Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Dansk jubileumshefte for Mikke Mus: "Tillykke Mickey" (Anders And Classic nr. 24)

edited November 17 in Donaldisme
Til og med danskene er bedre til å feire Mikke Mus enn oss nordmenn. 15. november utkom nr. 24 av Anders And Classic, det 100 siders lange heftet som er dagens inkarnasjon av Anders And Ekstra (danskenes ekvivalens av Mikke Mus månedshefte). I anledning 90-årsdagen er hele dette nummeret dedikert til Mikke Mus (eller Mickey Mouse), med undertittelen: "De bedste historier fra amerikanske tegneserieskabere". Og se på det coveret:

image

En presseomtale om Mikkes danske 90-årsfeiring på mynewsdesk.com beskriver utgivelsen:
Anders And Classic nr. 24 (udkommer 15. november): 100 sider dedikeret til Andebys skarpeste privatdetektiv. Bladet indeholder blandt andet den allerførste tegneserie med Mickey Mouse, Højtflyvende Planer, der debuterede i aviserne den 13. januar 1930. Derudover er der historier af både Floyd Gottfredson, der kreerede alle de klassiske Mickey-serier fra ”guldalderen” i 1930’erne, og ikke mindst Paul Murry, der skabte Mickey som detektiven med den hvide poloskjorte og de lange bukser.
Blir litt bekymret over at omtalen får det til å høres ut som det BARE skal være Murry utenom Gottfredson. Men likevel - det hadde vært veldig fint om vi også kunne fått et sånt hefte på norsk.

Comments

• Jeg oppdaget forresten noe annet inne på den presseomtalen - hvor enormt mye bedre cover danskene fikk på sin utgave av Donald Pocket 472! :O Jumbobog 472 bruker en vakker forside av Casty som er direkte basert på den klart beste historien i boken, Casty og Massimo Bonfattis "Alt dette vil skje i går". Det er til å gråte av hvor stygt det norske coveret ser ut i sammenligning.

image

image
    image
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Og hva med den svenske varianten, Kalle Ankas Pocket 486? Jo...

image

Kan ikke si at jeg er særlig stolt av å være norsk akkurat nå.
  • "Kan ikke si at jeg er særlig stolt av å være norsk akkurat nå."
    Hehe, nei denne tendensen til å presse Donald inn på absolutt alle forsider går på bekostning av estetikken. Ihvertfall i dette tilfellet.
    Når det er sagt er vel Donald Pocket 472 det nærmeste vi kommer en egentlig Mikke jubileumsutgivelse i år.
    Det er lenge siden vi har sett tre Mikke-historier i en pocket. Foruten den allerede nevnte Castys "Alt dette vil skje i går" får vi "Bursdagsbruduljer" av Pat og Carol McGreal, med tegninger av Fechi, og ikke minst "Musopolis", av Francesco Artibani, fantastisk tegnet av Paolo Mottura. Denne musifiserte versjonen av "Metropolis" fanget faktisk stemningen fra filmen overraskende bra.
  • edited November 17
    Du har helt rett - Donald Pocket 472 ER den norske jubileumsboken for Mikke Mus. :P Vi får vel være glade for det vi får...

Jeg likte også "Musopolis" godt. Kanskje ikke HELT på høyde med "Duckenstein av Mary Shelduck" i forrige pocket, men absolutt et sted i den ligaen - fantastisk stemning og tegnearbeid. :) Sånne historier hadde fortjent å komme i egne bladutgivelser med bedre papir og trykk (hvis Egmont hadde klart bedre trykk da; se tråden om piksellering).

Høydepunkt nr. 1 var likevel Casty og Massimo Bonfattis epos "Alt dette vil skje i går". Det var veldig interessant å se Castys tegnestil blandet med en annen tegner, jeg fikk følelsen av at det økte detaljrikdommen og atmosfæren i en del av rutene. For eksempel var det flere halvsidesbilder med fine detaljer. Og helt på siden av dette er manuset veldig godt skrudd sammen, med stor kjærlighet til Mikke (noe jeg selvsagt forventet av Casty). Det er ingen tvil for meg om at dette er selve jubileumshistorien i boken. Sterkt anbefalt. :)

Den spesiallagede Egmont-historien "Bursdagsbruduljer" av P&C McGreal/Fecchi var derimot elendig. Mikke fremsto usympatisk og konservativ, og konflikten mellom ham og Donald var ekstremt dårlig motivert. Forholdet mellom dem stemte heller ikke overens med noen av de tidligere Mikke/Donald-crossoverne laget av Egmont (som stort sett stammer fra perioden da de prøvde å gjenskape Gottfredson-musen, og lot Mikke gå i kortbukser). Den nåværende versjonen deres av Mikke får meg til å føle at de ikke forstår figuren i det hele tatt.

Så her er mitt personlige tips til Mikke-fans: Kjøp Donald Pocket 472 for de italienske historiene, som begge er rundt 70 sider lange. :) De gjør helt klart opp for den 30 siders lange Egmont-serien.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?