd, og de tre højst placerede fra afstemningen er nu gået videre til finaleafstemningen. De tre er Franquin, Jean Giraud og Carl Barks.

Men men men, Barks er langt efter. Skal den store mester virkelig ende på en tredjeplads, fordi kun fire indtil videre har stemt på ham? Vi taler her om den "afgørende" afstemning om den bedste tegneserietegner i verden nogensinde. Find den indre donaldist frem og gå ind til afstemningstråden på Seriejournalens forum og sæt det rigtige kryds :-)

Jeg har stemt på Carl Barks!! :)

• edited November -1

pryds skreiv:

Franquin er oppskrytt, de andre forsvarer så avgjort en plass i denne avstemningen. Franquin burde IMO vært byttet ut med en mer annerkjent tegner som Uderzo eller Morris.

• edited November -1

Av de tre finalistene er Carl Barks favoritten, så stemmen gikk til ham. Men dersom Will Eisner hadde nådd finalen (noe han desidert burde) hadde jeg nok stemt på ham.

Carl Barks og Will Eisner er de beste tegnerne på den listen, Albert Uderzo er heller ikke verst.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Franquin er oppskrytt, de andre forsvarer så avgjort en plass i denne avstemningen. Franquin burde IMO vært byttet ut med en mer annerkjent tegner som Uderzo eller Morris.

Men dei som har stemt er altså ueinige med deg i det. Korvidt nokre av desse er blant dei tre beste serieteiknarane i verda er eg faktisk usikker på - fordi det er så mange gode og eg er usikker på kven som er best av dei, men dei er alle tre fantastiske teiknarar, så finalenominasjonane er høgst fortjente. Franquin er STOR og fortjener absolutt plassen - sjølv om det sjølvsagt er mange andre som òg fortjener den plassen. Men avstemming er avstemming, så eg tviler ikkje på at dei tre som har kome til finalen, fortjener den plassen.

pryds: Kor mange stemmer kom det til saman i avstemmingstråden før finalen?

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

pryds: Kor mange stemmer kom det til saman i avstemmingstråden før finalen?

Jeg citerer:

Her er resultatet af afstemningen i semi-finaletråden:

Harold Foster (Prins Valiant) 4% [ 2 ]
    Franquin (Splint & Co., Vakse Viggo, Sorte Sider) 25% [ 11 ]
    Jean Giraud (Blueberry) 20% [ 9 ]
    Jim Holdaway (Modesty Blaise) 4% [ 2 ]
    Albert Uderzo (Asterix, Umpa-pa) 2% [ 1 ]
    Carl Barks (Anders And) 20% [ 9 ]
    Jacques Tardi (Adéle Blanc-Sec, La Cri du Peuple) 4% [ 2 ]
    Alex Toth (Torpedo) 2% [ 1 ]
    Burne Hogarth (Tarzan) 0% [ 0 ]
    Will Eisner (The Spirit, En kontrakt med Gud) 6% [ 3 ]
    Hermann Huppen (Jeremiah, Bernard Prince, Tårnene i Maury-skoven) 4% [ 2 ]
    Alex Raymond (Agent X9, Jens Lyn, Rip Kirby) 2% [ 1 ]
    Bill Watterson (Steen og Stoffer) 2% [ 1 ]

Totale stemmer : 44

Der er for øvrigt startet en nomineringstråd nu for bedste tegneserieforfatter.

• edited November -1

pryds skreiv:

Der er for øvrigt startet en nomineringstråd nu for bedste tegneserieforfatter.

Det hadde sikkert vert veldig hyggeleg om du kunne gi oss linken til den meiningsmålinga.

• edited November -1

DonAnd skreiv:

Det hadde sikkert vert veldig hyggeleg om du kunne gi oss linken til den meiningsmålinga.

Det ska' du få: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=1183
    Det fungerer på den måde, at man nævner de ti forfattere, man synes bedst om (prioriteret eller ikke prioriteret), og så går de med flest stemmer videre til en decideret semifinale-afstemning.

• edited November -1

Synes nå Albert Uderzo er den beste av de som var på listen.

• edited November -1

Takk for tipset, pryds, har lagt inn mine ti favoritter no.

• edited November -1

Jeg for min del synes alle dem fortjener heder og glans. Stemmer aldri på sånt da det er umulig mener jeg å sammenligne de sjangerne.

At Franquin ikke fortjener plassen der er Sigvalds egen mening, og den får han ha. Jeg for min del setter Ham like høyt som Carl Barks. Hans historier med Sprint & Co opp gjennom årene er slik jeg ser det noe av det ypperste innen tegneseriekunsten, og ja. Det er min subjektive mening.

Det som er fint med tegneserier for min del, er at hver og en av dem setter meg i forskjellige stemninger. Jeg har en helt annen følelse nå r jeg leser "Simon fra floden" enn når jeg leser noe av Barks eller Franquin. Er det ikke det som er meningen med seriene, å sette oss i forskjellig stemning?

• edited November -1

^^...og her hadde passet med et OT-forum der jeg kunne laget et innlegg og lovpriset Franquin og hvordan jeg minnes min barndomsfavoritthefter "QRN kaller..." og "Ned med diktatoren" og for å ikke glemme "Z for Zero".

• edited November -1

Jeg var innom siden og ville stemme på Barks, men må jeg være registrert der for å kunne stemme?

• edited November -1

Helen skreiv:

Jeg var innom siden og ville stemme på Barks, men må jeg være registrert der for å kunne stemme?

Hmm... Det kunne det se ud til, ja. Man kan godt skrive indlæg der uden at være registreret, men åbenbart ikke afgive stemme i afstemningerne. Det er nok for at prøve at undgå snyd, vil jeg tro.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Jeg for min del synes alle dem fortjener heder og glans. Stemmer aldri på sånt da det er umulig mener jeg å sammenligne de sjangerne.

Helt enig, men min personlige smak tilsier at de tre der hører hjemme på min topp fem liste sammen med Will Eisner og Bill Watterson. Jeg klarer å sette en øverst og plukke fem favoritter, men å plukke bare tre det går ikke.

• edited November -1

Mine favoritter opp gjennom tidene er Carl Barks, Don Rosa, Franquin, **Hal** **Foster** , Giraud, Bill Watterson, Charles Schultz, Will Eisner, Lauzier, Palacios + mange mange mange kjempemange flere.

Som dere ser, spenner det er seg over flere sjangere. Jeg har garantert glemt minst 10 som jeg setter like høyt som disse. Men en står som en ektra lysende stjerne for meg, og det er Hal Foster. Hans historier og tegninger om prins Valiant står i en særklasse.

• edited November -1

Afstemningen om //forfattere// (altså ikke tegnere) er nu gået videre til semifinalen: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=1200

Finalen om //tegnere// kører stadig, og det ligger tæt med p.t. følgende antal stemmer: Franquin 12, Giraud 12, Barks 11.

• edited November -1

Og der er forfatteravstemminga over for min del, for sjølv om eg såvidt klarer å lage ei liste med ti namn er det heilt umogleg for meg å kåre EIN favoritt. :-)

• edited November -1

Ingen Frank Miller på noen av listene? Fydda.

• edited November -1

Adamant skreiv:

Ingen Frank Miller på noen av listene? Fydda.

Ganske einig i det, men slik er no dette hersens demokratiet. :-)

Miller er på mi topp-ti-liste iallfall, sjølv om det er umogleg for meg å seie kva plassering han har på den.

I forfattar-delen kom han forsåvidt på delt ellevteplass, saman med Art Spiegelman, Neil Gaiman og Al Capp. Det er tydeleg at det er alt for mange geniale serieskaparar i verda til at det går an å lage topp ti-lister. :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?