Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck & Co 2019

Donald Duck & Co nr.12/2019 har en ny historie "På jobbflukt" skrevet av Tommy. Og ifølge inducks ser det da ut som alle hans historier har vært utgitt i Norge.

Av andre norske forfattere mangler vi fortsatt en av Olafs historier, "The Quest for Ormen Lange" - men det er mulig denne aldri ble tegnet (?).

Fra Gaute Moe er det haugevis som ikke er utgitt her, hele 163 per i dag ifølge inducks.

En ny norsk forfatter debuterte med "Den svevende dyrehagen" i nr.39/2018 (5 år etter historia var skrevet). Ifølge et intervju med Egil Aslak i Namdalsavisa har han en drøm om å lage en Donald-historie om laksefiske, men det hørtes ikke ut som han hadde skrevet flere historier som allerede var ferdig.
«13

Comments

• edited March 14
    "Av andre norske forfattere mangler vi fortsatt en av Olafs historier, "The Quest for Ormen Lange" - men det er mulig denne aldri ble tegnet (?)."

Eller at den bare ikke har blitt tegnet ennå? Etter hva jeg har inntrykk av, kan manus som leveres til Egmont ofte bruke en god stund på å gå gjennom resten av produksjonsprosessen.
  • Det er da rart Ormen Lange ikke har blitt tegnet så glade Egmont er i å sende endene til Norge? Skulle tro det kunne være en gyllen mulighet.
  • Oi, innså nå nettopp at jeg ikke leste Inducks skikkelig! Historien har koden D/D 2003-051, som jeg tipper betyr at den ble antatt av Egmont i 2003. Da har det jo gått veldig lang tid siden manuset ble levert. Men interessant at historien plutselig ble registrert på Inducks for bare litt over en måned siden.
  • Apropos at ting tar lang tid – denne "nye" Anton-historien jeg har på trykk i nr. 12/2019 stammer opprinnelig fra 2002! Jeg var da 18 år gammel og sendte inn mine aller første historieidéer til Egmont i København, der en av dem var denne Anton-historien som nå 17 år senere står på trykk i norsk Donald! Jeg skrev både synopsis og manus til historien (opprinnelig tenkt å være en 6-sider), men den ble aldri antatt av Egmont. Etter noen flere forsøk med andre historier som også endte med avslag, prøvde jeg meg heller hos Sanoma i Nederland, som i 2004 antok den første historien jeg fikk solgt: "Ekte kopier", tegnet av Freddy Milton. Etter å ha skrevet noen flere historier for Sanoma kom jeg i 2006 til å tenke på denne Anton-historien jeg skrev fire år tidligere, og siden jeg egentlig likte den ganske godt, pusset jeg støvet av den og laget den på nytt. Etter å ha fått noen innspill fra redaktørene i Nederland endret jeg på en del ting, før historien, som nå var blitt en 7-sider, ble antatt. Den finske tegneren Jukka Murtosaari fikk etter hvert ansvaret for å tegne den, men den må tydeligvis ha havnet på skrivebordet hans og aldri kommet seg videre derfra, for årene gikk uten at det skjedde noe mer. Først mange år senere ble jeg kontaktet igjen om historien, som redaktørene i Nederland hadde funnet ut aldri var blitt publisert ved å lete i arkivene, og den ble da tildelt en ny tegner, nederlandske Jeroen Steehouwer, som fikk den illustrert. Så kom den til slutt på trykk i Nederland i fjor høst, og nå altså i Norge – 17 år etter at jeg skrev den!
  • Forsiden til #12 er forresten direkte kopi av forsiden til DD&Co #33/1962.
  • edited March 26
    Gaah, tenk å poste sånt uten å linke til forsidene! :P Her måtte jeg selv gå og finne dem.

Nr. 33/1962:

image

Nr. 12/2019:

image

Lurer litt på hva som var motivasjonen for å gjøre en remake av denne forsiden. Kunne de ikke bare ha trykket originalversjonen? Kanskje noen ønsket å gjøre en versjon som ser bittelitt mer "on-model" ut etter dagens Egmont-standard, og man valgte å tegne på nytt for å eliminere noen av de personlige tøtsjene til Tony Strobl? (Tenker da spesielt på måten han tegner ansiktene til Donald og guttene.) Men det føles nå ennå unødvendig. Hadde jeg vært redaktør ville jeg ha trykket den klassiske forsiden.
  • edited March 29
    Årets påskelesning blir en ny reprise av Eggmysteriet. Måtte sjekke Inducks, men den var ikke utgitt så mange ganger som jeg trodde. Selv om utgivelsene av nevnte historie har eskalert de siste årene.

Det kommer jo nye barn til verden, så antar det er en god ting. Får bare håpe de får det med seg i en verden som leser stadig mindre tegneserier.
  • Kan de VIRKELIG ikke bruke litt penger på å oversette noe nytt til disse utvidede numrene?? På 90- og 2000-tallet kom det mye oftere upubliserte (eller i hvert fall lite sette historier) som sommerlesning osv.
  • Det hadde vært gledelig. Er en rekke gamle klassikere som omtrent ikke er publisert. For eksempel Langbeins Lille Robot av Dick Moores. Det hadde jo også gått an å lage nye klassikere? Men det virker jo ikke som Egmont produserer historier over 10 sider lenger. Unntatt for julealbumet da. Sørgelig at fortsettelsesseriene måtte bli borte.

Men variasjonen i sommerlesning/påskeekstra osv begynner å bli litt manglende.

Fristes nesten til å prøve å skrive/tegne en ny lang historie selv :D
  • MikkelHagen skrev:
    Det hadde vært gledelig. Er en rekke gamle klassikere som omtrent ikke er publisert. For eksempel Langbeins Lille Robot av Dick Moores.
    Det hadde vært fantastisk, egentlig. :) Dick Moores synes jeg er sterkt undervurdert, og den historien du nevner der har jeg garantert ikke lest. Skulle gjerne sett den i et nytt nummer av DD&Co.
  • edited March 29
    Har heller ikke lest den. Det er egentlig pussig at den ikke har blitt utgitt igjen. Den er nevnt i en del artikler, og forord til De komplette årgangene. Der har den jo selvfølgelig dukket opp igjen, men likevel.

Den ble jo besynderlig nok ikke inkludert i Hall of Fame boken til Dick Moores heller.
  • MikkelHagen skrev:
    Den ble jo besynderlig nok ikke inkludert i Hall of Fame boken til Dick Moores heller.
    Ja, i forordet til HoF-boken nevnes det jo i en bildetekst at "Langbeins lille robot" og "Mikke Mus og den forheksede bil" var Moores' egne favoritthistorier. Så da ble jeg selvsagt nysgjerrig på å lese "Langbeins lille robot". Og HoF-boken til Moores er jo bare på 176 sider, så kunne de ikke ha utvidet til 200 og fått med denne historien også? (Forresten, hvilke andre artikler der ute nevner "Goofy's Mechanical Wizard"?)

Må forresten si at Hall of Fame-boken med Dick Moores er en av de store favorittene mine blant håndfullen av HoF-bøker jeg har i samlingen. :) Massevis av fornøyelige historier (høydepunktet var selvsagt den hvor Onkel Skrue er besatt av å spise vaktler), og jeg ble introdusert til en særegen serieskaper som jeg ikke hadde noe forhold til fra før.
  • Når det gjelder forsider er det jo sånn at det faktisk er ganske vanlig at de tegnes på nytt igjen av og til. Når det gjelder forsiden det ble skrevet om her er den tegnet av Michel Nadorp som jobber for Sanoma, ikke Egmont, så det er deres standard han følger. Allerede i 1981 gjorde faktisk samme Nadorp en remake av denne forsiden:

image

... før han altså i 2018 tegnet den på nytt igjen. Den er altså laget tre ganger, og dette er ikke noe unikt eksempel.

Så vidt jeg vet har det ikke skjedd at Donald Duck & Co har brukt nøyaktig samme forside om igjen (altså ikke inkludert remakes), kanskje bortsett fra nr. 42/2018, som hadde samme Branca-tegning som nr. 39/1992. I sistnevnte nummer var imidlertid store deler av forsiden dekket til med reklame for ekstranummeret ("Pengeflommen" av Don Rosa), sånn at egentlig hele vitsen ble skjult. Derfor vil jeg nesten regne nr. 42/2018 som et nytt cover, iallfall i DD&Co-sammenheng. Det ble nemlig også brukt som forside til Skrue Pocket 80 i 1996.

image

image
  • Takk, Tommy, det var interessant informasjon! Satte spesielt pris på historien om Branca-forsiden. Er enig med deg i at 2018-coveret egentlig kan regnes som en ny DD&Co-forside med tanke på at gagen endelig kommer til sin rett.

Det er interessant å sammenligne stilforskjellene i Nadorps 1981-remake med den nye versjonen hans fra i år. 1981-versjonen ser for meg nesten ut som den kunne vært et samarbeid mellom Freddy Milton og Daan Jippes (med overvekt av førstnevnte). Den minner meg en del om tegnestilen i mange av de Barks-inspirerte, nederlandske historiene som de samarbeidet på i denne perioden. Den nye er mer polert i streken, og sånn sett er den vel nærmere det jeg tenker på som den moderne nederlandske stilen.

Forøvrig kan jeg komme på ett eksempel til på en forside som er brukt to ganger: motivet til selveste nr. 1/1948, som ble brukt på nytt til nr. 49/1998 for å feire det store 50-årsjubileet:

image

Riktignok har de lagt til nye bakgrunnsbilder og tekst, men de bruker faktisk originaltegningene av Barks og Taliaferro (i motsetning til f. eks. remaken av Arild Midthun som ble brukt til å feire 70-årsjubileet i fjor). Selvsagt et spesielt eksempel siden motivet ble brukt på nytt nettopp for å markere at det var femti år siden første nummer utkom.
  • Jeg er ikke helt sikker på hvilken bok i De komplette årganger som nevner Langbeins lille robot. Men jeg vil anta at det er en av de fra rundt første halvdel av 50-tallet? Men kan jo selvfølgelig huske feil.

Den glinsende logoen på 49/1998 var jo egentlig ganske fin. Kan ikke huske å ha sett noe sånt igjen før Nr. 1/2012 med gullmynten som markerte gullhistorien "Back to the Klondike".
  • Ja, Egmont bruker veldig ofte glinsende logoer på pocketutgivelsene, men det virker ikke som det skjer særlig ofte med DD&Co. Husker at logoen var med på å gi hele bladet en enda mer eksklusiv følelse den gangen jeg fikk det som tiåring. :) Var ganske fascinerende å lese Marco Rotas "Mitt liv i et eggeskall" for første gang også.
  • edited April 1
    Husker selv også veldig godt den forsida fra 1998, som selvsagt ikke blir gjengitt så veldig godt digitalt da det på bildet bare ser ut som om logoen er svart i stedet for glinsende. Men du har selvsagt helt rett i at dette er et eksempel på at samme forside er brukt om igjen, men her da helt bevisst og med en annen bakgrunn. Et annet poeng er jo at dette også er den eneste forsiden (tror jeg ganske sikkert) av Donald Duck & Co som egentlig ikke var tegnet som en forside (Donald hentet fra en Al Taliaferro-dagsstripe 12. februar 1944) og guttene hentet fra første side av Barks' "Telegrafbudene", som kom tidligere i 1948 i USA. I Norge kom imidlertid ikke den historien på trykk før i 1958, ti år etter at den lille tegningen av guttene var på forsiden av det første nummeret av Donald Duck & Co.

Når det gjelder å bruke samme forside to ganger i Donald Duck & Co, oppdaget jeg nå at det faktisk fins langt flere eksempler enn det jeg trodde på at det har skjedd, mest i de første tiårene av bladets historie.

Vi kan starte med nr. 2/1950 og nr. 23/2004 som begge hadde samme Carl Barks-cover.

image

image

Og så har vi nr. 11/1950 som ble brukt om igjen i nr. 15/1960 (tegnet av Walt Kelly):

image

image

Mer Walt Kelly. Nr. 12/1950 ble brukt om igjen i nr. 50/1969, bortsett fra at Donalds nebb da ble tegnet kortere for å tilpasse den til datidens ideal om hvordan Donald skulle se ut.

image

image

På starten av 60-tallet skjedde det faktisk at samme Barks-forside ble brukt to år på rad, nærmere bestemt nr. 21/1961 og nr. 49/1962!

image

image

Nok et eksempel, denne gangen en av Tony Strobl som ble brukt både i nr. 47/1966 og nr. 32/1976.

image

image

Denne, av Larry Mayer, ble brukt både i nr. 32/1971 og nr. 28/1976.

image

image
  • Jeg mottok i går Donald Duck nr 16. Som abonnent er jeg litt usikker om det er partall eller oddetalls blad som er i løssalg? Uansett har nr 16 fortsettelseshistorie Onkel Skrue og De Små Grønne som fortsetter i nr 18! Ganske lenge siden jeg har lest denne klassikeren.
  • Det er oddetall som er i løssalg.
  • Oi! De har begynt å trykke fortsettelseshistorier i annethvert nummer?? Det er interessant, men må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget hvis de trykkes i numrene som BARE kommer til abonnentene. De får jo alle numre uansett. Hadde det ikke gitt mer mening å prøve å hooke løssalgskjøpere med "Fortsetter om to uker"?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?