Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck & Co 2020

Ser ut som bladet som er i butikkene for øyeblikket inneholder en tidsmaskinhistorie tegnet av Flemming Andersen. Til de som har lest den, var den noe bra?

Comments

• Jeg må si jeg er glad i strekene til Flemming Andersen, men historien i seg selv er ganske forglemmelig. Donald og Bolivar(!) må reise tilbake i tiden for å stoppe romvesener som vil hindre Galileo Galilei i å presentere teleskopet sitt.
  • Synes historia var litt teit, og avslutningen ga ikke noen løsning på problemet vi fikk presentert i starten. Men vi fikk et gjensyn med samme tidsmaskin som vi har sett i tidligere historier.

Og det virker som de har laget flere, for i nr.21 kommer en ny tidsreise og denne gangen beøker de "Fysaac Newtand".
  • edited May 19
    I nr. 21 er reprisen "Pengesekk-problem", her kalt "Halvt om halvt". Den er laget av Jack Sutter og Vicar, men i bladet står det Peter Snejbjerg og Marco Rota, så her har det vel gått litt fort i svingene i redaksjonen.

Forresten har den nevnte tidsmaskinhistorien (Løkling/Midttun) veldig dårlig trykk, i alle fall i mitt blad.
  • LarsMartin skrev: "Forresten har den nevnte tidsmaskinhistorien (Løkling/Midttun) veldig dårlig trykk, i alle fall i mitt blad."

Da er det nok de generelle problemene med trykk i Egmonts Disney-utgivelser. Har strekene knudrete gjengivelse i de andre historiene også?
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Det er nok dessverre skjedd en feil med den historien. De andre historiene i bladet er i orden.
  • Åpningshistorien av Løkling/Midthun i nr 21 har helt ELENDIG trykk også i mitt blad. Det er helt krise. Ser ut som rutene er blåst opp i paint. Det er pikselert uklart og dårlig. Teksten er derimot skarp. Her har det skjedd noe. Det gir et dårlig inntrykk og gjør historien kjedelig å lese. Dårlig trykk gjør neppe at løsalgskjøpere får lyst til å kjøpe bladet. Det er et problem med den historien for resten av bladet er vanlig i trykken. Har forøvrig fått blader med trykkfeil med ujevne mellomrom de siste årene, (feil farger, sider trykt dobbelt, sider som ikke er trykt etc). Det var aldri et problem før.

Senest i påskenummeret hvor Barks sin historie Gullhjelmen var ekstralesinng var en side i historien trykt dobbelt og en annen utelatt...
  • edited May 24
    Woodbear skrev:
    Åpningshistorien av Løkling/Midthun i nr 21 har helt ELENDIG trykk også i mitt blad. Det er helt krise. Ser ut som rutene er blåst opp i paint. Det er pikselert uklart og dårlig. Teksten er derimot skarp.
    Vet ikke hvor mange her som leser Sprint, men den beskrivelsen der passer også perfekt på spesialalbumet "Ung og naiv" av Emilé Bravo i Egmonts norske utgave. Teksten er det eneste som er reprodusert skarpt i hele albumet.
  • edited May 25
    Postet i feil tråd. Har flyttet innlegget mitt til "Slik reddes DD & co". Beklager.
  • Årets sommerlesning blir (hold dere fast!)... Skrue McDucks liv og levnet.

Det starter med et 100-siders vedlegg til nr.27, og tipper de blir like som ekstraheftene fra sommeren 2011. Regner med de to andre kommer sammen med nr.29 og nr.31 siden disse er i butikksalg.
  • Virkelig? Høres lite kreativt ut, ni år siden sist, men kanskje det er ekstra kjedelig fordi jeg nettopp har bladd frem de gamle ekstrabilagene fra 2011 selv. Er det ikke mulig å hente opp noe annet gull?
  • Det er jo en av de bedre langlesingene, men må si jeg synes det er litt skuffende siden 2011 tross alt ikke føles så lenge siden (for primærmålgruppen er det jo en liten evighet siden da). Også litt skuffende siden de akkurat har solgt boka i nytt opplag, og jeg regner med at mange har kjøpt og lest den.
  • Den nye bokutgaven har kommet i fire opplag siden 2016. Men det er sikkert ekstra billig for dem å bare trykke opp igjen dette uansett. Husker dere den gangen sommerlesningene i Donald ofte var NYE og UUTGITTE historier?
  • Det var tider, Mesterius.
  • Det var tider ja Mesterius. Da gjerne 3 forskjellige tegnere var representert også.

Jeg må si dette både overasket og skuffet meg. Kjøpte og leste Skrues liv igjen i den nye Fantagraphics life and times of Scrooge Mcduck boksen nå under corona avstengingen. Så jeg føler ikke noe personlig behov for hverken å lese eller kjøpe nok en bladutgave. Boksen med de to bøkene kjøpte jeg jo mest ettersom jeg var misfornøyd med den norske 2016 boken med alle pikslene.

Men at nye generasjoner har glede av optrykkene kan jeg skrive under på. Har nettopp besøkt en venn med flere småsøsken som leser Donald. Når har ikke de masse elektroniske leketøy, så de finner stor glede i tegneseriene. Tok med en stor pose med blader og noen bøker jeg har endt opp med ekstra utgaver av. Folk har en tendens til å forhøre seg med meg før de eventuelt kaster blader.

Så at nye lesere har stor glede av en ny runde Skrues liv tviler jeg ikke på. Men det hadde ikke skadet med noen lange serier til glede for oss som har omtrent alt av Barks og Rosa. Vi som bare kan oppgradere historiene vi allerede har i form av bedre utgaver.
  • Den gangen det ofte kom nye eller sjeldne historier som sommerlesning, samlet jeg gjerne på de spesifikke bladene. Donald ble fast innkjøpt til familien på den tiden, men jeg likte å ha numre med ekstra bra og interessante serier i min egen samling. Kjøpte blant annet bladene med Scarpas "Stjernereporteren", og en ganske fantastisk lang historie skrevet og tegnet av Jan Gulbransson.
  • Sjekket heftet på Minetegneserier.no Interessant at de bakpå heftet oppgir at de er i salg fra 3. Juni, 17. Juni og 31. Juni. Spesielt siden det er Juli og de nødvendigvis må ha vist hvilke uker sommerlesningen er i salg.
  • Jeg har sluttet å bli overrasket over hvilke feil Donald-redaksjonen/Egmont gjør og slipper gjennom til trykk. Det er åpenbart ingen form for kvalitetskontroll i det forlaget...
  • Nei, det er jo ikke bare i Donald-utgivelsene vi ser slurv fra Egmont heller.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?