Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Mikke Mus og vennene hans

13

Comments

• Ah, det forklarer jo stillheten. :D
  • edited January 22
    Leste nettopp på Empirix at andre bind heter Mikke Mus og kvegsvindelen og kommer ut (trolig til abonnenter) allerede denne måneden. Mens neste bind etter planen skal komme i mars. Det høres for så vidt ut som skribent Walter Wehus innbiller seg at Mikke Mus og kvegsvindelen er første bok i serien, for han skriver:

Er du glad i klassiske tegneserier kan du merke deg at Egmont har begynt å gi ut Floyd Gottfredsons klassiske Mikke Mus-avisstriper fra 1930-tallet. Mikke Mus og Kvegsvindelen kommer i januar, mens andre bind er tilgjengelig allerede i mars.

Jeg vil tro at det er tredje bind som skal komme i mars, for Mikke Mus og kvegsvindelen er jo helt åpenbart andre bind. Hvis det da stemmer at bind to sendes ut til abonnenter allerede i januar. Jeg fant en oppføring på Bokklubben der det står at dette bindet skal være på lager fra 25.02.19. Oppføringen inkluderer også en høyoppløselig forside og en beskrivelse av innholdet:

FLOYD GOTTFREDSON er Disneys store tegneseriepionér. Han levendegjorde Mikke Mus for millioner av amerikanere, som først kjente ham fra tegnefilmene. I tegneseriene fikk han utdypet sin personlighet - slik vi blir kjent med Mikke i disse bøkene: En modig venn, fandenivoldsk og full av pågangsmot. Seriene gikk daglig som enkeltstriper i avisene, og som helsider i farger på søndagene. Stripene utgjorde ofte sammenhengende fortellinger, og selv spenningshistoriene er spekkfulle av sprø innfall og vittige replikker.
    I denne bokserien, som spenner over hele Gottfredsons produksjon, presenteres utvalgte godbiter, fordelt på lange historier og enkeltgags. Forordet forteller om tilblivelsen, inspirasjonskilder og teamene som Gottfredson jobbet sammen med. Utvalget fra 1933 til 1934 inneholder flere historier som ikke er utgitt tidligere i Norge. Bli kjent med Floyd Gottfredsons Mikke Mus!

image
  • Jeg har nylig lest en oversikt på Serienett sin FB-side der det står at Thorgal og Floyd Gottfredson kommer med bind to i henholdsvis februar og mars. I forhold til vanlig pushing fra Egmont er det uvanlig lang tid mellom første og andre bind for begge bokseriene. Og det virker ikke usannsynlig at Kvegsvindelen kommer nå og bind tre i mars. Har for øvrig endelig kommet i gang å lese Dødens dal. Innledning og bakgrunn om Mikke Mus serien er bra, men jeg brukte litt tid pløye gjennom bakgrunnstoffet. Slik jeg forstår bakgrunnsinfo overtok Floyd Gottfredson serien ca halvveis i Dødens Dal. Første del av historien har en del slapstick humor som jeg ikke helt forbinder med karakteren Mikke Mus, eller kanskje mer riktig å si jeg ikke er vant med. I noen sekvenser synes jeg det virker som det har skjedd ting mellom rutene, litt hopp i handlingen.
  • RangerHelge skrev:
    Jeg har nylig lest en oversikt på Serienett sin FB-side der det står at Thorgal og Floyd Gottfredson kommer med bind to i henholdsvis februar og mars. I forhold til vanlig pushing fra Egmont er det uvanlig lang tid mellom første og andre bind for begge bokseriene. Og det virker ikke usannsynlig at Kvegsvindelen kommer nå og bind tre i mars.

Øh, det er vel på Serienetts vanlige nettside den oversikten står? Selv om de linker til den på Facebook.

Jeg fikk forøvrig svar på Empirix' Facebook-side da jeg kommenterte forvirringen angående Mikke Mus. Empirix sa: "Vi er forvirret alle sammen. Det viser seg at Egmont sendte ut første bind til abonnenter i november, mens denne først har kommet i vanlig handel nå i januar. Så Kvegsvindelen er bok to – som kommer i mars." De har også oppdatert saken på nettsiden med dette.

Jeg er nå ikke så sikker på om bok 1, "Mikke Mus i Dødens dal", først kom i vanlig salg nå i januar, slik Empirix sier. For det første var den tilgjengelig for separat bestilling på serie.no fra samme tidspunkt som abonnementsordningen ble satt i gang, noe som er dokumentert i starten av denne tråden. For det andre er jeg temmelig sikker på at jeg så den på lager hos vanlige netthandlere som Adlibris lenge før nyttår... muligens i desember, men kanskje også allerede i november. Adlibris lister forøvrig utgivelsestidspunktet som "2018-12".
  • Mesterius:
    Men selve trykkvaliteten ser dessverre litt pikslete ut... jeg frykter at den kan ha samme problemer som pikseleringen det snakkes om i tråden "Don Rosa, den pixelerte tegneren?". Skjønt, det kan jo skyldes problemer med skanningen også. Har noen andre kommentarer om skarpheten på og gjengivelsen av stripene?
    Tror det skyldes mest scanninga av eksemplene. Sammenliknet med Fantagraphics sine bøker (både sort-hvitt og søndagssidene i farger), og klarer knapt å se noe forskjell fra den norske. Trykken ser nesten identisk ut, og synes den er helt grei. Det eneste er at jeg skulle ønske stripene var tykket litt større, men det hadde sikkert gjort bøkene endel dyrere også.
  • Jeg har også sammenlignet de to utgavene uten å finne noen forskjeller i trykken.
  • Godt å høre at det ikke er trykkproblemer. :)

Frank: Jeg har også tenkt det samme om trykkstørrelsen i Fantagraphics-bøkene, spesielt stripene fra første halvdel av 30-tallet. Du kan se ganske tydelig at de er beregnet på et større format, spesielt ut fra teksten i snakkeboblene. Da antar jeg at størrelsen på disse norske bøkene er ganske lik Fantagraphics-bøkene?
  • edited January 28
    Jeg så på de norske i en butikk i dag. Synes teksten i snakkeboblene var tydeligere enn Fantagraphics sin tekst
  • edited January 28
    VidarSvendsen skrev:
    Jeg så på de norske i en butikk i dag. Synes teksten i snakkeboblene var tydeligere enn Fantagraphics sin tekst

Med tydeligere mener du større, eller? For det er da ingenting i veien med reproduksjonen av den originale engelske bobleteksten i Fantagraphics' bøker -- den er skarp som bare det. Men tekstingen helt i begynnelsen av Mikke-stripen kan være litt ujevn og klønete til tider, spesielt i deler av den veldig kaotiske "Death Valley"-historien. Den blir fort bedre og jevnere i kvalitet, i stil med serien generelt.
  • Så som sagt den norske i butikk og kunne ikke sammenligne med mine fra Fantagraphics, men jeg synes det var mye lettere å lese teksten.
  • Da er det nok en kombinasjon av at den norske teksten er en maskinfont og at den sannsynligvis er hakket større og jevnere enn originalteksten i de tidlige stripene. Og det kan jo også tenkes at Egmont har forkortet og forenklet deler av teksten i oversettelsene sine.

Jeg leste nylig noen sekvenser i første Fantagraphics-bok om igjen, og flere ganger måtte jeg veldig tett innpå boksiden for å lese all teksten. Men hovedproblemet er i mine øyne at de tidlige stripene rett og slett var beregnet på større format enn Fantagraphics-bøkene tillater (og for den saks skyld de norske bøkene, som jeg antar er ca. like store -- kan noen bekrefte/avkrefte det?). Hadde stripene vært reprodusert større, tror jeg ikke det ville være noe særlig problem å lese den engelske teksten til og med i de tidligste av dem.
  • Jeg fikk i går hentet Mikke Mus og Kvegtyvene på nærmeste post-i-butikk, og da stemmer det med utgivelsesdato i februar. Har ikke rukket se nærmere på boken ennå. Var for øvrig fornøyd med første bok som jeg nylig ble ferdig å lese.
  • Bok 3 skal i følge Egmont selv og også minetegneserier.no ha blitt utgitt forrige uke. Er det flere andre som ikke fikk den før påske? Antok et hentevarsel rett før forrige helg var for tredje Floyd Gottfredsson bok, men det var Komplette Årganger.
  • Hvilke serier er det som er med i bok 3? eller i det minste tittelhistorie? om noen kjenner til det.
  • Den er ikke kommet til meg heller, så den er nok forsinket.
  • Carl Barks Andeby på FB har den siste uken publisert striper fra historie der Mikke jobber i avis som går hardt ut mot mafiaen. Denne skal være i Gottfredsson boken som er på vei til abonnenter nå. Er ganske sikker på at den er utgitt i en av Jeg-bøkene med fokus på Mikke Mus.
  • Høres ut som "Mikke Mus som redaktør" fra Jeg, Mikke Mus.
  • Det er selvsagt den. Hadde forøvrig vært fint om den norske tittelen i den nye boken også er noe i den gaten, i likhet med den eldre engelske tittelen "Mickey Mouse Runs His Own Newspaper". I senere tid har den engelske tittelen blitt "Editor-In-Grief", som er et småmorsomt ordspill; men den gamle tittelen fanger inn det historien handler om mye bedre (jeg må si meg enig med GeoX på bloggen Duck Comics Revue her). Da jeg leste denne historien som liten syntes jeg det var veldig spennende at Mikke bare kunne gå inn fra gaten og plutselig ende opp med å eie og drive sin egen avis.
  • edited April 28
    For en del donaldister i min generasjon var Jeg-bøkene det første møtet med en Disney-verden bortenfor Barks, Murry, italo-pocket og danske fortellinger for fem-åringer.

I ettertid ser jeg jo at de Gottfredson-baserte kjempebøkene var amputert og ombrukket inntil det katastrofale. "Mikke Mus som redaktør" i Jeg, Mikke Mus leste jeg på noen minutter. Originalen i Fantagraphics-utgaven tok det atskillig lengre tid å komme seg gjennom. Og ikke bare pga. amerikansk 30-tallssjargong.

Jo, da. Donaldister og mikkenister av i dag kjenner nok sin Disney-historie atskillig bedre enn oss surrehuer fra 70-tallet. Men der og da ga de hvite kjempebøkene oss et innblikk i noe annet, mer og større enn de ordinære ukebladene og pocketbøkene.

• Veldig god beskrivelse Karamell gir ! Selv er jeg født i 1962 og møtte en helt annen historietype i Jeg-bøkene. Stas når Donald-bladet en sjelden gang hadde opptrykk av gamle Mikke-historier. Beste Historier albumene hadde pr definisjon kun Donald-historier, stort sett ti-sidere. De hvite bøkene hadde i motsetning lange historier som ofte var gått som fortsettelseshistorier før min start som Donald-leser.

Tilbake til den nye samleserien: Jeg har ennå ikke mottatt bok tre.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?