Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Mikke Mus og vennene hans

24

Comments

• Jeg har begge de nevnte bøkene i både norsk og engelsk utgave. Ser ut som serien bare blir seks bøker. Men alt er jo bedre enn ingenting:-) Glad jeg har den engelske utgaven også. Prisen på 299 kr for bok to til seks er inkludert porto.
  • edited November 2018
    Jeg merker meg at de som blir ringt opp får boken helt gratis, men må dekke porto kr 99, mens om man bestiller på serie.no må man bla opp kr 99 for boka, men slipper portoen ;)

"Bokserien på 6 utgivelser inneholder et gjennomtenkt utvalg av den enorme produksjonen til Floyd Gotfredson."

Og DER! kjenner jeg at jeg mister all interesse for dette prosjektet.

Om jeg ønsker Gottfredsons Karnøflede Verker åpner jeg heller de hvite kjempebøkene jeg har fra før.
  • edited November 2018
    Ja, den nye produktlistingen for abonnement på serie.no ble en enorm skuffelse. Ikke får vi en norsk utgave av den fine svenske jubileumsboken (hvorfor i all verden kalte Egmonts telefonselger det en "jubileumsbok" når det overhodet ikke er det??), og ikke blir det et komplett samleverk av Gottfredson heller. Kun seks bøker som inneholder et UTVALG av Floyd Gottfredsons spenningsserier. Så kjøp Fantagraphis hvis dere vil ha komplett, folkens. Jeg er fortsatt glad for at det blir utgitt mer Gottfredson på norsk, men for en nedtur.

Kopierer like godt inn produktbeskrivelsen:
    Floyd Gottfredson
    Floyd Gottfredson bokserie

Abonner på Floyd Gottfredson bokserie og få den flotte boka "En mystisk melodi eller hvordan Mikke møtte Minnie" i velkomstgave. Kun kr 99,- for første bok i serien.

Bestill abonnement nå, så får du den første boken i serien for 99,- (ingen porto). De kommende bøkene i serien får du for kr 299,- per stk. (portofritt tilsendt). Bokserien på 6 utgivelser inneholder et gjennomtenkt utvalg av den enorme produksjonen til Floyd Gotfredson. Seriene som gikk daglig i USAs aviser er nydelig restaurert til sin originale stripeform. Dagligstripene i sort hvitt, og søndagssidene i farger lagt tett opp til de gamle utgavene.

Stripene utgjør lange sekvenser med crazy humor, ville eventyr, skumle skurker og mye snert i forholdet mellom Mikke og Minni. Ikke alltid politisk korrekt, for tidsånden ligger over det hele, og bringer oss tilbake til den tiden da Mikke fikk utløp for sin aldri sviktende oppfinnsomhet.

Bøkene har introduksjoner av Disney-ekspert David Gerstein, som har bistått i research, restaurering og utvalg.

Og forresten, Egmont: Heller ikke denne listingen dukker opp hvis man søker "Mikke Mus" på serie.no. Den nye listingen inkluderer faktisk ikke boktittelen "Mikke Mus i Dødens dal" i produktbeskrivelsen engang. Igjen, markedsføringen er helt bak mål.
  • edited November 2018
    RangerHelge skrev:
    Men alt er jo bedre enn ingenting:-)

Jeg vet nå ikke helt. Selv synes jeg det er en helt opplagt mulighet her som ville vært en mye bedre løsning enn en best of-seleksjon. Hvis Egmont hadde bestemt seg for kun seks bøker, burde de heller ha oversatt innholdet i de første seks dagsstripevolumene til Fantagraphics. Disse bøkene dekker tidsrommet 1930-1942, og det er i hovedsak her det aller beste arbeidet til Floyd Gottfredson kan finnes. I mine øyne er det mye viktigere å få ut en komplett og utførlig utgave av denne gullalderen på norsk enn det som kom etterpå (og for den saks skyld Gottfredsons søndagssider, som jevnt over er klart mindre interessante enn stripeeventyrene). Hvis Egmont gjorde det slik, kunne de etterpå vurdert om salget var bra nok til å utgi mer materiale.
  • Om Egmont hadde "forpliktet" seg til 6 bind som skulle dekke årene 1930-1942 hadde jeg elsket det.
    Og så kunne salgstallene avgjort om det var marked for å fortsette.
    Nok en forspilt mulighet..
  • Helt klart en skuffelse ift forventninger jeg fikk etter å ha takket ja. Med kun seks bøker vil jeg tippe at ganske mye er utgitt i Jeg-bøkene. Disse har for så vidt vært lenge ut av salg, og bra for lesere som har kommet til de siste 20 år med en Mikke Mus serie. Så har nok en del blitt utgitt i Hall og Fame?
  • edited November 2018
    RangerHelge skrev:
    Helt klart en skuffelse ift forventninger jeg fikk etter å ha takket ja.
    Ja, jeg skulle til å spørre... kundebehandleren hos Egmont ga altså ingen informasjon om at dette ikke ville bli en komplett samleserie? Det er jo dét man som oftest antar når det startes hardcover-serier i abonnement av denne typen, så jeg synes det er slapt å ikke engang informere om at det er en best of-serie.

Like kritikkverdig er det hvis telefonselgeren ordrett beskrev velkomstgaven (som selvsagt er der for å lokke folk til å slå til) som en "Mikke Mus jubileumsbok", noe den overhodet ikke er. Dette er jo direkte villedende reklame. Hva om folk som blir oppringt slår til i den tro at dette er en helt ny bok (hva annet skal man tro, ut fra den beskrivelsen?), men så oppdager at det er "En mystisk melodi", en bok de kanskje allerede hadde i samlingen (den har vært ute i snart to år)? Det høres jo ut som det er tilfelle for deg.

Med kun seks bøker vil jeg tippe at ganske mye er utgitt i Jeg-bøkene. Disse har for så vidt vært lenge ut av salg, og bra for lesere som har kommet til de siste 20 år med en Mikke Mus serie.
    All kritikk til tross: det er ikke bare pga. tilgjengelighet at denne nye bokserien vil bli et bra alternativ til Jeg-bøkene. Jeg har masse nostalgi til de bøkene selv, for det var de som introduserte meg til Mikke-seriene fra 30-tallet. Men når du ser på trykkvaliteten, fargevalgene og ikke minst redigeringene som ofte ble gjort på stripene, så er det veldig mye å kritisere med Gottfredson-utgivelsene i de store hvite bøkene. Til og med snakkeboblene er omtegnet i flere av dem. Så de nye bøkene - som baserer seg på det samme restaurerte materialet som Fantagraphics har brukt i sine komplette utgaver - vil være en enorm oppgradering. (Selvsagt, et annet spørsmål er jo hvor mye av utvalget som vil overlappe.)
  • Jag kan meddela att denna Gottfredson-bokserie inte översätts för svenska marknaden. Vi funderar över vad som ska bli nästa Disneybokserie här, men har inte landat inågot officiellt förslag än. Angående Coseys "En mystisk melodi" tycker även jag att det tydligt borde ha framgått vilken bok man får, då det är en äldre utgåva, men jag tycker också att hela den franska albumserien är det mest spännande som hänt Mickey-serierna (kanske Disney-serierna) på flera decennier. Det känns riktigt tråkigt att det inte fler av dem tycks översättas till svenska/norska.
  • germund skrev:
    Jag kan meddela att denna Gottfredson-bokserie inte översätts för svenska marknaden. Vi funderar över vad som ska bli nästa Disneybokserie här, men har inte landat inågot officiellt förslag än. Angående Coseys "En mystisk melodi" tycker även jag att det tydligt borde ha framgått vilken bok man får, då det är en äldre utgåva...
    Akkurat det jeg selv tenker om velkomstgaven. RangerHelge tar det med godt humør, men personlig hadde jeg vært temmelig sur hvis jeg selv hadde opplevd å bli fristet med en "jubileumsbok" som viste seg å være noe helt annet.
    ...men jag tycker också att hela den franska albumserien är det mest spännande som hänt Mickey-serierna (kanske Disney-serierna) på flera decennier. Det känns riktigt tråkigt att det inte fler av dem tycks översättas till svenska/norska.
    Ja, det er trist at alt sa stopp etter de to første Glenat-albumene. Vi ble virkelig skjemt bort med de to første albumene, som fikk masse oppmerksomhet og ble oversatt til svært mange språk - inkludert norsk, svensk, dansk OG engelsk - og så sluttet både Egmont og IDW med utgivelsene like brått som de hadde begynt. Det tristeste fra mitt ståsted er at flere av de senere albumene ser mye bedre ut enn de to vi fikk på skandinavisk og engelsk.
  • Ble oppringt tidligere i uka av en dude fra Egmont som ville prakke på meg en ny bokserie, takket nei tvert da jeg er lei av oppringinger om at de vil selge meg Carl Barks Andeby, ennå jeg har Carl Barks samlede.

Kanskje jeg skulle gitt bergenseren sjansen til å prate ut :) og hørt om det kanskje var denne serien han vil pushe på meg.
  • Mikro Midas: Jeg ville gjort det samme, men nå får du jo nøyaktig samme tilbud via serie.no ;)
  • Ja, det er virkelig nøyaktig samme tilbud. Noe som får meg til å lure: I hvor mange tilfeller har det egentlig vært fordelaktig å takke ja til et sånt Egmont-tilbud over telefon, istedenfor å vente til det legges ut på nett? På serie.no er det jo faktisk detaljert informasjon både om antallet bøker og hva serien har som målsetning å dekke, og om velkomstgaven som følger med første volum. Mens telefonselgerne som ringer rundt åpenbart har vært mye mer vage. Sånt som dette er forøvrig en av grunnene til at jeg ikke liker å inngå avtaler med selgere direkte over telefon.
  • Det ser nå ut til at diss nye Floyd Gottfredson bøkene blir reklamert litt for på Carl Barks Andeby serien sin Facebook side.
  • Jeg hadde sagt meg interessert før jubileumsbok ble nevnt. Men det ble skapt forventninger som ikke stemte med virkeligheten. Ville gjerne lest salgsinstruksen selger må ha hatt, og sett om ordet jubileumsbok er nevnt der eller noe han fant på selv. Men det var direkte feil da det ble opplyst at denne ville bli tilgjengelig senere på serie.no, for begge bøkene har jo vært tilgjengelig lenge der. I og med at jeg spurte om varighet for serien, burde selger ha opplyst at det kun er seks bøker, ikke bare sagt at serien ikke blir evigvarende. Abonnement måtte for øvrig bekreftes i sms etter telefonsamtalen, og selger nevnte flere ganger at man kan si opp abonnement etter første bok. Selv tenker jeg fortsette abonnementet til alle seks bøker har kommet ut.

Angående ta opp abonnement via telefonsalg istedenfor via serie.no: De fem siste årene har Egmont/Serie.no vært sent ute med markedsføring i en del tilfeller. Personlig har jeg i flere tilfeller kommet over første bind i en ny bokserie på andre nettbutikker. Selv med velvillig kundeservice hos Egmont blir det ofte problemer å starte opp abonnement etter bok en. Abonnementsbasen kan bli mindre enn Egmont forutsatte, og så stopper de serien plutselig midt under utgivelsen. Selv om man blir oppringt av telefonselger, trenger man ikke takke ja. Det viktigste er at man blir gjort oppmerksom på potensielt interessante bokserier. Men Egmont burde vært flinkere sende ut mail om kommende utgivelser. Så lenge de er konkurransedyktige på pris er det ett fett for meg om jeg kjøper fra dem, Adlibris, Platekompaniet eller andre. Husker i farten at jeg takket ja til abonnement på Donalds Jordomseiling via telefonsalg uten at jeg opplevde ulemper ved det.

Mesterius håper på bedre trykk-kvalitet og liknende i de nye bøkene. Jeg begynte å kjøpe Jeg-bøkene på 70-tallet og husker at jeg brukte påfallende lenger tid å lese Mikke Mus bøkene enn de med Donald. De hadde forskjellig format opprinnelig - dagsstriper versus historier trykket i blad. Oppbygningen av historiene kan ha vært forskjellig, men jeg synes ennå det er underlig hvor mye lenger tid det tok å lese Jeg Mikke Mus enn Jeg Donald Duck. Er spent på lesevennnligheten i den nye serien. Har kikket litt i Fantagraphics Mikke utgivelser, og synes de ser innbydende ut.
  • Da er denne mottatt.
    Det er tross alt en deilig bok som jeg ser frem til å få tid til å lese.
  • Jeg fikk hentet første bok lørdag og enig i den ser bra ut. Hadde forventet at ett av Mikke-albumene fulgte med, men kanskje de sendes separat? Som nevnt tidligere har jeg begge albumene på forhånd, men ekstra eksemplar av ett kan jo brukes som julegave.
  • RangerHelge skrev:
    Mesterius håper på bedre trykk-kvalitet og liknende i de nye bøkene. Jeg begynte å kjøpe Jeg-bøkene på 70-tallet og husker at jeg brukte påfallende lenger tid å lese Mikke Mus bøkene enn de med Donald. De hadde forskjellig format opprinnelig - dagsstriper versus historier trykket i blad. Oppbygningen av historiene kan ha vært forskjellig, men jeg synes ennå det er underlig hvor mye lenger tid det tok å lese Jeg Mikke Mus enn Jeg Donald Duck. Er spent på lesevennnligheten i den nye serien. Har kikket litt i Fantagraphics Mikke utgivelser, og synes de ser innbydende ut.
    Nå kjøper jeg ikke disse nye bøkene selv, men jeg tror ikke det er mulig at trykkvaliteten IKKE er bedre enn i de gamle Jeg-bøkene. Egmont baserer seg tross alt på samme restaurerte trykkmateriale som Fantagraphics' bøker. Av dere som abonnerer på denne serien, hva synes dere om gjengivelsen og trykkvaliteten så langt?

Jeg kjenner meg igjen i du sier om lesehastigheten på Barks versus Gottfredson. Jeg bruker selv mye lengre tid på å lese en klassisk avishistorie av Gottfredson enn en 32 siders historie av Barks. Dels er det fordi Mikke-seriene er avisstriper, med mer informasjon i hver rute enn gjennomsnittet er for Barks (hvor jeg ofte bare flyr gjennom historiene). Dels skyldes det også trykkstørrelsen: Spesielt stripene fra 30-tallet var beregnet på å trykkes i et betydelig større format enn slik de gjengis i både Fantagraphics-bøkene og de gamle "kjempebøkene" – så både teksten i snakkeboblene og detaljer i tegningene fremstår mindre, formatmessig, enn de gjør i en bladserie av Barks.

En annen ting er at replikker og tekstblokker i avisstriper ofte brukes delvis for å oppsummere tidligere handling, i tilfelle noen av avisleserne ikke skulle ha fått med seg de siste dagenes striper. Sånt gjør nødvendigvis at teksten tar litt lengre tid å lese enn hvis manusforfatterne bare kunne konsentrert seg om å drive handlingen fremover, slik Barks kunne i bladhistoriene sine.

Reproduksjonsstørrelsen på selve stripene er egentlig ikke så veldig forskjellig i Fantagraphics og kjempebøkene; det er bare det at kjempebøkene er mye høyere, så de stapper inn seks striper på hver side istedenfor tre. Den store forskjellen hos Fantagraphics-bøkene ligger i trykkvalitet (detaljer i tegningene fremstår mye tydeligere), i at stripene er uredigerte (ingen omtegnede snakkebobler o.l.), og ikke minst i at ALLE stripene er med. I Jeg, Mikke Mus er lengre sekvenser klippet bort i både "Race to Death Valley" (Mikke Mus i Djevledalen) og den fantastiske "The Seven Ghosts" (Mikke Mus på spøkelsesjakt). I Vi, Minni og Mikke Mus blir den ikoniske "Island in the Sky" (Mikke Mus og Himmeløya) av helt uforståelige grunner presentert slik at hver opprinnelige stripe begynner midt på en linje i boken. Dette ødelegger veldig mye av leserytmen og resulterer til og med i at enkelte tegninger blir skåret opp og trykket over to linjer. Jeg antar at denne historien inkluderes i en av de nye norske bøkene, og da vil presentasjonen garantert bli bedre på alle måter.

En annen veldig stor fordel er at de nye Egmont-bøkene presenterer dagsstripene i svart-hvitt, slik som Fanta-bøkene. Med andre ord vil fine raster og gråtoner som var utarbeidet for å se optimale ut i svart-hvitt fremstå i sin opprinnelige form.

• De av dere som kjøper denne serien (eller har kjøpt første volum), kan dere si litt om hva dere synes så langt? Hvordan er f. eks. papirkvaliteten, trykken og gjengivelsen av stripene, tekstingen i boblene osv.? Og hvordan holder forordene (og eventuelt annet ekstrastoff) seg mot utgaven til Fantagraphics?
  • Her varre dødt gitt...

Jaja. Jeg kan jo fortsette å snakke med meg selv og dele denne anmeldelsen av første bok på Serienett. Først og fremst fordi den inneholder flere scans av ruter fra boken, så her får vi noen smakebiter på tekstingen. Men selve trykkvaliteten ser dessverre litt pikslete ut... jeg frykter at den kan ha samme problemer som pikseleringen det snakkes om i tråden "Don Rosa, den pixelerte tegneren?". Skjønt, det kan jo skyldes problemer med skanningen også. Har noen andre kommentarer om skarpheten på og gjengivelsen av stripene?

image

image

• Jeg har ennå ikke rukket lese denne boken, men vil komme med kommentarer når jeg har kommet i gang med den.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?