Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Comments

• edited December 2018
    Tja, jeg vet at den blant annet inneholder sjeldenheter som dette originale tittelkortet fra Mikke Mus-tegnefilmen "Clock Cleaners" (via Facebok-siden til Thad Komorowski). Sammenlign med det mye kjedeligere tittelkortet i den senere reissue-versjonen her.

image
  • Fint bilde, men prisen er fortsatt ganske grim, noen som vet noe mere, eller har hatt anledning til å kikke i boken?
  • Jeg fant en video på youtube:

For meg ser det ut som at boken tar for seg filmene med Mikke Mus.

• Sukk, skulle ønske innstillingene for embeddede YouTube-videoer ikke var så messed up her på forumet. Man må bokstavelig talt gå til videoen på YouTube for å kunne se den.

Men uansett, videoen gir jo et visst inntrykk av boken. Jeg kommer neppe til å kjøpe den selv, men tror det er veldig mye interessant å hente der både i teksten og illustrasjonene. :)
  • JoAre skrev:
    For meg ser det ut som at boken tar for seg filmene med Mikke Mus.
    Nei, den tar ikke bare for seg filmene. Les den fulle produktbeskrivelsen på Amazon. Det vil være fyldig fokus på tegneseriene også, som denne passasjen forteller: "...we encounter the work of all major Mickey artists in both film and comics, including such greats as Ub Iwerks, Win Smith, Ferdinand Horvath, Fred Moore, Floyd Gottfredson, Carl Barks, Manuel Gonzales, Paul Murry, Romano Scarpa, Giorgio Cavazzano, Byron Erickson, César Ferioli, and Noel Van Horn."

Her er produktbeskrivelsen i sin helhet:
    Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History
    by David Gerstein (Author), J. B. Kaufman (Author), Daniel Kothenschulte (Editor)

The Mouse That Changed the World
    The ultimate history of a modern icon: The Mickey Mouse Legacy

On November 18, 1928, the world’s most famous mouse made his very first public debut. Today, we celebrate 90 years of Mickey in one of the most expansive illustrated publications on the Disney universe. Starting with the first sketches of a character who was almost named Mortimer, we trace the career of Walt Disney’s and Ub Iwerk’s most famous creation, one met with an explosion of worldwide popularity preceded only by the earlier successes of Charlie Chaplin.

With unlimited access to Disney’s vast historical collections as well as public and private collections, the authors bring Mickey’s success story to life: concept art, story sketches, background paintings, and animation drawings as well as historical photographs trace the origins and evolution of such timeless favorites as Steamboat Willie, The Band Concert, and Brave Little Tailor. They also follow Mickey as he builds on this legendary library of short cartoons by appearing in two historic feature-length films, Fantasia and Fun and Fancy Free.

Unfinished projects, many of them presented for the first time through original storyboard drawings, unveil a Mickey that might have been. Extensive archival research sheds new light on little-known chapters of Mickey’s career, such as his pioneering radio shows, the origins of the Mickey Mouse Club, and his use as a patriotic icon during World War II. Along the way, we encounter the work of all major Mickey artists in both film and comics, including such greats as Ub Iwerks, Win Smith, Ferdinand Horvath, Fred Moore, Floyd Gottfredson, Carl Barks, Manuel Gonzales, Paul Murry, Romano Scarpa, Giorgio Cavazzano, Byron Erickson, César Ferioli, and Noel Van Horn.

Mickey Mouse has left an indelible mark on everyday culture as well as high art, becoming a favored subject for Pop artists such as Andy Warhol, Keith Haring, and Roy Lichtenstein. As Walt Disney once said: “I only hope that we never lose sight of one thing―that it was all started by a mouse.” And an end to the success story is nowhere in sight. Today, 90 years after his creation, Mickey remains as lovable and popular as ever. Let’s pay tribute to the little fellow, his legend, and his legacy with a monument to the one and only Mickey Mouse.

“When people laugh at Mickey Mouse it’s because he’s so human; and that is the secret of his popularity.”
    Legg merke til at denne boken er skrevet i samarbeid av J. B. Kaufman og David Gerstein, to av de mest kunnskapsrike ekspertene på Mikke Mus overhodet, som begge har sine spesialfelt (henholdsvis animasjon og tegneserier, selv om kunnskapene deres så klart overlapper også). Etter alt jeg har hørt, har Gerstein og Kaufman kombinert krefter for å skrive en bok om Mikke Mus som virkelig lever opp til tittelen "The Ultimate History", med i mange tilfeller banebrytende research, informasjon og ikke minst bilder og illustrasjoner som aldri eller sjeldent har blitt sett før. Innholdsmessig er denne boken ekstremt fristende for meg. Det er prisen og størrelsen som gjør at jeg likevel nøler med å kjøpe den, samt håpet om at Taschen kanskje utgir en "billigutgave" litt senere i litt mindre omfang og en noe rimeligere pris.
  • 1407 kroner... joda, litt stiv pris, men til gjengjeld blir jo frakten gratis. :D
  • Taschens bøker pleier å være verdt penga, selv om de koster skjorta.

Jeg kjøpte The Walt Disney Film Archives i fjor, og er veldig fornøyd med den, i hvert fall. Den kjøpte jeg fra bookdepository.com, og jeg ser de selger Mikke-boka for 1200,- inkl. frakt. Amazon UK selger den for 1250,- inkl. frakt.
  • edited December 2018
    trondmm skrev:
    Taschens bøker pleier å være verdt penga, selv om de koster skjorta.

Ja, jeg tror egentlig denne boken er verdt det. Det er likevel litt av en investering å gjøre i forhold til prisen. De eneste bøkene jeg har som var i nærheten av så dyre, er de to Little Nemo in Slumberland-samlingene i full avissidestørrelse som Sunday Press Books utga for en god del år siden.
  • edited December 2018
    Svært entusiastisk anmeldelse av boken av animasjonshistoriker Jerry Beck.
  • Ønsker man et rimeligere alternativ vil jeg anbefale boken "Mickey Mouse- Emblem of the American Spirit" av Garry Apgar. Den er nok ikke like stor, men omfattende likevel, med grundig research og 338 sider. Kom ut for noen år siden.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?