Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks komplett for tredje gang?

Legger merke til Carl Barks Andeby serien kom i mål komplett, det må jeg si overrasket meg stort siden den kom så tett på Carl Barks Library på norsk. Hadde faktisk ikke ventet denne store interessen for mesteren over alle mestere, men det er jo hyggelig.

Men når jeg ser hva forlaget har gjort de siste årene med å først kjøre klassikere (Asterix og Blueberry) først ut i stive permer og deretter som store tykke album med at lite forord og en ganske drøy pris, kommer det samme til å skje med Carl Barks?

Vil vi se en tredje runde med Carl Barks Andeby i myk innpakning?
Hvis det skjer og de kommer i mål med det også så blir jeg mektig imponert over mengden Carl Barks fans her i Norge.

Comments

• Om det skjer må jeg også si meg imponert. Er dog ikke spesielt overasket over at CBA ble fullført. CBSV var en serie i begrenset opplag med en pris som gjenspeilte nettopp det. Andeby serien er en serie ikke bare fans som ikke tok seg råd til praktutgaven kan kjøpe. Men også en serie hvor flere kjøper inn en ny bok iblant. Eller gi en eksemplar i bursdag eller til barnebarna. Pluss alle samlere selvfølgelig.

Men en tredje Barks i albumformat? Vi har jo allerede sett "Carl Barks og Don Rosa, originalene og oppfølgerne". En serie som tydeligvis gjorde det ganske bra. Nå var jo dette langt ifra noen komplett serieproduksjon. Men det gir jo en sterk pekepinn om at Barks (og Rosa) selger. Likevel vil nok markedet mettes om det skal pøses ut med opptrykk. For hvor mange ganger har historier som Eggmysteriet, Tilbake til Klondike og Gullhjelmen blitt utgitt de siste 10-5 årene?
  • Den viktigste forskjellen er vel at Carl Barks Andeby er tilgjengelig i butikkene og at bøkene kan kjøpes stykkevis av hvem som helst, når som helst (som Mikkel er inne på). Carl Barks Samlede Verk var jo kun for abonnenter og i et begrenset tidsrom. Sånn sett er ikke jeg heller særlig overrasket over at CBA ble fullført. Det er tross alt mange år siden gullbøkene var i handelen, og det norske folk trenger sin Barks. ;)

Jeg tror egentlig Egmont undervurderte potensialet til en skikkelig Carl Barks-praktutgave i bokhandlene. Det er på mange måter synd at Carl Barks Samlede Verk ble gjort så eksklusiv. Den kanskje definitive utgaven av Barks så langt (fra et redaksjonelt ståsted) fortjener å være tilgjengelig for alle. Tenk om den ennå kunne vært i trykk og kommet i nye opplag både i bokhandler og nettbutikker?
  • edited November 8
    CBA bliver trykt i nye opplag. Så den bliver ikke udsolgt foreløbig.
  • Og faktisk er der materiale til ét bind mere af CBA. Omkring 244 sider Disney-materiale, som Barks har medvirket til, er ikke med i CBA:
    https://comicwiki.dk/wiki/Carl_Barks'_Andeby#Historier_delvis_af_Barks
  • Benadikt skrev:
    CBA bliver trykt i nye opplag. Så den bliver ikke udsolgt foreløbig.
    Det overrasker meg heller ikke, for jeg vet at det samme er tilfellet med Hall of Fame, i hvert fall utvalgte serieskapere/bøker. På en Outland-butikk nå nylig observerte jeg for eksempel et HoF-volum med Don Rosa som var trykket i 2016 (husker ikke opplagstallet), selv om Hall of Fame-serien ble avsluttet i 2013.

Men jeg skulle virkelig ønske det var selveste CBSV som var ute i butikkhyllene og ble trykket i nye opplag.
  • Carl Barks Samlede ble utgitt i all hemmelighet, kun tilbudt en liten utvalgt gruppe.
    Etterspørselen var stor, men de hadde forpliktet seg på et lite, nummerert opplag.
    De må ha ergret seg litt over det, og øker antallet når de skal kjøre på med Don Rosa.
    Og så måtte de jo dekke etterspørselen etter Barks hos allmuen også.
    Men NESTEN komplette serier er bare irriterende etter min mening.
    Dessverre ser det ikke ut til at Egmont noen gang lærer hva fansen vil ha.
  • HerbertthePig skrev:
    Carl Barks Samlede ble utgitt i all hemmelighet, kun tilbudt en liten utvalgt gruppe.
    Hmmm... bare en liten ting her; hvem som helst kunne vel teoretisk melde seg på som abonnent da CBSV ble annonsert? (Joda, prisklassen og det man forpliktet seg til ift. antallet bøker per år gjorde jo at det reelt sett ble uaktuelt for mange.)
    Men NESTEN komplette serier er bare irriterende etter min mening.
    Dessverre ser det ikke ut til at Egmont noen gang lærer hva fansen vil ha.
    Nei, det har vi nettopp fått tydelig demonstrert med deres nye FGSV (Floyd Gottfredsons Selekterte Verker). En god del samlere kommer til å velge vekk denne serien ene og alene fordi presentasjonen ikke er komplett. Så er vel spørsmålet om det er nok interesserte blant dem som foretrekker et utvalg.
  • HerbertthePig skrev:
    Etterspørselen [etter CBSV] var stor, men de hadde forpliktet seg på et lite, nummerert opplag.
    De må ha ergret seg litt over det, og øker antallet når de skal kjøre på med Don Rosa.
    Dette er interessant... betyr det at hver bok i DRSV-serien har et høyere opplagstall enn CBSV?
  • Men hvor ble CBSV annonsert i sin tid? Jeg vet det fantes en nettside, men jeg husker ikke at det var annonser i noen blader?
    Har et vagt minne om at det ble nevnt i Donald Duck & Co at en slik bokserie var planlagt for neste år, men aldri noen annonse når den endelig kom.

Ekstremt irriterende med den Gottfredson-samlingen. Jeg bestilte nå boken likevel, men..
    Jeg hadde håpet de ikke hadde tatt seg bryet med å ødelegge en serie som Fantagraphics hadde gjort ferdig for dem.
  • Inde på finn.no er der lige nu 3 komplette sæt af CBSV til salg for henholdsvis 9000, 15000 og 15600 (norske) kroner.
    Så det er rimelig let at få fat i CBSV endnu.
  • Etter hva jeg husker kunne man sette seg opp på en mailingliste for Carl Barks Library. Jeg var ganske tidlig ute og fikk faktisk tildelt ett nr hvis jeg ville oppta abonnement. På den tiden abonnerte jeg på flere andre bokserier fra Egmont, og totalvurderingen min ble (feilaktig) at jeg ikke hadde råd til denne praktserien. Tre av de andre bokseriene ble nedlagt helt i oppstartstidspunktet for CBL, Alle Tiders Superhelter og Serieklassikerne. Ingen av disse var jo Disney, men man kan undre om abonnenter sa opp disse for å ha råd til CBL. Noe jeg også burde ha gjort istedenfor å takke nei til CBL. Men det er jo alltid lett å være etterpåklok:-) Spurte senere Egmont på Facebook om de ville trykke ett nytt opplag av CBL, men det var uaktuelt. Ikke så lenge etter startet CBA, som jeg antar de sikkert hadde startet redaksjonsarbeide med før henvendelsen min.
  • Kan bekrefte at det var en side om den kommende CBSV i et Donald blad fra 2004. Om jeg husker riktig var det Nr. 35. Men det var ingen bilder av bøkene, kun tekst og egentlig veldig lett å overse.

Om man kunne kjøpt CBSV stykkevis hadde det vært muligens enklere for flere å kjøpe serien. For de som abonnerte ble vel prisen per forsendelse rundt 1500 pluss porto. Per i dag må du jo ut med omtrentlig hele den originale kjøpesummen på 15 000 for å få bøkene brukt.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?