Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Walt Disney Treasures: The Chronological Donald, Vol. 4 - 1951-1961

Jeg har de tre foregående utgivelsene av klassisk Donald Duck på DVD, men ble den fjerde noen gang utgitt i Norge? Jeg har lett, men har så langt ikke greid å finne noe.

(Et annet irritasjonsmoment med utgivelsene av Walt Disney Treasures her til lands er at Silly Symphonies er langt fra komplett)

Comments

• Den ble aldri sluppet på det europeislke marked. Selv var jeg heldig å få kloa i et eksemplar nå i vår, men ellers er du henvist til å jakte disse til stadig mer absurde priser på ebay eller Amazon. Oplaget på den amerikanske utgivelsen var også lavere enn på 1-3.
  • Synd, det er en av de DVDene jeg aller mest skulle hatt. Skulle gjerne visst hvorden den aldri ble utgitt i Norge. Fysiske formater er fremdeles et nisjemarked, men Disney ønsker vel i disse dager at flest mulig skal abonnere på streamingtjenestene deres.
  • De siste par utgivelsene i Disney Treasures-serien var vel nisjeutgivelser i bittesmå opplag som bare så vidt ble utgitt i det hele tatt. Har nok en del med saken å gjøre.
  • Det stemmer. Og på slutten ble innholdet kanskje litt mer semi-interessant, bortsett fra DD IV. Litt av en pris det har blitt på enkelte av utgivelsene. Glad for at jeg kjøpt dem da de utkom...
  • Kommer vel litt an på hva man har et forhold til. Disneys live action-TVserier er en god del mer kjente i USA enn i Norge.

(kjøpte forøvrig Davy Crockett-boksen og likte den godt)
  • Karnøfleren, jeg antar det også vil være interessant for deg å vite i sammenhengen at én film er fjernet fra den norske utgivelsen av The Chronological Donald, Vol. 2. Det dreier seg om "Der Fuehrer's Face" - en av de mest ikoniske Donald-filmene noensinne, og selvsagt også en av de mest politisk ukorrekte. Du må kjøpe den amerikanske utgaven av DVD-settet for å få denne filmen.
  • Ja, holdt på å få sjokk da jeg sjekket prisen for den amerikanske utgaven på ebay. For min del er jeg først og fremst interessert i hva som kom ut fra studioet frem til 1956, da de så vidt jeg vet la ned kortfilmavdelingen. Eneste unntak er en Langbein fra 60-tallet (som allerede er inkludert i DVD-utgivelsene, akkurat som Mikke Mus frem til 90-tallet). Kun et fåtall titler som kom senere er interessant for min del; Kanskje Don Bluths The Small One, og fra 2000-tallet har vi Lorenzo og Glago's Guest, som jeg enda ikke har sett, og Destino selvsagt.

Men som sagt først og fremst det frem til midten av 50-tallet. Noe av det som ble laget senere, som The Saga of Windwagon Smith, minner ikke mye om Disney.

Siden de animerte langfilmene ble utgitt hele tiden, trodde jeg faktisk at det samme ville gjelde også for de kortere tegnefilmene. Så feil kan man ta. Men dette var som kjent DVDens gullalder. Det er langt fra alle tegnefilmene som er tilgjengelige på Disney+, som dessuten krever at abonnent. Og er de heller ikke tilgjengelige i form av fysisk media, er de faktisk utilgjengelige for befolkningen.

Skulle man også utgitt live action, skulle jeg gjerne hatt en samling av Walt Disney's Wonderful World of Color der Walt sitter og kommer med informasjon og anekdoter.

Har ikke Der Fuehrer's Face blitt utgitt på VHS i Norge i form av leiefilm? Men tør ikke si noe sikkert. Synes det er tullete at den er fjernet fra DVD-utgivelsen. Budskapet er vel nettopp motstand mot Nazi-Tyskland, ikke støtte (får meg til å lure på om også Spare the Rod hadde blitt fjernet dersom den siste DVDen i Donald Duck-serien hadde blitt tilgjengelig her til lands).
  • edited July 24
    "Skulle man også utgitt live action, skulle jeg gjerne hatt en samling av Walt Disney's Wonderful World of Color der Walt sitter og kommer med informasjon og anekdoter."

En god del av disse ble utgitt i løpet av serien.

Der Fuehrer's Face er også inkludert i "On The Front Lines"-utgivelsen i Walt Disney Treasures, den er vel muligens noe billigere enn den amerikanske Donald vol 2.
  • Ja, jeg hadde tenkt å nevne "On the Front Lines"-settet. :) Det er et bra alternativ når du allerede har det norske Donald Volum 2. Masse interessante propaganda-kortfilmer der utenom "Der Fuehrer's Face" også, så vidt jeg husker (selv om det begynner å bli en del år siden jeg så det).
  • edited July 25
    "Hovedattraksjonen" i On The Front Lines er filmen "Victory Through Air Power", som tar opp mesteparten av disk 2. Disk 1 består av diverse propagandakortfilmer (mange av dem klippet sammen av eksisterende kortfilmer) samt alle de vanlige kortfilmene som hadde krigen som fokus (dette er mest Donald-kortfilmer man også finner i Chronological Donald 2 - Donald Gets Drafted, The Vanishing Private, etc).
    Mest ting som går under "historisk interessant" fremfor "underholdende" altså.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?