Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"Top Wages"

Funderer litt på denne Barks-ensideren:
https://inducks.org/story.php?c=W+US+++61-06

Den amerikanske originalen er basert rundt et uoversettelig ordspill (top = snurrebass), og den norske originaloversettelsen fra nummer 47/2001 er oversatt så direkte ("God lønn") at hele vitsen forsvinner og en kan lure på om oversetteren i det hele tatt forsto hva originalpoenget faktisk var.

Men historien er også gitt ut på norsk et par flere steder; både i Carl Barks Samlede Verker, Carl Barks' Andeby og Klassisk Donald Duck... ble den nyoversatt på en bedre måte der, eller brukte de bare den gamle oversettelsen fra 2001? Om den ble nyoversatt, hvordan ble ordspillet oversatt?

Comments

• I Carl Barks samlede verk er det oversatt til "Lønn i toppsjiktet", og i siste rute står det "Toppsjiktet!?" Gir nok ikke helt mening det heller ...
  • Usj. Ser på Inducks at svenskene oversatte det med "lön att sätta snurr på"... hikker litt den også, men man ser ihvertfall at det er en vits der.
  • "Lønn til å bli snurrete av" tror jeg hadde vært det beste en kunne fått til på norsk.
  • Jeg visste ikke før nå at snurrebass heter "top" på engelsk, så jeg forsto ikke denne vitsen når jeg leste den på originalspråket. Og det kan neppe de norske oversetterne ha gjort heller. Klassisk Donald Duck nr. 27 har akkurat samme oversettelse som CBSV. Gutten sier til og med "Toppsjiktet!?" i siste rute.
  • "Helt spinnvill lønn", kanskje?
  • Det kunne kanskje ha funket.

"Spinnvill lønn!?"
  • At den faktisk står med "toppsjiktet"-oversettelsen i selveste CBSV er helt absurd. Hvis de ikke klarte å finne på noe som fungerte, skulle de bare ha presentert den som en uoversettelig vits.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?