Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck & Co 2021

Noen som vet hvorfor Mikke Mus-tisideren "Herakles' trettende storverk" i DD&Co nr. 5/2021 ikke er listet med tegner og forfatter på Inducks? Det er vel oppgitt i bladet?

Jeg er litt nysgjerrig på denne historien, men kunne godt tenke meg å i hvert fall vite hvem opphavspersonene er før jeg bestemmer meg for innkjøp.

Comments

• I bladet står det at manus er av Jaakko Seppälä og at tegninger er av Fabrizio Petrossi.
  • Takk. Pussig at dette ikke har kommet opp på Inducks. (Var historien noe bra, forresten?)
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Så lenge historiekoden (i dette tilfelle D 2020-051) ikke er klikkbar i indeksen så er ikke selve historia lagt inn i databasen enda. Detaljer om hvem som har laget historia, hvilke karakterer som opptrer og slikt hentes fra den delen av databasen så man slipper å registrere alt dette hver gang man indekserer et blad med denne historia. Det holder å legge inn koden, norsk tittel og evt. andre lokale data som oversetter og evt. hvem som har gjort fargelegging.

Slik systemet er laget så kan man strengt tatt legge resten selv om historia ikke er lagt inn enda, men dette gjøres normalt ikke. Iallefall ikke i den norske delen av inducks. Da vil man ha samme data flere plasser i databasen og om noe må endres må det endres flere plasser.

Det er en i Danmark som har ansvaret for å legge inn alle D-kodehistorier og det blir gjort med jevene mellomrom. Men det kan ta noen uker mellom hver gang.
  • En av Egmont sine sider på Facebook hadde nylig annonse for Donald Duck abonnement inkludert to emaljekopper: en med bilde av Donald og en med Dolly. Jeg stilte spørsmål om eksisterende abonnenter kunne kjøpe koppene. I dag ble de faktisk levert på døren ???? Helt vederlagsfritt. Tror jeg har abonnert i ca 15 år.
  • Jeg mottok i går Donald Duck nr 25 for i år. Virker som det har skjedd noe feil under trykking. Første historie pleier starte på side 5, men denne gangen var den på side 2 etterfulgt av side med innholdsfortegnelse og deretter reklameside(r). Lenger bak i bladet har en side fra en Bestemor Duck historie kommet helt feil. Vil anta at hele opplaget har disse feilene?
  • Jeg finner samme feilen i nummer 25 her også, så den er ikke bare i RangerHelge sitt eksemplar. Men legg merke til at selv om første side av førstehistorien er plassert som side 2 i bladet, så har den sidenummer 5 (nederst i høyre hjørne). Det samme gjelder Bestemor-historien: sidene er nummerert sånn som de skulle ha vært. Så det ser ut som sidene i utgangspunktet har blitt plassert riktig, og så blitt stokket om før trykking.

Samme type feil forekommer også i nummer 21. Der har side 37 og 38 byttet plass, slik at en tosiders Langbein-historie kommer med sistesiden først. (I innholdsfortegnelsen finner vi forresten enda en feil: Der står denne historien oppført med hovedperson «Langbein og Minnie».)
  • Samme spørsmål i år som alle andre år: Noen som vet hva som blir årets sommerlesning? Og hvilke nummere som kommer med ekstra sideantall?
  • Sommerlesningen i år blir "Drageherrenes rike", tidligere utgitt i Hall of Fame. Det starter i DD nr.27/2021 med de fire føreste kapitlene. Det er 12 kapitler totalt, så regner med vi får tre blader til og at de kjører annenhvert nummer med sommerlesning.
  • Jeg mener den senere i år skal komme ut i en ny engelsk-språklig samleutgave. Har den på overvåking hos adlibris.com, men spørs om det holder med HoF utgaven og sommerlesingen:-)
  • Takk for svar! Det er en utgivelse jeg ikke har lest, spørs om jeg ikke må gå til innkjøp av bladet da. Personlig foretrekker jeg (av rent nostalgiske grunner) når sommerlesningen er en del av et utvidet blad, enn at det er bilag, men regner med det blir det siste. Det får jeg leve med :)
  • Noen som vet om den lille Donald figuren som fulgte med nr. 25 er starten på en ny serie? Om vi får noen liten Skrue eller Ole,Dole og Doffen?
  • Jeg vet ikke om figuren er starten på en ny serie, men det ville vært fint. Jeg savner sterkt vedlegg av donaldistisk interesse, og jeg synes alle husene var et steg i riktig retning. Det minner meg om byggesettene rundt 1980. Vi har vel også fått Donalds og Bestemors bil for en tid siden, samt pengebingen, og riktignok snart et dusin Lille Hjelpere. Det er mye bedre enn alt dilldallet som går i søpla med en gang. (Jeg tar altså sjansen på at disse tingene ikke oppnår en verdi på tusenvis av kroner som Donald-skjermer, "farge-tv" og andre pappbiter fra 60-tallet.) Slike figurer, hus og lignende ting kan til og med være dekorativt.
  • Figuren som fulgte med i nr. 25 er av samme type som Donaldfiguren fra nr. 9/2020, så det er en slags serie.
  • Så istedenfor å kjøre på med forekjellige figurer sender de bare ut flere Donald-figurer? Det er jo litt skuffende egentlig.

Den lille Donald-figuren har jo også en passende størrelse til disse papp husene som kom i fjor. Synes det var et steg i riktig retning med sånne vedlegg igjen :)
  • I nummer 31 er det en ikke tidligere utgitt Branca-historie. Hurra!
  • Prøver å blåse litt liv i forumet igjen...

DD-nummeret som er i butikkene akkurat nå inneholder tydeligvis en historie som heter "Det første bladet" og handler om at Donald drar på tidsreise. Kan noen som har lest nummeret si litt om denne historien? Er den verdt å kjøpe bladet for? Er det en metaserie som indirekte handler om det første nummeret av DD&Co?

image
  • Jeg leste historien nå nettopp. Beskrivelsen «metaserie som indirekte handler om det første nummeret» ser ut til å passe ganske godt. Hele historien dreier seg om en jakt på et verdifullt eksemplar av det første nummeret av et tegneserieblad. Bladet heter ikke Donald Duck & Co, og handler heller ikke om Donald, men det ser ut til å være et
    grep for å unngå en paradoksal folk-i-Andeby-leser-donaldbladet-situajon. Det er ganske tydelig at bladet det er snakk om er ment som et slags Andebys svar på
    donaldbladet.

En ting som er litt underlig, er at det gjøres et poeng ut av at dette første nummeret kom ut for 70 år siden, i året 1951. Dette får meg til å mistenke at historien egentlig ble skrevet for et 70-årsjubileum i et land der det første donaldbladet kom i 1951. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor årstallet ikke ble endret til 1948 i den norske oversettelsen.

En annen ting som er underlig er holdningen Donald har til tegneserier: Han ser på det som noe tull som forderver små barnesinn, og mener at barna isteden burde lese nyttige og oppbyggelige historier. Altså, hvis hele historien faktisk var satt til 1950-tallet, så kunne det kanskje gått an å tro på dette, men knapt nok da. Men at en ung voksen and i 2021 har sånne holdninger, det virker bare absurd.

Men hvis man først godtar dette, så er det en ganske fornøyelig historie. Den er, etter de første par sidene, veldig forutsigbar, men inneholder likevel såpass mange morsomme ting at den føles verdt å lese.

• Takk for den fyldige anmeldelsen, Øystein. Får vurdere om jeg skal plukke opp dette bladet.

OysteinSkartsaterhag skrev:
    En annen ting som er underlig er holdningen Donald har til tegneserier: Han ser på det som noe tull som forderver små barnesinn, og mener at barna isteden burde lese nyttige og oppbyggelige historier. Altså, hvis hele historien faktisk var satt til 1950-tallet, så kunne det kanskje gått an å tro på dette, men knapt nok da. Men at en ung voksen and i 2021 har sånne holdninger, det virker bare absurd.
    Veldig enig, men når jeg ser sånne gammeldagse holdninger hos Donald i dagens serier får jeg inntrykk av at Egmont har som regel å holde på de klassiske karaktertrekkene til figurene. Så hvis Donald mente tegneserier var fordervende lesning i Barks' "Sterke-Tor" på 50-tallet, så mener han vel stadig det samme i Egmonts serier anno 2021. (Bare en teori jeg har, men du merker veldig forskjell fra produksjonen til Disney Italia, der det føles som figurene får lov til å utvikle seg på en annen måte i forhold til moderne trender og synspunkter.)

Kan jeg spørre hva historiekoden til denne serien er? Dét kan fortelle oss hvilken utgiver den er laget for, og kanskje også hvilket år den ble skrevet.
  • Du kan definitivt spørre om hva historiekoden er. Du kan til og med få et svar: D 2020-224.

Det ser ikke ut som historien er inducksert ennå; jeg finner i hvert fall ingenting ved å slå opp den historiekoden. Informasjonen om serieskapere som står trykt ved historien i bladet er:

Manus: Jaakko Seppälä
    Tegninger: Daan Jippes og Ulrich Schröder.
  • edited September 15
    Det forteller i hvert fall at historien ble skrevet og antatt i 2020, og at den er produsert for Egmont i Skandinavia. :) (D-en står for Danmark.) Så da er det sannsynligvis ikke noe spesifikt bladrelatert jubileum den ble laget for.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?