Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Slik reddes DD & Co

Jeg har tenkt på dette en stund, og er egentlig overbevist om at det er eneste redning for Donald-bladet. Så Egmont, om dere leser dette, ta affære!

Jeg var 11-12 år gammel da jeg var på påskeferie i Frankrike, og fikk kjøpe et Picsou-magasin. Jeg kunne selvfølgelig ikke et ord fransk, men det tjukke bladet med en haug av gode historier (jeg er faktisk usikker på om jeg da visste at det var Barks og Rosa) gjorde at jeg tok vare på det i mange år.

Det var den klassiske historien om jakten på enhjørningen, men ikke bare det, på neste side kom oppfølgeren fra denne eminente tegneren der Donald og guttene havnet på krokodillejakt i Egypt. Fulgt av flere gode historier.

Nå skal ikke dette bli en "vi trenger mer Don Rosa-gjenprint"-tråd. Poenget mitt er at det tjukke bladet, fylt opp av gode, lange historier, gjorde mer inntrykk på en liten unge som meg enn noe annet Donald-blad hadde gjort.

I dag er et Donald-blad på 52 sider. Gjør det om til et månedsmagasin, gjerne tre ganger så tjukt. Still høyere krav til seriene som produseres, og bruk det beste. Gjerne tematisk. Jeg ser gjennom Inducks at siste Picsou-magasin kjører hele Klondike-serien til Kari Korhonen, for en nydelig idé. DET gjør at man får et forhold til bladet, i stedet for en tilfeldig syvsider i et tilfeldig blad.

Og det er en haug av gode historier man kan gjentrykke, ikke bare Rosa. Gamle Murray-klassikere, Ferioli for den saks skyld. Shambor-serien skulle jeg gjerne lest igjen, som et eksempel.

Finn historiene som henger sammen, trykk dem sammen. Lange historier, det er alltid de som etterlater inntrykk hos leseren. Tenk hvor mye godt stoff man kunne pakket inn i et blad på 156 sider, da! Fantonald, eventyr fra skattekistene. Fortsettelseshistorier som faktisk er gode og spennende, hver del på 16 sider. Da skulle jeg og abonnert.

Jeg er overbevist. Barn og voksne er ikke så ulike; det er kvaliteten på bladet som avgjør om man liker det. Det er på høy tid å gjøre noe med det.

Comments

• edited May 2
    Jeg liker grunntanken din godt. Skal jeg ramse opp de 20 favoritthistoriene mine så er det nok kun lange eventyr der. Med fare å trekke frem forumets gamle skjellsord "samlebåndsproduksjon" så må jeg si at de korte gag-historiene på 10-ish er fort lest, fort glemt.

Og man kan jo undres - er det virkelig lettere/enklere/billigere å produsere 5 ti-sidere enn én 50-sider? Om man brukes DRs grundige faktasjekk så er det nok det, men det er jo ikke nødvendig. Man kan fint sende en ung Skrue til Klondyke eller Skrue, Donald og guttene på jakt etter inkagull, en sjørøverskatt eller jungelsafari uten at historien er historisk korrekt. Jeg tror mange forfattere også vil sette pris på å kunne fortelle flere slike episke historier.

Om månedsmagasin som en mastodont på 150 sider er veien er å gå er jeg mer usikker på. Men det ser jo ikke ut til at dagens utgivelseshyppighet er riktig medisin heller, så det skader jo ikke å prøve.

Hvordan går det forresten med bladet i Finland? Har de fortsatt en mer "seriøs" profil enn å se på det som et barneblad og selger det fortsatt i tilnærmet urealistiske kvanta?
  • Det var jo ingen dum idé☺
  • Jeg har også noen tanker om hva som skal til for å gjøre Donald Duck & co bedre og mer levedyktig i fremtiden. Jeg har inntrykk av at de fleste som leser bladet er i aldersgruppen 10+ (29 her ), da skjønner jeg ikke det tidvis barnslige innholdet. Tenker da på historiene. Det krøller seg helt i meg når nye Midthun historier inneholder steder som Fjonslo (Oslo) og Fjærdrikstad (Fredrikstad). Jeg skjønner ikke at en fantastisk tegner og kunstner som Midthun kan kaste bort talentet sitt på slikt tull. Han må da kunne komme opp med noe bedre. Det vet vi jo at han kan, bare se på juleheftene. Det var også en historie i Donald Duck & co for noen uker siden, husker ikke hva den het, som var veldig god. Den var tegnet av Midthun. Personlig tror jeg det er redaksjonen som gir Midthun i oppdrag å sende Donald og gjengen til norske steder med andre navn enn i virkeligheten. Jeg syns det er noe som er med på å dra ned kvaliteten på bladet. Jeg ønsker heller at Midthun og gjengen hans får mer frihet til å lage de historiene de ønsker.

I tillegg blir det vel mange opptrykk av Barks og Rosa. Nå skal det sies at jeg har lest mer Donald enn de fleste, så for nye lesere er det nok gull med opptrykk. Det fins flere gode historier de kan trykke opp på nytt, utenom Barks og Rosa også. F.eks. Rota, Van Horn, Murry, Godtfredsen og flere som jeg ikke kommer på nå. Hadde de kommet med litt variert opptrykk tror jeg kvaliteten hadde steget betydelig.

Jeg er også en av dem som savner fortsettelse i neste nummer historier. Dette var noe det neste ble helt slutt med da bladet gikk over til å selges i butikk kun annenhver uke. Noen unntak har det dog vært. Jeg syns det er trist at en så viktig del av Donald Duck & co er blitt borte. De lange historiene har nesten forsvunnet helt ut av bladet. Få dem tilbake. Da har man en grunn til å kjøpe neste blad også

Dette var mine raske tanker da jeg leste denne tråden. Fin tråd dette her som kan innlede til mye god diskusjon. Forhåpentligvis leser Egmont noe også ;)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?