Jeg kom først over tittelen "Norsk Donald - reiser til og fra Norge" på Platekompaniet.no i formiddag og trodde det var en enkeltstående bok. På bokklubbene.no kunne jeg lese at det er ny bokserie. Søkte deretter på serie.no og tok opp abonnement på serien:
https://serie.no/produkt/norsk-donald.
"
NORSK DONALD BOKSERIEDenne spennende nye bokserien tar mål av seg til å utforske den «norske Donald» – i videste forstand av begrepet.Dette betyr å vise fram hvordan utenlandske tegnere har fremstilt landet vårt i seriene, endenes reiser i Norge, forlagshistorien, de viktige oversetterne, donaldismen som fenomen, innenlandsk produksjon av Donald-historier ... kort sagt alt som har gjort Norge til «Donald-landet». Dette illustreres med både artikkelstoff og tegneserier. Her vises det tydelig at Donald er en and for vårt land!Oljefondet omtales stadig i seriøse økonomianalyser som «Norges pengebinge», uten at ytterligere forklaring er nødvendig. Kommentatoren tar for gitt at referansen går hjem. Og hvis noen tryner, ender de opp med en «Donald-kul» i panna.At disse uttrykkene brukes på norsk med den største selvfølgelighet, er en klar indikasjon på at Donald har formet Norge. Donald er stadig er på pallplassering når det gjelder lesertall, og ca én av 20 innbyggere i Norge leser Donald Duck & Co hver uke.Selv om Donald har formet Norge, viser det seg likevel at påvirkningen har gått begge veier. Flinke oversettere har fornorsket ting der det overhodet var mulig, og selv om mange kjenner til Arild Midthun som en svært aktiv Donald-tegner nå, viser det seg ved nøyere undersøkelse, at overraskende mange nordmenn har bidratt til produksjonen av Andeby-serier oppigjennom tidene. Mange av disse ofte lite kjente historiene, vil bli behørig presentert og kommentert i bøkene.Sikrer du deg et abonnement på bokserien «Norsk Donald» allerede nå, er du en skikkelig fetter Anton!Innbundet bok, 200 sider.Introduksjonstilbud:Norsk Donald – Reiser til og fra NorgeVeil. pris kr 349Pris til deg som blir abonnent: kr 99 – portofritt tilsendt.
Bestillingskjema
"
Frakt 0,-
Comments
Platekompaniet har allerede fått bok nr 2 og 3 i serien på forhåndsbestilling, henholdsvis i juli og september. Ganske kort intervall mellom bøkene...
Så nettopp at Bokklubbene opplyser at bok 4 kommer 16. desember!
Andre som har noen oppfatning om disse bøkene?
Første bok inneholdt historier jeg ikke hadde lest på en stund om endenes reiser til og fra Norge. Og jeg likte den veldig godt. Andre bok med fokus på oversetting klarte rett og slett ikke engasjere meg, og jeg brukte lenger tid enn forventet på den. Boken med fokus på oppfølgerhistorier var en del bedre, og den med fokus på vikinger enda et strå hvassere. Tror ene historien hadde med en del sider som ikke tidligere var utgitt på norsk. Bok fem med fokus på vinteridrett ble for meg etterhvert kjedelig og den dårligste så langt. Bok 1, 3 og 4 får mer enn godkjent mens bok 2 får terningkast 2 av 6.
Men alt dette er jo mine subjektive meninger!