Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

De Komplette Årgangene fortsetter

12022242526

Comments

• Da var vi gang med 1973 årgangen :)

Kom en usannsynlig stor pakke i dag, så ut som om den hadde blitt bra herpet underveis.
    Lurte virkelig på hvorfor en liten bok kunne være så stor, men det var mere enn en bok, 0,3Liters termokopp med disney motiv fulgte med.

Var også med reklame pamflett for de to bøkene med Walt Disney spesialhefter.

Og ikke nok med det, denne boka inneholder ett av de beste og donaldistiske viktigste forordene i hele serien :)
  • ikke et lite hint ang. forordet til oss som må vente til boka kommer på biblioteket?
  • Ja, hvem skriver?
  • 9 siders artikkel om Giovan Battista Carpi skrevet av Alberto Becattini.

Visstnok basert på innledningen i en bok i Hall of Shame serien om Carpi
    Nytt for meg siden jeg ikke kjøpte den boken.
  • Det er nå mulig å abonnere på spin off-serien med månedshefter. Det skal komme ut seks slike bøker.
  • Kontaktet Egmont om det er mulig å abonnere fra og med bok tre siden jeg allerede har kjøpt de to første. Dessverre lar det seg ikke gjøre. Jeg klarer sikkert å kjøpe de fire siste i løssalg. Men jeg forstår ikke helt hvorfor Egmont ikke hadde klar abonnementsordning før de to første bøkene ble lagt ut.
  • Dette går fort nå, bok II av 1973 mottatt allerede.
  • Jeg skulle i dag sjekke på univers.no om noen nye bøker er på vei. Oppdaget til min store overraskelse at abonnementet mitt på Komplette Årganger var satt til inaktivt. Uten at jeg har sagt opp abonnement. Har også betalt bøkene fortløpende. Fint om andre sjekker om de også har fått slik endring? Har abonnert på serien helt fra starten, og dette synes jeg er merkelig!
  • Viste seg etterhvert at det var en forsinket betaling fra min side. Men ville jo vært greit med ett varsel i form av purring før bokserien ble stoppet. Regner med den blir åpnet igjen når ting er blitt ordnet.
  • En ny bok er mottatt i dag, 6. del av 1973 årgangen.
    I den er en historie på 3 sider med taubåten Tut-Tut ikke gjengitt av opphavsrettmessige årsaker. I følge Inducks kom det en historie til med Tut-Tut senere i 1973 og 3 i 1974.
    Vil det være opphavsrettmessige utfordringer med de også tro?
  • edited June 2016
    Det høres merkelig ut. Tut-Tut har jo vært i De komplette årgangene tidligere, faktisk i hele fire bøker, selv om det bare er snakk om denne historien: https://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++96-17P

• Den historien som har vært i De komplette årgangene tidligere er vel basert på den filmen Disney laget? De historiene som kom på syttitallet ble visstnok laget i forbindelse med relansering av barnebøkene om Tut-Tut.
    Det er kanskje noen opphavsrettmessige forskjeller?
  • Etter dette burde vel verkets tittel bli endret til ""DD De Ukomplette årgangene"?
  • God idé! :))
  • Godt poeng, Sigvald.
    Tittelen blir jo noe misvisende nå.
  • Jeg ser at på forsiden av bladene i 1973-årgangen er det et merke for et femtiårsjubileum, med tallene 1923-1973 under. Noen som vet hvilket jubileum dette dreier seg om? Hva var det som skjedde i Disney-historien i 1923?
  • Wikipedia: In early 1923, Kansas City, Missouri, animator Walt Disney created a short film entitled Alice's Wonderland, which featured child actress Virginia Davis interacting with animated characters.
  • Walt Disney skrev en kontrakt med distributøren Margaret J. Winkler om distribusjon av hans "Alice" filmer den 16. oktober 1923. Denne datoen regnes som opprettelsen av det som er dagens gigantkonsern "The Walt Disney Company". Dette ble feiret stort i 1973, og litt mer beskjedent i 1998 (75 års jubileet).
  • Ok, takk! Ja, det var jo for så vidt en viktig nok begivenhet, selv om det er andre milepæler som vanligvis blir feiret større.
  • Utelatelsen av 3-sideren om "Lille Tut-Tut" av "opphavsrettslige hensyn" har visse interessante paralleller. I CBSV-Ekstra ble for eksempel den Barks-tegnede fortellingen om Andy Panda utelatt av samme grunn. I det tilfellet på en måte forståelig, fordi det var tale om non-Disney-figurer. Men det var jo også historiene om Benny Burro og Barney Bear, så årsaken kan kanskje være at Egmont ikke var villige til bruke penger på sikre seg de nødvendige rettighetene også til Andy Panda historien?

Tilfellet "Lille Tut-Tut" er noe annerledes da det som er utelatt tilsynelatende er Disney-materiale, i hvert fall er den aktuelle serien tegnet for Gutenberghus/Egmont (jft. koden D-2571:
    https://coa.inducks.org/story.php?c=D++2571

Så her er det kanskje mer frykt og juridisk korrekthet som har fått råde? Det hele minner i hvert fall ganske mye om et liknende tilfelle i Nederland, da den Nederlandske Donald Duck Pocket #11 fra 1993 lenge ikke ble gjenutgitt fordi den inneholder historien Historien uten ende (utgitt på norsk i DP 146), etter sigende som følge av trusler om søksmål knyttet til opphavsrett. Men, har Harry fortalt, ble også denne pocketen gjenutgitt slik at han endelig fikk tettet det svært plagsomme hullet i sin samling.

Varsomhet, forsiktighet og bedre-føre-var-prinsipper i forhold til opphavsrett, kjenner vi også fra AOL, hvor Olaf ikke ønsker bruk av Disney-figurer i folks avatarer, selv om det, meg bekjent, ikke finnes et eneste eksempel på at Disney noen gang har reagert på slik bruk av sine figurer.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?