Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald på julaften og Disney+

Er det noen som har peiling på om Disney+ vil få følger for julekalvalkaden (hvordan staver man det?) på NRK? Disney har jo rettighetene til dette programmet?
«1

Comments

• Tviler, med tanke på tradisjonen som denne spesialen har på NRK. Tror nok ikke Disney+ har lagt ut noen slik julespesial heller.

Men ellers er det jo først og fremst andre strømmetjenester Disney+ har fått konsekvenser for. Omtrent alle serier som har vært på Netflix o.l. er nå trukket tilbake fordi de skal på Disney+.
  • Det er ikke godt å si. Jeg /tror/ at de skandinaviske juletradisjonene er såpass sterke, at jeg tror Disney vil vegre seg mot å si opp/avslutte lisenseringen av denne spesialen. Det vil rett og slett skape litt for mye bråk, tror jeg.

Ellers har jeg jo håpa at de amerikanske originalene ville bli lagt ut på Disney+, men det virker ikke som at dette er en prioritet. Kanskje vil de om noen år, når tjenesten er ferdig utrullet. Disney+ har begynt å opprette "Collections", så jeg ser for meg at de kan samle nye og gamle julespesialer i en julesamling etter hvert: Men, jeg tviler ærlig talt på at denne vil inkludere From All of Us... med det første.

Det store spørsmålet for meg er egentlig hvor mange skandinavere som er med å påvirke hvilket innhold tjenesten skal ha. Jeg vil tro det er få eller ingen.
  • Donald-landet viser til at TV 2 mister rettighetene til Disney på julaften
  • ...men det står også at "Disney vil fortsette 45 år gammel tradisjon med NRK".
  • edited September 19
    Lurer på hvilken tradisjon de sikter til? Hva har NRK og Disney gjort sammen siden 1975?
    OK, ferdig pirka :) Selv om TV2s programmer var de samme hvert år, er det synd at de forsvinner. Men, det er i hvert fall godt å få bekrefta at julekavalkaden fortsetter på NRK.
  • Det er i så fall en tradisjon med avbrudd. Jeg husker at NRK mistet rettighetene og ikke sendte Disney en del år.
  • Det stemmer. Det har vært dekket i en annen tråd, men basically så startet tradisjonen i 1979, og det har vært to avbrudd. 1990-1996 og 2002-2003.

• https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/uavklart-om-nrk-får-sende-donald-duck-og-vennene-hans-julaften/ar-BB1ardNX?ocid=msedgntp

Ingen egentlig nyhet om Donald på julaften her enda, altså.

"Jeg er ikke blitt rik av det, men jeg har mye moro med Donald. Nå er det dessuten mye gammelt materiale som må dubbes på nytt – og det er Harald Mæhle og jeg i gang med."

I tillegg til gammelt som skal dubbes på nytt, jobbes det med å gi norske stemmer til de originale DuckTales-episodene.
    Her var fra før av bare et tyvetalls episoder dubbet til norsk.

Syns det er bra av Disney+ at de får inn de originale norske stemmeskuespillerne for å fullføre dette, selv om vi da må vente litt lenger.
  • "[Rune Alstedt] forteller at han har dubbet et sted mellom 2000 og 3000 episoder av Donald Duck – og mange av dem har vært vist nettopp julaften."

Da er det jo ironisk at Donald-tegnefilmene som går på NRKs julekavalkade alltid har vært vist med engelsk tale.
  • edited October 27
    Jeg tror Disney vil tape på å ikke la NRK og SVT sende Donald på julaften.
  • Lurer på hvor dette "mellom 2000 og 3000 episoder" tallet kommer fra. Så mye tegnefilm med Donald er det da ikke.
  • Tror Rune Alstedt tok det etter en litt unøyaktig hukommelse. ;)
  • Det ser ut som det blir Disney på julaften hos NRK i år:
    https://kampanje.com/medier/2020/11/nrk-redder-juletradisjon---disney-forhanldinger-i-boks/
    Men hvordan det blir de kommende årene er uvisst.
  • What else is new? Nesten annethvert år når det lakker mot jul er det jo nye avisoverskrifter om at NRK ennå ikke har kommet til enighet med Disney om årets julekavalkade.
  • Blir liksom ikke det samme med Disney + hvis kavalkaden skulle gått der. Da kan man jo logge seg på når som helst.
    Donald skal man se kl 1400 på julaften - og etter det, kl 1500, så er det Kalle Anka :)
  • Jeg dropper heretter kavalkaden på NRK. Jeg koser meg heller med @trondmm sin fantastiske fanedit.
  • På Disney+ er det kanskje en fjern sjanse for at vi ville få originalprogrammet i restaurert utgave og i farger.
  • Ja, jeg er en håpløs optimist, og velger å tro at originalprogrammet en gang i fremtiden kan dukke opp på Disney+. Men, jeg tror det er mest sannsynlig at det blir lagt ut sammen med episoder av Disneyland serien. Foreløpig har de bare lagt ut enkeltepisoder, men jeg har et håp om at Disney, etter hvert som de graver dypere i arkivene, vil begynne å legge ut hele sesonger, spesielt fra årene Disney presenterte programmet (dvs. de første 13 sesongene).
    Jeg er litt mindre optimistisk om sjansene for å få alle variantene av programmet. Disse vil muligens anses som repriser, selv om programmene er endret.
  • Takk, @GuffenDelbekk. Hyggelig at flere enn meg får glede av arbeidet :)

Jeg har gjort klar en versjon med 2020-overraskelser her:

https://archive.org/details/from-all-of-us-to-all-of-you-2020-fanedit

Jeg vil også legge ut en utvidet variant litt nærmere jul.
  • Den nye versjonen på archive.org ser flott ut bildemessig. :) Men jeg lurer på om du har vurdert å lage en alternativ versjon der du skifter ut lyden på de forskjellige tegnefilminnslagene med lyd hentet fra DVD eller Blu-ray? Lydsporet høres egentlig litt crappy ut med SÅ mye hissing og støy i bakgrunnen. (Men jeg antar du har brukt det fordi det er hentet fra det eldste opptaket du har.)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?