Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Tidsepoken i Andeby

edited March 5 in Donaldisme
Andeby har som regel utviklet seg i takt med tiden, men er ikke helt begeistret for moderne historier der Ole, Dole og Doffen sjekker internett for fakta i stedet for å bruke Hakkespettboken, eller man tar digitale bilder med smarttelefoner. Og det er mer enn bare nostalgi. Foretrekker heller Andeby som et tidløst univers, der Donald fremdeles kjører rundt i sin røde lille bil. Og Hiawatha, Storeulv og Langøre bor fremdeles i sine gammeldagse hjem utenfor sivilisasjonen (selv om fortellingene fra "skogland" ikke er blant mine personlige favoritter).

I noen historier er som kjent onkel Skrue redaktør i en avis, og Donald og Klodrik er journalister som skriver på en gammeldags mekanisk skrivemaskin. Og Moby Duck seiler fremdeles rundt i en gammel hvalfangerskute (uten noen gang å lykkes i å fange en hval).

Onkel Skrue har riktignok iblant enorme datamaskiner som bl.a. skal holde styr på formuen hans (og holder på å kollapse hver gang), men dette er gårsdagens datamaskiner. Mange av oppfinnelsene til Petter Smart ligger selv i dag hinsides det mulige, men siden de aldri synes å ha noen samfunnsinnflytelse er dette av mindre betydning. Dette hindrer ikke at man iblant reiser ut i rommet i rakett, eller får besøk av romvesener eller blir truet av roboter.

Hadde ikke hatt noe imot om Andeby var satt til en noenlunde statisk tidsalder som rent teknologisk ikke var kommet lengre enn 60-tallet. Gammeldagse farge TV-er og muligens transistorradio går an. Er litt usikker på musikkassetter, som begynte å bli et alternativ til vinyl i dette tiåret, samt kopimaskiner. Helst ikke moderne overvåkingsteknologi, kalkulatorer, videofilmer og VCR-teknologi, parabolantenner og kabel-TV, walkman, laserscanninger av varer o.l. Disse "gammeldagse" omgivelsene vil dermed være fritatt mange av de begrensningene moderne teknologi setter. Det er for eksempel mye vanskeligere for B-gjengen å rane en moderne bank enn eldre bank uten alle denne teknologien. Og før satellittovervåking kunne Skrue og nevøene hans enda reise til relativt ukjente daler og jungler. Ole, Dole og Doffen blir jo aldri eldre, så kanskje kunne samfunnet også stå på stedet hvil.

Comments

• Jeg kan på en måte forstå hva du mener. Men samtidig: hvis Andeby aldri oppdaterer teknologien sin, er jo ikke universet tidløst, det er snarere tidsbundet. "Gammeldagse farge TV-er og muligens transistorradio" vil jo fortelle med all tydelighet at historiene foregår i en temmelig spesifikk fortid.
  • edited March 6
    Selv velger jeg å se på det som om Andeby har blitt stående på stedet hvil hva angår den teknologiske utviklingen, som ikke strekker seg utover det allerede nevnte.

Påpekte transistorradio fordi gamle radioer med vakuumrør var mer som store møbler. Men etter hvert dukket det også opp mindre omfattende modeller, før de ble avløst av transistorradioen. Men slike bakgrunnselementer er uansett mindre viktige for historiene.

Kan også føye til telefon med dreieskive i stedet for tastatur.

Husker forresten en historie av Carl Barks der Donald blir rasende på nevøene sine fordi de leser science fiction-tegneserier i stedet for klassiske eventyr. Det ender med at han vil lære dem en lekse og låner en teleporteringsmaskin av Petter Smart, og overkroppen hans blir sittende fast i den andre enden.
  • "Selv velger jeg å se på det som om Andeby har blitt stående på stedet hvil hva angår den teknologiske utviklingen, som ikke strekker seg utover det allerede nevnte."

Skjønte egentlig det. Jeg føler bare det er ironisk at når vi snakker om noe vi ser på som "tidløst", så er det i virkeligheten veldig ofte tydelig datert til en spesifikk periode.

Men problemet med det synspunktet på Andeby, er at slik er det jo ikke. Det finnes masse historier med moderne teknologi produsert av både Danmark, Japan, Nederland og sikkert enda flere land. Og det vil bare bli flere slike historier i fremtiden. Faren med å la universet stivne i en tidsæra, selv om det er appellerende for mange, er at universet kan komme til å virke mindre relevant for nye generasjoner med barnelesere.
  • Med tidløst så forbinder jeg det med omgivelser som ikke endrer seg.

Ja, vet det finnes flere historier satt til nåtiden. Fantonald ble utgitt som egen tegneserie for noen år siden, med teknologi som ligger langt foran det som finnes i dag.

Sier bare jeg ikke hadde hatt noe imot om Andeby var satt til nevnte type samfunn. Antall nye lesere blir mindre for hvert år i alle tilfeller. Carl Barks og andre klassikere er fortsatt populære, likeså historier laget i samme ånd. Om barn mister interessen dersom tilstedeværelsen av laptoper og mobiltelefoner mangler vet jeg ikke. Men stemningen påvirkes i alle fall.

I tillegg til det vanlige Batman og Spider-Man hadde vi i flere år også Spider-Man Kids og Batman Kids. Dessuten Disney babies, hvor Donald og Dolly m.fl. er små barn.

Man kunne jo forsøkt seg med et tilsvarende skille med nye historier beregnet på lesere som foretrekker omgivelser som ikke er preget av bl.a. den digitale revolusjonen. "Disney retro" eller noe. Uten at det setter noen begrensninger på hvor man kan reise i verden eller verdensrommet.
  • "Ja, vet det finnes flere historier satt til nåtiden. Fantonald ble utgitt som egen tegneserie for noen år siden, med teknologi som ligger langt foran det som finnes i dag."

Flere historier? De aller fleste Donald-historiene som lages i dag foregår tydelig i nåtiden. Internett, mobiltelefoner og annen moderne teknologi er for lengst integrert i de vanlige Andeby-seriene, selv om de ikke nødvendigvis dukker opp i alle historier.
  • Formulerte meg litt feil. Mente at flere historier inneholder elementer som viser at de er satt til nåtiden. Samtidig er det ikke alle som har nettbrett eller flatskjermer i bakgrunnen, og disse kunne dermed like gjerne vært satt til tidligere perioder.
  • "Formulerte meg litt feil. Mente at flere historier inneholder elementer som viser at de er satt til nåtiden. Samtidig er det ikke alle som har nettbrett eller flatskjermer i bakgrunnen, og disse kunne dermed like gjerne vært satt til tidligere perioder."

Det kan du jo si, men det føles ganske åpenbart for meg at disse historiene er ment å være lagt til samme nåtid som de historiene der mobiltelefoner, flatskjermer osv. vises. Med mindre det da er mer umoderne TVer osv. i bakgrunnen.
  • Andeby-universet er statisk. Ole, Dole og Doffen vert aldri vaksne. Så lenge ein skal halda seg til at Skrue fann gull i Klondike for det som i dag er 150 år sidan, så er det heilt greit å halda seg til teknologi rundt på den tida den einaste sanne meister i faget, Carl Barks, skreiv sine viktigaste historier. Om nokon av desse copycatane som lagar Donald-historier i dag absolutt må trekkja inn nymotens greier, så burde dei kanskje finna på sine eigne karakterar og laga sin eigen teikneserie. Få det vekk!
  • edited March 7
    Ja, han snakker jo enda om Klondyke og gullrushet han deltok i, og det faktum at han fremdeles oppbevarer hele formuen sin i form av penger i en stor pengebinge er jo noe som hører fortiden til. Riktignok stoler han ikke på banker, men mange eldre pengesedler og mynter foreldes med tiden og må veksles inn i nye. Noe som ikke burde være et problem i et statisk univers.

• Har fundert litt på dette selv. Jeg kan på flere vis forstå at også Andeby følger verdens naturlige utvikling, med alle tekniske duppeditter dette medfører. Men personlig skulle jeg også ønske at serien holdt seg på 50-60-70-tallet deromkring. Men dette handler for meg mye om at det ble produsert veldig mange solide utgivelser på denne tiden.

Selv om det fremdeles kan produseres gode historier mener jeg nivået på fortellingene var langt høyere i ‘’gamle dager’’. Da tenker jeg ikke bare på Barks men likefullt de eldste utgavene av Donald Pockets. De italienske historiene er faktisk de jeg setter størst pris på. De ca 100 første pocketsene (med et par unntak) er jo en gullgruve hva kvalitet angår. Lange gode historier, et litt mer usensurert språk som tilfører lesegleden et ekstra krydder, og faktisk også bedre og mer jordnære tegninger. Dagens utgaver bærer i altfor stor grad preg av å være ‘’kunstige’’ tegninger laget på data..

‘’Alt var bedre før’’ er et vanlig hverdagsbegrep som brukes, der nostalgien og lengselen etter svunne tider bearbeides. Alt var nok ikke bedre før men beretningene om trofaste Andebyborgere som Donald, Ole, Dole & Doffen, onkel Skrue, Mikke Mus og Langbein var definitivt det.
  • At de færreste av dagens utgivelser kan måle seg med det som ble utgitt for noen tiår siden er ikke bare nostalgi.

I tillegg har vi de klassiske tegnefilmene om Donald, Mikke Mus, Pluto og Langbein som også ble laget i samme periode. Disney sluttet å lage disse på 50-tallet, med unntak av noen få med Donald og Langbein som ble brukt som animerte informasjonsvideoer (pluss Aquamania).

Har ikke kjøpt pocketbøker på en stund, men antar mange digitale teknikker har overtatt for mye av det som ble gjort for hånd før.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?