Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Import av tegneserier etter at 350-kronersgrensen ble fjernet

edited April 17 in Donaldisme
1.april i år ble de nye importreglene innført slik at man nå ikke lengre kan kjøpe tegneserier i utlandet avgiftsfritt.

Tidligere har det gått fint å motta pakker med verdi (innhold+porto) på under 350kr uten å bli krevd for mva. og dyrt tollbehandlingsgebyr. For pakker over 350kr var det ofte litt bingo hva som kom til å skje. Tegneserier i bokform er definert som bøker og fritatt for mva., mens vanlige tegneserier er mer åpent for tolkninger i lovverket men antageligvis ikke fritatt. Bruker å klage og får av og til medhold og ellers ulike argumenter imot fra tollbehandlerne (har fått mye rare forklaringer..).

Nå etter den 1.april er det opp til selgeren å kreve inn mva., og store selskaper som selger på nett har registrert seg i et VOEC-register. Hvis du kjøper fra en mindre utenlandsk tegneseriebutikk som ikke har registrert seg der risikerer du å måtte betale tollbehanligsgebyr som er mye større enn verdien på pakken. Så her må man passe på.

Etter den 1.april har jeg kjøpt to ting fra Storbritannia på eBay og det kom da opp en egen VAT del som måtte betales i tillegg til vinnerbud og porto. Var litt spent på hvordan posten kom til å fange opp at dette faktisk var bealt når det er privatpersoner som sender pakken. Men fikk svaret på det i dag da begge pakker ankom. Som en egen linje i adressa mi er det lagt til "VOEC NO:xxxxxx Code:Paid" som eBay tydeligvis har instruert selgeren til å legge til. Så hvis man legger til en slik linje i adressa ser det ut som ting slipper igjenom hos posten.

Ulempen med eBay er at dette legges til alt som kjøpes der, inkludert bøker som i utgangspunktet er fritatt for mva. Er spent på hvordan dette fungerer på Amazon og andre plasser. Noen som har prøvd å bestille bøker fra utlandet etter 1.april?

Comments

• Så det ble spurt om dette på Gammeldonaldistene sin Facbook-gruppe. Er ikke med der, men kanskje noen kan informere videre om hvorfor eBay nå har en egen VAT del som blir lagt til når ting sendes til Norge.
  • edited April 17
    Noen som har prøvd å bestille bøker fra utlandet etter 1.april?
    Kom på at jeg faktisk hadde kjøpt et par tegneseriebøker selv fra Book Depository den 7.april. Der ble det ikke krevd inn noe mva. (VAT). Men de er registrert i VOEC-lista ser jeg. Men regner med de definerer det aller meste de selger som bøker selv, som jo skal være fritatt.
  • Takk for den Glomgold, hadde oversett hele den sida..

Så enn så lenge lønner det seg faktisk i finne de små butikkene som ikke har registrert seg enda(!). Ting ble jo allerede utsatt fra 1.januar til 1.april for å få på plass VOEC-systemet. Tror myndighetene undervurderte hvor mye adm og styr dette medfører.

Har nå fått min tredie pakke kjøpt på eBay i april, denne gangen en bok og ikke tegneserier - og måtte betale 25% avgifter på denne også. Men regnet på de tre pakkene og eBay tar kun 25% av vare+porto og ikke noen ekstra gebyr for å gjøre dette.

Med de allerede høye porto-satsene fra utlandet (spesielt fra USA), så må man vel snart finne seg en annen hobby enn å samle utenlandske tegneserier.
  • Med de allerede høye porto-satsene fra utlandet (spesielt fra USA), så må man vel snart finne seg en annen hobby enn å samle utenlandske tegneserier.
    Nå kan du jo begynne å lese dem ;)
  • Med de allerede høye porto-satsene fra utlandet (spesielt fra USA), så må man vel snart finne seg en annen hobby enn å samle utenlandske tegneserier.
    Nå kan du jo begynne å lese dem ;)
    Sparer lesinga til jeg blir pensjonist og alt er komplett og kan leses kronologisk :)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?