Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks Samlede Værker

1246775

Comments

• edited November -1

Tja, det kommer vel litt ann på øyene som vurderer viktigheten av de forskjellige seriene. Det finnes jo de som synes Barks var genial, men aldri ville kutte ut f.eks Spiderman, Tex Willer og Batman til fordel for "Carl Barks Samlede Verk". Dette har veldig mye med personlig interesse -og altså innenfor hvilke av tegneseriene personen føler det ligger best "nytteverdi".:)

• TedTed
    edited November -1

Det irriterer meg sterkt at det er så dyrt, for dette er en serie jeg _*absolutt*_ er interesert i, *sukk*:(.

• edited November -1

Nokon som veit korleis det blir med teksten i desse bøkene? Forstår det slik at alle historiene er oversatt på nytt, med den intensjonen å liggja så nært opp til originalen som mogleg. Vil det seie at vi mister vossamål på Gufseplassen og Den sorgfulle sjømann til fordel for bokmål med sørstatsaksent og Den skrikande kugutt?

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Nokon som veit korleis det blir med teksten i desse bøkene? Forstår det slik at alle historiene er oversatt på nytt, med den intensjonen å liggja så nært opp til originalen som mogleg. Vil det seie at vi mister vossamål på Gufseplassen og Den sorgfulle sjømann til fordel for bokmål med sørstatsaksent og Den skrikande kugutt?

Slik jeg forstår det fra deres egen side så skal den ikke oversettes igjen men kun leses igjennom for å rette opp skrivefeil som eventuelt er i orginalmaterialet.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Slik jeg forstår det fra deres egen side så skal den ikke oversettes igjen men kun leses igjennom for å rette opp skrivefeil som eventuelt er i orginalmaterialet.

Hm ... Frå brosjyren:

Carl Barks var like nøye med tekstene som tegningene, og hans presise og levende dialog gir bildene en ekstra dimensjon. I Skandinavia har vi en lang tradisjon med å gi lokale referanser i oversettelsene og tilpasse dem til samtiden. I Carl Barks Samlede Verk kombinerer vi det beste fra de gamle, klassiske oversettelsene med et forsøk på å komme enda tettere på tonen og innholdet i Barks’ amerikanske originaltekst. Derfor er samtlige oversettelser bearbeidet for dette verket.

Ser at det der står ja, du har rett i det ... OK.

• edited November -1

Vet vi sikkert at det blir "korrekt" bokmål da ;)

• edited November -1

Fergus skreiv:

Tja, det kommer vel litt ann på øyene som vurderer viktigheten av de forskjellige seriene. Det finnes jo de som synes Barks var genial, men aldri ville kutte ut f.eks Spiderman, Tex Willer og Batman til fordel for "Carl Barks Samlede Verk". Dette har veldig mye med personlig interesse -og altså innenfor hvilke av tegneseriene personen føler det ligger best "nytteverdi".:)

Meget bra observert og meget bra sagt. Jeg har vel poengtert før at jeg ikke vil ha nok ett Carl barks Library inn i huset, og det er ikke på grunn av WAF.
    Plass er en god grunn for ikke å kjøpe det, skjønt det problemet kan løses av IKEA blant annet. Men mengden penger er uansett begrenset og jeg vil heller kjøpe noe jeg ikke har fra før. Når i tillegg det er så mange andre flotte kronologiske utgivelser som går for tiden, for eksempel Will Eisner sin Spirit hvor det stadig vekk kommer nye bøker. Marvel Masterworks serien kommer med flere bøker enn noen gang, endelig har noen begynt å trykke opp Peanuts kronologisk. Modesty Blaise blir kanskje gitt ut komplett kronologisk med bedre reproduksjon enn i de norske albumene som ikke kom halvveis i utgivelsen før serien stoppet.
    Men ikke aller minst, til høsten kommer endelig en av verdens beste tegneserier komplett på amerikansk i tre nydelige innbundne bøker i en nydelig pappkassett som bokhylla mi bare skriker etter. Jeg tenker her på Calvin & Hobbes Complete.
    Når en endelig også snart kan få kjøpt SinCity i skikkelig innbinding og watchmen kommer på nytt i skikkelig utgave så er det lett å prioritere bort Carl Barks Library på Norsk for meg ihvertfall, men jeg håper ikke resten av verden gjør som meg.

Men hvorfor i all verden deler jeg tankene om alle disse andre seriene med Dere her i ett andebyforum ?? Jo det er fordi uansett hva jeg kjøper, uansett innbinding og uansett trykketekniskedetaljer (som farger som jeg ofte klager over) så er det INGEN utgivelse som har gitt meg så mye leseglede som mitt Carl Barks Library. Og jeg tviler på at noen av de utgivelsene jeg har ramset opp kommer til å gjøre det heller, men ett par av dem er farlig nær.

Derfor vil jeg si at, har Dere muligheten kjøp dette verket, kjøp en 50 kilos sekk med ris og ett Carl Barks Library i semesteret hvis du er student, klipp så mange plener som mulig i sommer, hjelp så mange gamle tanter som mulig hvis du er skole elev, jobb så mye overtid som det er mulig hvis du er lønnslave, og kjøp Dere leseglede i mange år fremover med å kjøpe dette verket hvis Dere vil. Det vil bli de 8000 beste sidene i Deres liv ;)

• edited November -1

Eg har i alle fall bestilt:) Må nok satsa på mykje jobbing framover! Hehe

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Derfor vil jeg si at, har Dere muligheten kjøp dette verket, kjøp en 50 kilos sekk med ris og ett Carl Barks Library i semesteret hvis du er student, klipp så mange plener som mulig i sommer, hjelp så mange gamle tanter som mulig hvis du er skole elev, jobb så mye overtid som det er mulig hvis du er lønnslave, og kjøp Dere leseglede i mange år fremover med å kjøpe dette verket hvis Dere vil. Det vil bli de 8000 beste sidene i Deres liv ;)

De som er i konfirmasjonsalderen kan vel investere konfirmasjonspengene i dette verket og dersom det er noe i ryktene/påstandene om at Norge er et av verdens rikeste land så burde det jo også være en del foreldre som skulle ha råd til å kunne bidra med litt støtte for dem som er yngre enn det.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

De som er i konfirmasjonsalderen kan vel investere konfirmasjonspengene i dette verket og dersom det er noe i ryktene/påstandene om at Norge er et av verdens rikeste land så burde det jo også være en del foreldre som skulle ha råd til å kunne bidra med litt støtte for dem som er yngre enn det.

Dersom ein har rike foreldre og framleis er så ung at ein kan be foreldra om økonomisk støtte til noko så trivielt som teikneseriar, er det sjølvsagt ei moglegheit.

Problemet oppstår for oss som er litt eldre enn det. :-)

• edited November -1

Du er hard på at foreldre bør kunne hjelpe Sigvald. Det at Norge er verdens rikeste land betyr ikke at alle foreldre er verdens rikeste foreldre (det betyr bare at Norge som land har en solid økonomi).

Det er mulig at du har rike foreldre som har hjulpet deg opp igjennom men jeg kan vel definitivt si at mine ville hatt store problemer med å hjulpet meg med dette da jeg var liten.

Du bør nok slutte med å foreslå at foreldre burde hjelpe til. Det er ikke din plass og foreslå for mindreårige hva deres foreldre burde gjøre og ikke.

• edited November -1

Uansett er vel ikkje dette eit verk der den største interessegruppa ligg under konfirmasjonsalder? Ja, vi har eit par veldig engasjerte ti-tolv-fjortenåringar her i forumet, men eg føler meg sikker på at det er eit mindretal, og at på landsbasis kjem verket først og fremst til å bli bestilt av menn over 40 med formue og luksushytte. Dette er eit verk for barksistane.

• edited November -1

Sigvald, mine foreldre ville aldri i livet hatt råd til å bruke 15 000 på ein teikneserie-serie, sjølv om eg **hadde** vore ung nok til at eg kunne spurt dei om å betale det. Konfirmasjonspengene mine? Vel, fyrst og fremst fekk eg ikkje 15 000 til konfirmasjonen, eg fekk ein god del mindre. For det andre så er det ein gong slik at når ein har såpass stram økonomi som eg har kan ein ikkje bruke 15 000 på teikneseriar, uansett kor lyst ein måtte ha på dei (og tru meg, eg har lyst) - eg treng alle pengane eg har til vanlege leveutgifter og småtteri som å kjøpe ein billett eller to til "Return of the Sith".

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Problemet oppstår for oss som er litt eldre enn det. :-)

Jeg kjøpte CBL når jeg studerte, aldri hatt bedre råd enn da. Ihvertfall til "uvesentlige" ting ;)

• edited November -1

Kan forresten noen fortelle meg hvorfor våre finske venner ikke er med på denne utgivelsen Eller er de bare opptatt av Don rosa sine utgivelser der borte ??

• edited November -1

Noen som vet om det fremdeles er igjen noen bind?
    Evt. hvor mange?

• edited November -1

David Hveem skreiv:

Noen som vet om det fremdeles er igjen noen bind?
    Evt. hvor mange?

Det er det sikkert, men nummer er det bare Egmont som har.

• edited November -1

Har noen kjennskap til om Carl Barks Samlede Verker også vil inkludere de senere historiene, de som ble lagd mange mange år etter at Barks egentlig hadde gitt seg i bransjen?

Her tenker jeg for eksempel på historien "Go slowly, sands of time" som (etter mitt kjenskap) kun er å finne i Uncle Scrooge - His Life and Times (Celestial Arts 1981).

Har selv ikke noe sterkt behov for å inkludere disse historiene i CBSV, har selv sistnevne historie (her forklares det blant annet hvordan Skrue holder seg evig "ung"), og de andre var ikke noen høydepunker (mener nå jeg) - men på en annen side CBSV skal jo være et komplett verk.

• edited November -1

Skulle tro det, da den historien også var å finne i Carl Barks Library.

Der var også historiene som han skrev manus til, mens andre tegnet dem med. Selv om disse ikke fikk like god plass som resten av historiene hans.

• edited November -1

Rikerud skreiv:

Har noen kjennskap til om Carl Barks Samlede Verker også vil inkludere de senere historiene, de som ble lagd mange mange år etter at Barks egentlig hadde gitt seg i bransjen?

Da bør de vel også ta med Horsing Around with history med VanHorn sine fine tegninger til Barks sin historie. Du har jo også Junior woodchuck historiene som Barks skrev manus til. Kanskje de inkluderer Barks sine skisser slik som i amerikanske CBL. Hadde vært litt morsomt å vist hva forlaget tenker her.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?