Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Onkel Skrue-magasiner fra 90-tallet [forespørsel]

Jeg klarer ikke helt definere sjangeren. Det var et blad/bok/magasin i typ A5-størrelse, noe tykkere enn et vanlig Donald Duck & Co.-blad, men ikke veldig. Det var «permet» også, mener jeg.

Det er ikke de gamle Onkel Skrue-bladene fra 70-tallet, dette var en slags nyutgivelse, tror jeg. Mener at jeg hadde et av de første numrene. Min høytid var rundt 98–01, så det må ha vært deromkring en gang.

Nummeret jeg hadde hadde en også Tipp & Topp-historie i seg som omhandlet skoleprosjekt og også litt kjærlighet.

Comments

• edited February 16
    Onkel Skrue-bladet ble utgitt fra 1976 til 2001 og hadde samme format som Donald Pocket, med litt tynnere perm og tredjeparten så mange sider. Er nok dette du tenker på selv om du sier du ikke mener "de gamle Onkel Skrue-bladene fra 70-tallet". Dette er den norske versjonen av den tyske utgivelsen "Donald Duck" (det vanlige Donaldbladet heter "Micky Maus" i Tyskland).

Akkurat som Donald Pocket besto det av italienske serier samt oversettelser av italienske utgaver av Disney Studio-historier (og enkelte andre amerikanske serier), med merkbart større fokus på Disney Studio enn Donald Pocket hadde. Serien hadde et visst preg av å bestå av "ting som ikke var bra nok for Donald Pocket".

Skrue Pocket og søsterutgivelsen B-Gjengen Pocket er samlebøker som inneholder tre nummer hver av Onkel Skrue eller søsterutgivelsen B-Gjengen.
  • Adamant: det stemmer at Onkel Skrue-heftet ble utgitt i det tidsrommet (har selv litt vanskelig for å kalle det "blad"); men det skiftet til et litt større format i bredde og høyde de siste få årene. Det vekslet også mellom å komme ut hver 14. dag og bare hver måned. De siste årene var det utelukkende månedshefte.
  • Huh, var jeg ikke klar over. Man fikk altså seriene der i større format enn de hadde når de ble trykket i Skrue Pocket?
  • edited February 16
    Onkel Skrue-bladet i INDUCKS.

"Serien hadde et visst preg av å bestå av "ting som ikke var bra nok for Donald Pocket"." Enig med Adamant. Mye ræl fra Disney Studio på den tida (dvs. 70- og 80-tallet, som er den perioden jeg kjenner best).
  • edited February 16
    Ja, faktisk. Jeg husker ikke nøyaktig når skiftet til det større formatet skjedde, men det var i hvert fall hele det siste året (2001) da forsidelayouten forandret seg fra årene før. Muligens et år eller to før det også.
  • Når jeg tenker etter så må det nesten ha vært et par år før 2001. Var innom en bruktbutikk og tittet på Onkel Skrue-hefter for ikke så lenge siden.
  • Det både begynte og sluttet som månedshefte, men innimellom kunne det komme annenhver uke eller hver tredje uke.
    I begynnelsen het det Onkel Skrue Månedsblad, senere fikk det undertittelen Kvakk, tidvis med egen nummerering.
    Etter det ble det til "Medlemsblad i Millionærklubben".
    Da Mikke Krim kom ut på 90-tallet kom begge bladene med dobbeltnummerering med felles tittel Disney Seriepocket.
    Onkel Skrue, B-Gjengen og Eventyrserier var alle egentlig samme blad, bare med litt annen vinkling på forsidene.
    Fra og med nummer 21 1997 kuttet de ut Millionærklubb-gimicken og konkurransene og gikk over til det nye formatet som du husker.
    Nr. 2 2000 har en Tipp og Topp-historie.
    Kan det være denne?
    https://inducks.org/issue.php?c=no/OS2000-02
  • Takk, Herbert, bra oversikt.
  • edited February 17
    Jeg elsker dere! HerbertthePig, kjente den igjen med én gang som den rette!
    Hvor gjør jeg best i å få tak i dette, hvis mulig? Finn.no? Bruktbutikker?

Og Inducks er en fantastisk tjeneste, er den norsk egentlig? Alt står jo oppført med prikkfri norsk, selv om FAQen er engelsk...
  • Inducks er internasjonal, drevet av brukere i mange forskjellige land.
  • Bladet er sikkert ikke vanskelig å få tak i.
    Bruktbutikker som Lucky Eddie i Oslo har det mest sannsynlig "på hylla".
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?