Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donaldistiske kraftuttrykk

Nyveiv-bandet Alle Tiders Duster kom etter sigende opp med navnet fordi "dust" er det sterkeste kraftuttrykket man finner i Donald. Å, jeg vet nå ikke det. I Donald-pocketene finner man da ofte et atskillig saftigere språk.

Dette er nok én av flere grunner til at jeg ofte foretrekker de italienske historiene framfor de litt "snillere" Gutenberghus/Egmont-produserte fortellingene i ukebladet. Oversetter Axel S. Seeberg har etter min mening fått altfor lite honnør for sin innsats for å gi pocket-historiene norsk språkdrakt.

For moro skyld har jeg samlet noen av de mer kreative kraftuttrykkene og følelsesutbruddene vi møter i Donald Pocket. Utvilsomt mer enn bare "dust"...

Hjelp! Mord! Valutavandaler! Vemmelige storetere! Tufs! Skurk! Jeg dør! Akk o ve! Dobbelt ve! Lyn og torden! Elendige pengetyver! Hold nebb! Din dåsemikkel! Utsuger! Løgner! Jeg sprekker! Katastrofe! Ditt nyrike null! Grøss og gru! Hold nebbet lukket og ørene åpne! Ti stille, slyngler! Saft suse! Saft inderlig suse! Forrædere! Grr og atter grr! Grufullt! Din tullete treklatrer! Sensurert! Skorpioner! Hva glor du på? Kjeltring! Ut! Eller jeg myrder dere! Rrritsj! Rrratsj! Fille-bom-bom-bom! Utakknemlige egoist! Din innbilske frekkas! Erkefjols! Superdust! Uverdige nevø! Bøller! Ti stille, dumrian! Mitt hjerte blør! Klem til, din kløne! Himmel og panserhvelv! Tufs! Sabotør! Trege nevø! Jeg gremmes! Rull inn geipen! Ved Asklepios! Auuuu! Dobbelt-au! Jeg er forrådt! Banditter! Feiginger! Din tobeinte tufs! Kujon! Elendige slabbedask!...

(...og dette er bare fra ett bind!)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?