Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Ny bokserie - Norsk Donald

Jeg kom først over tittelen "Norsk Donald - reiser til og fra Norge" på Platekompaniet.no i formiddag og trodde det var en enkeltstående bok. På bokklubbene.no kunne jeg lese at det er ny bokserie. Søkte deretter på serie.no og tok opp abonnement på serien: https://serie.no/produkt/norsk-donald.

"
NORSK DONALD BOKSERIEDenne spennende nye bokserien tar mål av seg til å utforske den «norske Donald» – i videste forstand av begrepet.Dette betyr å vise fram hvordan utenlandske tegnere har fremstilt landet vårt i seriene, endenes reiser i Norge, forlagshistorien, de viktige oversetterne, donaldismen som fenomen, innenlandsk produksjon av Donald-historier ... kort sagt alt som har gjort Norge til «Donald-landet». Dette illustreres med både artikkelstoff og tegneserier. Her vises det tydelig at Donald er en and for vårt land!Oljefondet omtales stadig i seriøse økonomianalyser som «Norges pengebinge», uten at ytterligere forklaring er nødvendig. Kommentatoren tar for gitt at referansen går hjem. Og hvis noen tryner, ender de opp med en «Donald-kul» i panna.At disse uttrykkene brukes på norsk med den største selvfølgelighet, er en klar indikasjon på at Donald har formet Norge. Donald er stadig er på pallplassering når det gjelder lesertall, og ca én av 20 innbyggere i Norge leser Donald Duck & Co hver uke.Selv om Donald har formet Norge, viser det seg likevel at påvirkningen har gått begge veier. Flinke oversettere har fornorsket ting der det overhodet var mulig, og selv om mange kjenner til Arild Midthun som en svært aktiv Donald-tegner nå, viser det seg ved nøyere undersøkelse, at overraskende mange nordmenn har bidratt til produksjonen av Andeby-serier oppigjennom tidene. Mange av disse ofte lite kjente historiene, vil bli behørig presentert og kommentert i bøkene.Sikrer du deg et abonnement på bokserien «Norsk Donald» allerede nå, er du en skikkelig fetter Anton!Innbundet bok, 200 sider.Introduksjonstilbud:Norsk Donald – Reiser til og fra NorgeVeil. pris kr 349Pris til deg som blir abonnent: kr 99 – portofritt tilsendt.
Bestillingskjema

"
Frakt 0,-

Comments

• Håper og tror dette blir en fin bokserie! Jeg har fått skrive forordet til bok 1 og er ellers involvert på andre måter også, så gleder meg til å se den første boka når den kommer fra trykkeriet. Den gikk visst i trykken tidligere denne uka.
  • Spennende! Er det mange fortellinger av utenlandske skapere der endene/musene besøker Norge? Kunnskapsløs som jeg er, kommer jeg i farta bare på Lemenjakten og Fra Andeby til Lillehammer. Noen flere?

• Her er en gammel tråd om emnet. Det kan nok være at det har blitt flere historier etter dette. http://www.kvakk.no/forum/discussion/comment/69060/#Comment_69060
  • Er vel en god del historier som er satt til vikingtiden hvor Norge besøkes på et eller annet tidspunkt. Reisen til Miklagard, etc.
  • Det er nevnt Skandinavia i den historien, uten noe mer spesifikasjon. Utifra et kart i historien kan det se ut som de reiser fra Viken-området når de reiser sørover.
  • edited March 22
    Jeg har bestilt, er nysgjerrig på hva dette er. Ser også de har brukt Rosa forsiden fra A-magasinet nr 43/1992
  • Mer informasjon kan leses på serie.no: https://serie.no/produkt/norsk-donald
  • edited March 23
    For de som ikke vil abonnere:

Platekompaniet har allerede fått bok nr 2 og 3 i serien på forhåndsbestilling, henholdsvis i juli og september. Ganske kort intervall mellom bøkene...

Så nettopp at Bokklubbene opplyser at bok 4 kommer 16. desember!
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?