Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Mikke Mus og vennene hans

Jeg ble akkurat oppringt fra Egmont med tilbud om en veldig etterlengtet serie: Mikke Mus og vennene hans, basert på Floyd Gottfredsson. For første bok betaler man kun porto på 99, kr. Som tilleggsytelse følger det med en Mikke Mus jubileumsbok. Mulig denne blir til salgs på serie.no. Abonnentpris på kommende bøker i serien blir 299 kr, litt usikker om porto kommer i tillegg. Her har Egmont holdt hendene tett til brystet når de har planlagt og jobbet med serien i forbindelse med Mikkes 90årsdag! For ordens skyld: Takket selvfølgelig ja til tilbudet.
«1

Comments

• Fantastiske nyheter! Kom for en stund siden over Linkedin-profilen til David Gerstein, og der står det blant annet når det gjelder jobben han har gjort for Egmont: "Editor/project manager for "Floyd Gottfredson's Mickey Mouse: The Original Newspaper Strips" (launching 2018)"

https://www.linkedin.com/in/david-gerstein-a890b22

Og finner nå på serie.no: https://serie.no/produkt/floyd-gottfredson-1
  • edited November 5
    Helt fantastisk! Lenge siden vi fikk gladnyheter fra Egmont nå! :D
    Siden det linkes til virker litt uferdig, og er ikke lett å finne på serie.no.
    Venter til abonnement kommer opp som alternativ før jeg slår til. Lurer veldig på hva for slags jubileumsbok det kan være snakk om.
  • Ser ut for at den er på lager, da må den vel være ferdig?
    Noen som har kjøpt, eller vet noe
  • Den er nok ferdig, så det er bare å bestille dersom du heller vil betale 399 +porto, uten jubileumsboka enn 99 kr for alt sammen.
  • Dette er helt utrolig! Jeg hadde aldri i mine levedager trodd at Egmont ville lansere en norsk bokserie med Floyd Gottfredson nå, med tanke på hvor lite de tør å satse på Mikke Mus i Norge. Håper dette kan få flere her i landet til å åpne øynene for noe av det beste som er gjort med Mikke i tegneseriemediet. :)

Det er bare én ting som gjør meg litt bekymret, nemlig siste setning i beskrivelsen på serie.no: "Bøkene har introduksjoner av Disney-ekspert David Gerstein, som har bistått i research, restaurering og utvalg." Utvalg høres for meg ut som dette vil bli en best of-serie, snarere enn en komplett, kronologisk utgave. Jeg håper det bare er en feilformulering, men det hadde vært fint hvis noen hos Egmont kunne klargjøre dette.

Og... vent nå litt! RangerHelge, du sier at det i tillegg følger med "en Mikke Mus jubileumsbok" hvis man takker ja til abonnementstilbudet! Er dette en norsk utgave av 90-årsboken som allerede er lansert i Sverige – og som Tommy tidligere har sagt at ikke kommer på norsk?
  • Jeg vet lite eller ingenting om jubileumsboken bortsett fra at den følger med siden vi må betale porto for første bok i serien. Slik jeg forstod selgeren er det en viss mulighet for at jubileumsboken vil bli tilgjengelig på serie.no senere. Fikk forresten inntrykk av at Egmont gjerne ville sendt første bok i nye serien uten ta betalt i det hele tatt, men at de var pålagt å la kunden betale porto. Normalt vil jeg tro jubileumsboken er verdt mer enn 99 kr. Ser veldig frem til første forsendelse!
  • Den følger med "siden vi må betale porto for første bok i serien"? OK, så Egmont er nødt til å la kundene betale porto, og dette er slik du tolker det grunnen til at de også legger ved jubileumsboken med første forsendelse? Det er litt morsomt om dét er eneste grunnen til at boken blir utgitt på norsk (hvis det nå viser seg å være en norsk utgave av den svenske jubileumsboken). :P

Uansett så får vi vel vite mer om boken når du har fått første sending i hus. :) Vet du om de begynner å sende ut nå med det samme?
  • Selger sa dessverre ikke når første bok sendes ut, og jeg var så ivrig og oppstemt at jeg glemte spørre. Formulerte meg litt uklart i forrige innlegg. Jeg tror Egmont ville hatt jubileumsboken uansett, men den passer veldig bra som give away når Mikke bokserien lanseres. Da Egmont for to-tre år siden utgav en ny Viggo samleboks; fulgte Sorte Sider med når man bestilte fra Egmont. Det tok veldig lang tid før Sorte Sider kom i ordinært salg. Får håpe Mikke jubileumsbok ikke lider samme skjebne. Den bør komme i ordinært salg jubileumsåret.
  • RangerHelge skrev:
    Jeg tror Egmont ville hatt jubileumsboken uansett, men den passer veldig bra som give away når Mikke bokserien lanseres.
    Joda, jeg tror også Egmont har større grunner til å utgi jubileumsboken enn BARE som ekstramateriale. Men det er likevel interessant, for det er jo bare litt over en måned siden Tommy skrev (den 1. oktober) at jubileumsboken med Mikke ikke vil komme på norsk. Så hvis det er samme bok som svenskene allerede har fått, må Egmont ha ombestemt seg veldig fort om saken.
    Da Egmont for to-tre år siden utgav en ny Viggo samleboks; fulgte Sorte Sider med når man bestilte fra Egmont. Det tok veldig lang tid før Sorte Sider kom i ordinært salg. Får håpe Mikke jubileumsbok ikke lider samme skjebne. Den bør komme i ordinært salg jubileumsåret.
    Ja, det synes jeg også. Hadde vært veldig fint om den kom i vanlig salg i hvert fall innen starten av desember. (Eller... hva med 18. november? Det er en søndag, men bestillinger kan jo legges inn på serie.no en hvilken som helst dag.)
  • edited November 5
    Forresten... nevnte personen du snakket med noe om hvorvidt bokserien er ment å være en komplett utgave av Gottfredson-stripene? Jeg lurer stadig på ordet "utvalg" i Egmonts beskrivelse på serie.no.

Håper forøvrig de fikser stavefeilene i beskrivelsen snart. Gottfredson er feilstavet som "Gotfredson" to ganger, noe som tyder på at personen som tastet inn beskrivelsen faktisk tror det er sånn navnet skrives.
  • Hva synes dere forresten om coveret til Volum 1, "Mikke Mus i Dødens dal"? Kunne vært bedre, vil jeg si; plasseringen av figurer og tekst føles litt sammenklemt. Men interessant (og ikke overraskende) at både logoen og tittelen på boken er direkte basert på Fantagraphics' bokserie.

image
  • Det ble ikke opplyst hvor mange bøker det vil bli. Men jeg spurte og fikk bekreftet at serien vil ha ett max antall, ikke fortsette "til evig tid" slik som Donald Duck Komplette Årganger. Håper at serier som "kan virke støtende" ikke blir kuttet ut. Man bør ikke forandre fortiden for at alt skal være innenfor det som er politisk korrekt i dag. Kultur bør forstås ut fra da den faktisk ble laget.
  • Krysser fingrene for en usensurert og komplett serie, og at salgstallene er gode nok til at de kommer i mål.
  • Blir dette i praksis en norsk utgave av Fantagraphics´ bøker?
  • edited November 6
    RangerHelge skrev:
    Det ble ikke opplyst hvor mange bøker det vil bli. Men jeg spurte og fikk bekreftet at serien vil ha ett max antall, ikke fortsette "til evig tid" slik som Donald Duck Komplette Årganger.
    Sa de noe om årgangene som samles vil bli komplette, eller om det vil dreie seg om seleksjoner? Jeg synes egentlig nesten alt vi har sett til nå vipper mot komplett, bortsett fra det der merkelige ordet "utvalg". ;)

RangerHelge skrev:
    Håper at serier som "kan virke støtende" ikke blir kuttet ut. Man bør ikke forandre fortiden for at alt skal være innenfor det som er politisk korrekt i dag. Kultur bør forstås ut fra da den faktisk ble laget.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg om den biten. :) Se på andre avsnitt i Egmonts produktbeskrivelse på serie.no:
    Stripene utgjør lange sekvenser med crazy humor, ville eventyr, skumle skurker og mye snert i forholdet mellom Mikke og Minni. Ikke alltid politisk korrekt, for tidsånden ligger over det hele, og bringer oss tilbake til den tiden da Mikke fikk utløp for sin aldri sviktende oppfinnsomhet.

Det jeg selv er mest nysgjerrig på (utenom det jeg nevner over) er om første bind også vil inkludere Walt Disney og Ub Iwerks/Win Smiths "Lost on a Desert Island", som innledet avisstripen de første få månedene av 1930 før Gottfredson overtok. I bind 1 av Fantagraphics' samleserie er den med som ekstramateriale, så det hadde vært fint om første norske bind gjorde det samme (selvsagt med disclaimere og historisk kontekst slik som i Fantas bok).
  • edited November 6
    1800 skrev:
    Blir dette i praksis en norsk utgave av Fantagraphics´ bøker?
    Det kan jo virke sånn, spesielt siden David Gerstein er redaktør. Men jeg lurer på i hvilken grad ekstramaterialet vil være med. Det eneste de nevner på nettsiden er at David Gerstein skriver introduksjoner.
  • Da blir det å se an hva som kommer. Jeg liker heller ikke ordet "utvalg".
  • Enig, det blir spennende å finne ut mer. Foreløpig er jeg (som vanlig) skuffet over hvor lite informasjon ansatte hos Egmont har giddet å gi, og ikke minst skuffet over presentasjonen på nett. Det er ingen reklame for boken på hovedsiden til serie.no, og absurd nok – den dukker heller IKKE opp i søkeresultatene hvis du søker på Mikke Mus! Grunnen er tydeligvis at selv om bokens offisielle tittel er "Mikke Mus i Dødens dal", så er den foreløpig oppført på nettsiden med kun "Floyd Gotttfredson 1" som hovedtittel. Dette må være noe av den dårligste markedsføringen jeg har sett.
  • Jeg tror ikke de egentlig har begynt å markedsføre den enda.
    Den annonseres nok snart med brask og bram på fremsiden av serie.no.
    Jeg venter at det samme skal skje med en annen non-Disneyserie.
  • Og nå kan man tegne abo på serie.no, ser jeg.
    De dårlige nyhetene er at "jubileumsboka" viser seg å være "En mystisk melodi eller hvordan Mikke møtte Minnie". Urk!

Jaja, jeg kjenner vel noen som vil ha den.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?