Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Er Rikerud en bedre foretningsmann enn Skrue?

edited June 2005 in Donaldisme

Ja er Rikerud en bedre foretningsmann en Skrue? Jeg vil hevde ja. Begrunnelsen er at Skrue har mer penger enn Rikerud. Men når man ser på forbruket til Rikerud kontra Skrue så vil jeg påstå at hvis Rikerud hadde vært gjerrig som Skrue eller motsatt så ville Rikerud hatt mest penger.

Comments

• edited November -1

Eg tok opp same problemstilling på DCML ein gong om eg ikkje hugsar heilt feil, og eg trur at vi kom fram til at dette kan ha å gjera med at Rikerud bruker langt skitnare metodar enn Skrue. Skrue har gjort det til sitt varemerke at han skal gjera alt på ærleg vis. Men eg er einig i at Rikerud kan ha større inntekt enn Skrue.

Men sjølvsagt: Pengar spart er pengar tjent.

• edited November -1

Skrue er IKKE ÆRLIG!! Han er en psykopatisk svindler som ikke skyr noen midler for å oppnå sine mål, særlig er han flink på å misbruke donald og andre familiemedlemmer for å tjene spenn. Han lurer og svindler stort sett alle. Rikerud kommer ikke i nærheten en gang. Det værste rikerud gjør er å sabotere litt sammen med tjeneren sin.

• edited November -1

Pocket skreiv:

Skrue er IKKE ÆRLIG!! Han er en psykopatisk svindler som ikke skyr noen midler for å oppnå sine mål, særlig er han flink på å misbruke donald og andre familiemedlemmer for å tjene spenn. Han lurer og svindler stort sett alle. Rikerud kommer ikke i nærheten en gang. Det værste rikerud gjør er å sabotere litt sammen med tjeneren sin.

Muligens i de brutalistiske italienske seriene kan Skrue fremstå som en psykopatisk sadist ovenfor Donald. Men tegnet og fortalt av Barks er Skrue langt fra å være en svindler og mishandler, men derimot en gavmild og snill karakter.

• edited November -1

Ja, jeg er defenitivt en bedre foretningsmann. Den den gamle fossilen har nok sett sine beste dager ;-)

• edited November -1

Einherje skreiv:

men derimot en gavmild og snill karakter.

Hehe, akkurat det var vel veldig på spissen.

• edited November -1

Men ganske sant ... Som i "Onkel Skrue på jakt etter gull" (Gyldne Gulda) ... eller "Himmeløya" ... eller ... Vel, det er mange slike historier.

Og Skrue betaler faktisk nevøane sine for det arbeidet dei gjer, stort sett iallfall, men han er samtidig flink til å overtale dei til å jobbe umenneskeleg billig :-)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Men ganske sant ... Som i "Onkel Skrue på jakt etter gull" (Gyldne Gulda) ... eller "Himmeløya" ... eller ... Vel, det er mange slike historier.

Og Skrue betaler faktisk nevøane sine for det arbeidet dei gjer, stort sett iallfall, men han er samtidig flink til å overtale dei til å jobbe umenneskeleg billig :-)

Hvor mye han betaler dem er jo en helt annen sak.. Mener å huske at sånn standard lønn ligger på ca. 50-75øre timen.

• edited November -1

TI ØRE FOR HVERT TONN med gullmynter donald pusser. Gjeldsslave i åttetusensynhundreogsekstifemogetkvart år..

• edited November -1

La oss se litt på Skrue når det gjelder moral:

* Han har lånt masse penger til Donald og bruker ofte dette slik at han får Donald og nevøene til å jobbe for spott pris 0.50 til 5 kroner timen. Dette ligger rundt hva tailanske barn får for å lage klærne vi går i.

* Han svindler gjerne staten med å holde tilbake informasjon fra skattemyndighetene. Husker ikke hva historien heter men det var Carl Barks som skrev den. Handlet om at Skrue hadde en enorm bilsammling han undro fra skattemyndighetene.

Akkurat dette temaet ble tatt opp til debatt på panelmøtet under Barks dagene på Tegneserie biblioteket i Oslo. Husker jeg ikke feil var konklusjonen der at Skrue ikke var helt ærlig nei.

• edited November -1

Noget helt andet er: De her 50-75 øre i timen har vel ikke ændret sig siden 1950'erne? Jeg kender ikke en formel for at regne inflationen ud, men man kan vel bruge prisen på Anders And & Co. (kender ikke priserne for DD&Co) som sammenligning. AA&Co. kostede i 1949 netop 75 øre, så det ville faktisk svare til, at Skrue i dag betaler nevøerne ca. 20 kr. i timen. Stadig langt under mindsteløn, men det er da ikke så komisk lavt som 75 øre lyder i dag.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?