Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks Samlede Værker

1697071727375»

Comments

• Det kan nok stemme.
  • Hi guys, sorry for the non-english language...
    I am very much interested in obtaining good scans for the pencil script "Pawns of the Loup Garou" that was published in volume 28 (or XXVIII) of the Carl Barks samlede verk.
    As you know this script was published only in the scandinavian Barks Library and we were not gifted with such a treat. I would really welcome these pages.
    Hope you can, but if you can't, no hard feelings.
    :)
    Thanks
    Andrea
    acara@tiscali.it
  • Jeg har allerede temmelig delte meninger om Fantagraphics' Carl Barks Library. Men nå har et medlem av Facebook-gruppen Carl Barks - The Good Artist delt et bilde av kolofonen til det nye volum 21, "Christmas in Duckburg", der det står: "Some dialogue in this edition has been updated." Det høres virkelig ikke bra ut...
  • Det hørtes da veldig rart ut. Det kan jo tenkes at de har byttet ut ord som ikke lengre er politisk korrekte. Syns ikke det er riktig å gjøre det, men det kan jo være en forklaring.
  • Det høres ekstremt rart ut med tanke på at Fantagraphics er utgiveren, og med tanke på at dette er en samlede verk-utgave. Og ja, det høres jo ut som dette er en form for sensur. Antar det kan være noe Disney har forlangt, men det er virkelig skuffende. Gottfredson-stripene ble utgitt fullstendig usensurerte.
  • Ut fra videre kommentarer på Facebook ser det ut som det dreier seg om denne ruten fra tisideren i WDC 225 (The Lovelorn Fireman). Ordet "holocaust" har blitt skiftet ut med noe annet i begge snakkeboblene i Fantagraphics' nye utgave.

image
  • Det hadde vært bedre med en merknad som forklarte at ordet «holocaust» har endret mening, og den gangen ikke betydde helt det samme som det vi forbinder det med i dag.
  • Det hadde vært veldig mye bedre. Og det er jo det Fantagraphics og andre utgivere generelt gjør når de utgir eldre materiale. Det er massevis av disclaimere i Gottfredson-bøkene deres. Men jeg gjetter på at Disney-selskapet satte foten ned i dette tilfellet, og at historiske disclaimere rett og slett ikke var nok i deres øyne.

Forøvrig er det fascinerende hvordan standardene for hva som er greit og ikke greit forandrer seg. Da det originale CBL fra Another Rainbow kom på 80-tallet, nektet Disney dem å publisere "Voodoo Hoodoo" usensurert. I dag er denne historien godkjent, mens "The Lovelorn Fireman" (som sto usensurert i CBL) må modifiseres.
  • En bruker på Facebook har nå postet et bilde av Fantagraphics' sensurerte dialog. Ordet "holocaust" er erstattet av "conflagration".

image

• Hvilken historie gjelder dette?
  • edited October 2019
    Jeg linket til historien på Inducks i en tidligere kommentar om temaet, JoAre. Se litt lenger opp.
  • Takk. Ser det nå.
  • Har noen fått tak i bind 22: "The Twenty-Four Carat Moon"? Først gav Adlibris beskjed om at den var kommet, men straks etter var den utsolgt. Betyr det bare at den er forsinket?
  • Lurer på det samme. Den har to ganger vært tilgjengelig kort tid på Adlibris. Har prøvd bestille to ganger, men begge gangene har bestilling blitt kansellert ganske umiddelbart.

Den er tilgjengelig på Amazon til ca 20 dollar, men helt hinsides frakt på 37 dollar i tillegg!
  • Jeg ser nå at Outland har den på sine sider.
  • Jeg fik den i posten i forgårs, bestilt fra Amazon FØR corona. Nu er portoen så dyr på Amazon, at man ikke kan bestille fra dem.
  • Jeg kan bekrefte at den finnes i Outlands nettbutikk. Jeg bestilte den der, og den kom i posten i dag, så det var raskt levert, selv om det er litt dyrere.
  • For ett par uker siden hadde Outland gratis frakt en helg, men Uncle scrooge the twenty-four carat moon var utsolgt. Fredag var den tilgjengelig igjen på Adlibris. Håper bestillingen går i orden denne gangen etter to tidligere forsøk på å bestille ble kansellert siden tittelen midlertidig var utsolgt.
  • Ser ut som Adlibris nå har stabil beholdning av Uncle Scrooge the twenty-four carat moon. Har sjekket nesten hver dag etter jeg bestilte, og i kveld fikk jeg etterlengtet leveransebekreftelse.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?