Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald i Fjærdrikstad

Hei

Jeg fikk donald nr. 47 i posten i dag. Donald i Fjærdrikstad er første historie...... Er det bare meg eller er det vel mye Donald i (sett inn et teit ordspill på et ekte stedsnavn) historier for tiden? Han var jo i Fjonslo for ikke så lenge siden. I denne historien blir også steder som Hærpsborg, Flomma og Fisegran nevnt.

Det er greit at Donald bladet forsøker å tiltrekke seg barn som lesere, men dette mener jeg bare blir dumt. Donald og gjengen hører etter mitt skjønn hjemme i Andeby. Ja de må selvfølgelig ut på eventyr en gang i balnt, men da til fiktive steder. Skal man dra de inn i den virkelige verden får man gjøre det skikkelig, som Don Rosa.

Det er selvfølgelig greit med noen ordspill, men det blir for dumt å basere hele historien på det. Fisegran..... seriøst????? Dette blir bare dumt.

Husker jeg satte så pris på Arild Midthun historier når de begynte å komme i bladene. Endelig noen som tegnet godt og gjorde jobben ordentlig. Nå har det bare blitt flaut. Det er bare så utrolig trist å se at en så god tegner kaster bort talentet sitt på slike møkkahistorier. Arild Midthuns samlede verker er i hvertfall ikke noe å vente på.

Hva mener dere? Er jeg for streng?

Comments

• Nei, jeg synes ikke du er for streng. Flere av historiene jeg har sett Midthun illusterere i den siste tiden har vært helt elendige. Det føles som manusene som kommer ut av Egmont har blitt mer og mer gimmick-pregede, og fremfor alt - myntet på en klart yngre lesergruppe enn DD&Co generelt har prøvd å appellere til (hele familien). Egmont virker mer og mer desperate etter å trekke til seg yngre lesere.

JoAre skrev:
    Skal man dra de inn i den virkelige verden får man gjøre det skikkelig, som Don Rosa.
    Synes Carl Barks fortjener å nevnes her i like stor grad, jeg. :) Måten han blandet fakta og fiksjon på i reisehistoriene sine satte jo standarden for alt som har kommet senere. Og han laget også en fin historie om at endene kom til Norge. Den gangen måtte de norske utgiverne skjule det ved å kalle landet "Ostandia". Morsomt hvordan denne innstillingen til Donald i Norge har snudd så totalt de siste årene.
  • Fint å se at det er flere som reagerer. Du har forresten helt rett ang. Carl Barks, han fortjener og nevnes.

Ser at du også regner med det er Egmont som står for manuset og ikke Arild selv. Jeg tenker også at det må være slik. Arild og gjengen lager jo noen gode historier fra tid til annen. Spesielt de norske juleheftene må nevnes.
  • Lurer litt på hva som menes her med at "Egmont står bak manuset". At det er noen Egmont-redaktører som har skrevet historien? Forøvrig er det oppgitt i bladet at det er Arild som både har skrevet historien og tegnet den, så det med Egmont-redaktører stemmer ikke.
  • JoAre, jeg er helt enig med deg.
  • Nei det er nok ikke noen i Egmont som har skrevet manuset. Det jeg mente, og overhodet ikke forklarte, var at det kanskje dreier seg om en slags bestillingshistorie. At Egmont ønsker seg en historie hvor Donald besøker Fredrikstad, er innom bestemte steder, møter bestemte personer, osv.
  • Akkurat denne histora er et resultat av konkurransen som gikk i februar i år der folk kunne stemme på hvilken by de ville Donald skulle besøke. Og vil si at pr-stuntet funket denne gangen, for avisene i de ulike byene - spesielt Fredriksstad Blad - hadde flere artikler for å prøve å mobilisere folk til å stemme.
  • Har det ikke vært canon i norske Disney-serier at de aldri skal være på steder i den virkelige verden? Er bare sporadisk man ser virkelige stedsnavn.
  • Fredriksstad Blad er selvsagt i lykkemodus og omtaler det hele som "Fandastisk!". Men dette er samme blekke som ga ut en hel avis på dialekt, så der er lokalpatriotismen generelt for høy.
  • Jeg skjønner at det er ønskelig med noen lokale historier fra tid til annen, men syns det har gått vel langt nå. Syns det er trist at de fleste Donald bladene nå for tiden generelt er elendige. Vurderer å si opp abonnementet, men noen må jo holde liv i bladet også. Men er det egentlig noen vits?

Jeg skjønner det hardt skal la seg gjør å komme tilbake til topp årene, som for meg er 50 tallet og 90 tallet. Da med nye Barks eller Rosa historier regelmessig. Men det burde jo la seg gjøre å komme tilbake til 80 tallet, med høvelig greier historier i nesten alle blad. Merk at dette bare er mine personlige meninger.
  • edited November 19
    På Facebook-siden til Donald Duck & Co kan en nå lese oppslaget fra fredagens utgave av Fredriksstad Blad, som triller terningen til en femmer.

https://www.facebook.com/donald.no/photos/pcb.10157003571740625/10157003568265625/?type=3&theater
  • Hahah. Kan ikke være noen andre enn folk fra Fredrikstad som gir den en femmer. Men jeg skjønner jo at de syns det er stas da. Er lov å glede seg over at lokalmiljøet får litt heder og ære :)
  • Bladet inneholder forsåvidt også en annen historie med Norsk inspirert handling: https://bygdeposten.no/nyhet/modum/koboltgruvene/gruveosten-dukker-opp-i-donald-historie/s/5-10-207867

https://eikerbladet.no/nyhet/modum/koboltgruvene/gruveosten-dukker-opp-i-donald-historie/s/5-10-207867

https://facebook.com/bygdeposten/timeline

Det slår meg at alle disse har betalingsmurer, med unntak av Facebook. Ble vist dette av en abonnent, så glemte nå at heller ikke jeg kan gå inn igjen å lese saken på nytt. Men det hele går vist ut på en historie som er inspirert av gruveosten fra Koboltgruvene på Blaafarveværket.
  • TV Modum har innslag om "Ostetyveriet" (skrevet av Aleksander Kirkwood Brown) fra DD&Co 47 der handlingen er inspirert av gruveosten til Blaafarveværkets Koboltgruver: http://www.tvmodum.no/donald-duck-loser-mysteriet-om-gruveosten/
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?