Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Ny kjempebok på gang

Jeg sjekker ett par ganger i uken siden serie.no for nye utgivelser, og oppdaget i dag denne: https://serie.no/produkt/boker/jeg-donald. Historier av Carl Barks, Don Rosa, Vicar, Daniel Branca, Daan Jippes og det norske teamet.368 sider. Pris ved forhåndsbestilling fra Serie.no 399 kr, portofritt så vidt jeg kan se. Søkte litt på Google etter tittelen, men foreløpig er det bare Egmont selv som har den til forhåndsbestilling.
«13

Comments

• Um... okei? Ser ut til at etterspørsler etter en nyutgivelse av den klassiske "Jeg, Donald Duck" etter hvert morfet til en ny bok? I hvert fall hvis vi skal tro beskrivelsen:
    JEG, DONALD

En etterspurt nyutgivelse er blitt til vår tids Jeg, Donald. Historier av Carl Barks, Don Rosa, Vicar, Daniel Branca, Romano Scarpa, Daan Jippes og mange fler, inkludert det norske teamet Arild Midthun, Knut Nærum og Tormod Løkling.

En deilig stor og tykk bok på 368 sider! Gamle og nye serier med Donald i full utfoldelse. Innbundet.
    Det er interessant at de prøver å gjenopplive kjempebøkene enda en gang, etter forrige forsøk for elleve år siden. Men det er likevel grenser for hvor entusiastisk jeg kan bli når dette sannsynligvis betyr (nok en gang) at alle seriene må brytes om for å passe til formatet. Eneste mulige unntak er vel avisstripene som ble laget til jul av Midthun & Co.

• Forhåpentligvis brytes vel ikke seriene om for å passe formatet. Om det er tilfelle har i alle fall ikke jeg interesse av boken.

Men må boken ha nøyaktig samme proporsjoner som den originale Jeg Donald? Kanskje den blir mer som et forstørret album format. Eller kanskje mer lignende CBSV bøkene i format. Time will show.
  • Det er kanskje noe i det, Mikkel, med tanke på at boken er på 368 sider. De gamle kjempebøkene var jo ikke fullt så tykke. Så mulig at de tenker å gjøre den mindre formatmessig slik at den ikke blir helt uhåndterlig. Det hadde jo vært bra for seriene inni også.
  • Hadde helt glemt den sorte kjempeboken som kom i 2011. Kjøpte den aldri inn, men lånte den derimot på biblioteket. Var ikke så begeistret for formatet på den boken.

• Var vel snarere i 2008. ;) Men ja, "Donald Duck - Den store boken" var jo formatert nøyaktig som de gamle kjempebøkene. Er derfor jeg ikke var så optimistisk til den nye samlingen, men kanskje jeg tar feil.

Forresten... oi! Nå ser jeg akkurat på Inducks at danskene fikk to kjempebøker i 2008! De fulgte opp den første med Donald med "Den Store Sorte Hexia de Trick". Antar at den norske utgaven ikke solgte godt nok til oppfølgere.
  • Den norske boka ble av en eller aller grunn trykket i et enormt opplag. Jeg husker svære tårn av disse bøkene på flere bokhandler, og til slutt gikk de for 99 kroner mange steder. Noen var i overkant optimistisk den gangen, og det er muligens gunnen til at vi ikke fikk Magica-boken i Norge.
  • Ja, jeg tror til og med Notabene i Volda hadde flere eksempler av "Den store boken" da jeg begynte å studere der året etter. Og de tar generelt ikke inn så veldig mye tegneserier.

Gleder meg forresten til Egmont kommer med den etterspurte og bearbeidede nyutgivelsen "JEG, MIKKE".
  • Stusser litt på ordet nyutgivelse.
    De endrer minimalt på tittelen og fremsiden, men bytter ut alt innholdet. Jeg kommer sannsynligvis til å plukke opp denne, og er positiv til en eventuell "Jeg, Mikke."
    Men de skulle kanskje fortsatt serien med nye titler og cover, siden dette lett kan se ut som et nytt opplag av en bok folk kanskje tror de husker fra 70-tallet.
  • Vel, ALT innholdet blir sikkert ikke byttet ut. Regner med at flere av Barks-seriene vil være de samme som i originalboken. ;) Og er formatet mindre kan jo det være et signal om at dette ikke er HELT samme greia som den berømte 70-tallsutgivelsen (med mindre folk tolker det som at det er akkurat samme innhold, bare i sitt originale format denne gangen).
  • Det gjenstår å se.
    Men en kjempebok som ikke er kjempestor er enda merkeligere! :-O
  • Jeg vet, men de sier ikke "Kjempebok" noe sted i produktbeskrivelsen. "Stor" kan jo teoretisk bety albumformat også, som Mikkel var inne på. Dessuten, tenk på hvor enormt tung og svær den vil bli hvis den er BÅDE i kjempebokformat og hele 368 sider tykk (mot de klassiske kjempebøkenes 200).
  • Det blir uansett bare spekulasjoner, men dersom den skal ha med 200 sider komprimert Barks i TILLEGG til "Don Rosa, Vicar, Daniel Branca, Romano Scarpa, Daan Jippes og mange fler" kan det bli trangt med 368 sider.
    Jeg tipper det bare er litt Barks i den nye boken.
    Det var veldig tykt papir i de gamle bøkene- Boken fra 2008 har også 200 sider, men var mye slankere.
  • Ahh, det med papiret har du rett i. Forøvrig, ikke misforstå meg: jeg mente ikke å si over at jeg tror alle Barks-seriene fra "Jeg, Donald Duck" blir med i den nye utgivelsen, eller at det vil være i nærheten av så mange Barks-historier som i den. Med tanke på hvor mange andre serieskapere som skal være med tipper jeg det blir noe sånt som 3-4 Barks-historier.
  • Forstår.
    Men jeg holder fast ved at jeg synes det er misvisende å bruke ordet nyutgivelse dersom bare 15-20 % av innholdet er det samme som gammelutgivelsen.
  • Kan si meg enig i det. Men slik de bruker "nyutgivelse" i produktbeskrivelsen på serie.no, er det egentlig litt åpent for tolkning. De skriver: "En etterspurt nyutgivelse er blitt til vår tids Jeg, Donald". Det kan høres ut som om boken opprinnelig var tenkt som en ren, moderne nyutgivelse med få endringer, men gradvis utviklet seg til noe annet.

Ellers får vi håpe at Knut Nærums nye forord har minst like mange faktafeil som Gunnar Oldins artikkel i originalboken. :D Der har den moderne redaksjonen virkelig noe å leve opp til.
  • Det er jo egentlig et veldig tett Innhold av Barks klassikere som regnes blant hans beste i den originale boken. Om man skal håpe på nok en ny utgivelse av rundt 3-4 serier fra denne. Hvilke serier burde da få plass i ny utgivelsen? Noen av de som ikke utgitt fult så mange ganger?

Det samme gjelder jo av de andre serieskaperne. Hvilke/n historie av Don Rosa, Midthun & Co og Daan Jippes fortjener plass?
  • Synes egentlig at Rosa og Midthun er så overutgitte i norsk sammenheng at jeg ikke klarer å komme på noen serier av dem som fortjener nyutgivelse mer enn andre. Jippes er jeg ikke enorm fan av. Men kanskje noe tidlig av ham? Noe som ikke har vært sett på norsk i det hele tatt?

Når det gjelder Branca håper jeg det blir serier fra før slutten av 90-tallet (da tegnestilen hans på et tidspunkt forfalt veldig); og når det gjelder Vicar, så jeg også gjerne noe av eldre dato. Jeg vokste opp med ham på 90- og 2000-tallet, men i senere tid har jeg fått mer sansen for stilen hans på 70- og 80-tallet, den gangen han utførte all tusjingen selv.

Tidlig William Van Horn kunne også vært gøy. Og hva med en reutgivelse i korrekt format av denne italienske 30-tallsklassikeren (som riktignok opprinnelig kom på norsk i kjempeboken "Donald den store")?
  • På snakk om forordet av Gunnar Oldin i den originale "Jeg, Donald Duck" fra 1974: la oss ta en titt på noen av de svært interessante faktaene vi får vite der. Som for eksempel historien om når Walt Disney selv tegnet de første utkastene av Donald Duck, etter å ha hørt på kvekkingen til Clarence Nash i nesten et døgn.

image

Vi får også høre om hvordan Walt Disney selv skapte hele Andeby, og ikke minst motivasjonen hans for å finne på figurer som Onkel Skrue, Petter Smart, Fetter Anton og Bestemor Duck. (Jeg har sååå lyst til å lese intervjuene med Walt der han blir sint fordi poenget hans med Onkel Skrue misforstås!)

image

Ellers er det en merkelig historie om hvordan Walt i slutten av 30-årene vurderte å pensjonere hele Donald. Jeg har aldri hørt om dette noe annet sted, men saken var rett og slett at han fryktet at publikum ville gå lei. Heldigvis lærte Walt av Donald at det er greit å være sint en gang i blant.

image
  • Ingen som har lyst til å diskutere faktaopplysningene i 1974-forordet, altså? Jeg lærte masse nytt.
  • Har nå lest dem i kjempeboken tidligere. Har den liggende, og det var en grusom opplevelse å lese så mange fakta feil :P
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?