Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.
Svart "stokk" mellom to av nevøene på 1/48
Hei
Jeg har lagt merke til at noen bilder av det som skal være Donald Duck & co nr. 1 1948 har en svart "stokk" mellom to av nevøene. Se det ene av bildene jeg linker til. Dette bildet er tatt fra jubileumsboken i forbindelse med Donald Duck & co sitt 70 års jubileum.
Det andre bildet er av mitt blad fra 1948. Der er ikke denne "stokken" med. Jeg håper inderlig at det ikke er noe juks med mitt blad. Det hadde overrasket meg da jeg stoler på han som solgte meg det.
Noen som vet noe om denne "stokken"?
Bildene kan ses her:
https://drive.google.com/folderview?id=1Lf5HrA3Ov9r5j6-2GkQJaT1xCZBmqjqQ
Comments
Men forsidene på minetegneserier.no og comics.org har ikke denne svarte streken. Bladet som er avbildet på comics.org ser også svært medtatt ut, så jeg tror ikke det er tvil om at det er et eksemplar av originalbladet. På den annen side har coveret her problemer med fargeregistreringen.
Antar omtrent det samme som HerbertthePig, at dette er et problem spesifikt med Egmonts eksemplar, eller et trykkproblem med enkelte eksemplarer. Kanskje noen sølte litt blekk på eksemplaret som Egmont har skannet inn? :P
Ser man på opptrykket fra 1988, så er flekken lys, men det er også streken rundt nevøene.
Kan vi konkludere at den svarte stokken er et resultat av en eller annen form for feil på Egmont sitt eksemplar. Må i så fall si at det er litt tragi komisk.
En annen bruker her på forumet (jeg husker ikke hvem) sa en gang at det han likte med Midthun er at tegningene hans har sjel. Det er en interessant uttalelse, for akkurat dét er noe jeg ofte føler at mangler når jeg leser en historie tegnet av Midthun. Tegningene har massevis av bevegelse, masse gestikulering, kort sagt masse "skuespill"... men jeg får ofte inntrykk av at det ikke foregår så veldig mye inne i hodene på figurene. Det er noe med det som virker en anelse glatt og polert. Når jeg derimot leser en serie av Carl Barks, gir tegningene meg den helt motsatte opplevelsen (spesielt i Barks' gullalder på 40- og 50-tallet). Barks' tegninger gir ekstremt presise skildringer av hva fgurene opplever psykologisk. Dette er det sjel i tegningene handler om for min del.
1) "Donald Duck for 30 år siden" (med forminsket gjengivelse av originalheftets forside, samt ramme rundt), hefte, 1978
2) "De 13 første Donald Duck & Co", bok, 1980
3) Vedlegg Donald Duck & Co nr. 49/ 1988
4) "Donald Duck & Co - De komplette årgangene", bind 1 (1948 og 1949), 1988
5) Vedlegg Donald Duck & Co nr. 29/ 2013
6) Vedlegg Donald Duck & Co nr. 49/ 2018
Når det gjelder diskusjonen rundt Arild Midthun er vi nok veldig enige Mesterius.
Regner likevel med at det må være snakk om det samme bladet som kom som dobbeltnummer det året, siden INGEN har registrert noen flere varianter enn de som er nevnt over.
Så dette er korrekt liste:
1) "Donald Duck for 30 år siden" (med forminsket gjengivelse av originalheftets forside, samt ramme rundt), hefte, 1978
2) "De 13 første Donald Duck & Co", bok, 1980
3) Vedlegg Donald Duck & Co nr. 49/ 1988
4) "Donald Duck & Co - De komplette årgangene", bind 1 (1948 og 1949), 1998
5) Vedlegg Donald Duck & Co nr. 29/ 2013
6) Vedlegg Donald Duck & Co nr. 49/ 2018