Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald Duck & Co 2021

13»

Comments

• Slik inducks er satt opp akkruat nå så blir websidene oppdatert med endringer bare en gang i døgnet (midt på natta norsk tid). Tidligere skjedde dette annenhver time på dagtid, men tror det ble endret pga. trege databasespørringer.

Dette er pga. slik inducks-databasen er bygd opp med inputfiler i tekstformat som blir konvertert til databaseformat. Så når man gjør en endring blir ikke dette endret direkte i databasen med en gang. Dette var praktisk i gamle dager da indeksering ofte ble utført offline, men er det er kanskje en litt gammeldags måte å gjøre det på nå.
  • RangerHelge:
    Apropos Rikerud: I en tidlig Donald-pocket måtte Donald selge noe verdifullt til Skrue fordi Anderbilt var i utlandet. Tok veldig mange år før jeg tilfeldig på en dansk FB-side skjønte at Anderbilt er det danske navnet på Rikerud.
    På baksiden av Månedshefte 9/73 er en "teaser" for hovedhistorien i neste nummer ("Onkel Skrue og den gåtefulle krukken"). Også der omtales Rikerud som "Anderbilt". I selve historien måneden etter kalles han imidlertid "Duckefeller". Det var i det hele tatt mye navneforvirring med de italienske figurene på 70-tallet.
  • Mener å ha lest at Rikerud har fornavn og kanskje mellomnavn John D, og John D Duckefeller klinger jo veldig bra:-)
  • Karamell nevner Rikerud som eksempel på en italiensk figur. Men nå ble jo Rikerud EGENTLIG skapt av amerikaneren Carl Carks til en tisider på begynnelsen av 60-tallet. ;) I den første norske utgaven av denne historien het han John D. Grynesen. Så Rikerud har virkelig hatt mange navn her til lands.
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • John D. Rockerduck mener jeg er Rikeruds amerikanske navn? I Norge omtales han vel kun som Rikerud, men som andre har påpekt har han i årenes løp hatt flere navn, noe som ikke var helt uvanlig i gamle dager. Filo Filur er jo et annet eksempel på en figur som har opptrådt under flere navn.

Rikerud må vel tilegnes Barks ja, selv om det var italienske serieskapere som etablerte ham som en fast og viktig bifigur i serien.

• edited January 14
    Mesterius:
    Karamell nevner Rikerud som eksempel på en italiensk figur. Men nå ble jo Rikerud EGENTLIG skapt av amerikaneren Carl Carks til en tisider på begynnelsen av 60-tallet.
    I stand corrected. Jeg burde kanskje heller ha skrevet "figurene i de italienske seriene". Men heldigvis virker det som de fleste likevel forsto hva jeg mente. ;)
  • Jeg forsto også hva du mente, Karamell. ;) Følte bare for å nevne Rikeruds opprinnelse (sammen med hans opprinnelige norske navn).
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • edited January 14
    Navnet kommer selvsagt fra John D. Rockefeller.
    For meg er det spesielt fascinerende at den norske oversetteren av den historien forkaster Rockerduck (som figuren også heter i Italia) og bytter det ut med Duckefeller, en annen vri på samme navn.
  • På samme måten kommer Anderbilt fra den mektige Vanderbilt-familien.
  • Jeg syns faktisk Duckefeller er enda mer kreativt enn Rockerduck. Vet ikke hvem oversetteren var, men Axel S. Seeberg er kjent for sin uvurderlige innsats i oversettelsen av de tidligere pocketene. Forekommer navnet Duckefeller i andre historier?
  • Ny Marco Rota-historie i DD&Co 14/22. Ganske god. (finner den ikke i inducks, men ifølge koden er den laget i fjor)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?